Onervaren knutselende hobby-isten aanwezig?

Hallo iedereen,

ook ik ben een knutselaar en hobby-ist die eeuwig op zoek is naar cusrsussen en boeken op het internet.

Ik heb twee boeken van de carle gekocht een jaar geleden op de Antwerpse horlogebeurs maar die vind ik te ouderwets en te gecompliceerd voor een beginner.

Maar op de engelstalige forums en sites vindt je vooral verwijzingen naar een internetcursus van Timezone Watchschool onder leiding van een Nederlander Machielf Kalf .

In deel 1 van de cursus leer je aan de hand van een eta 2801 2 kaliber een eenvoudige handopwinder te demonteren en terug in elkaar te steken.

In deel 2 twee leer je hetzelfde met een automaat van eta 2836 2 maar dan leer je nog te reinigen en te olien.

Zelf heb ik de cursus nog niet gevold maar ben dat misschien wel van plan als ik wat meer plaats heb en tijd.

De cursus zelf kost ongeveer 50 dollar per deel dus 100 dollar samen.

Misschien heeft iemand op dit forum ervaring met deze cursus, ziet er in ieder geval niet slecht uit.

Je moet natuurlijk wel de twee kalibers hebben en het nodige horlogemateriaal.
Qua horlogemateriaal denk ik niet dat dat voor de meeste onderons een probleem is.
De kalibers kun je bestellen aan de horlogehandel verbonden aan de timezone watchschool of ergens anders dat is geen verplichting.

mvg stefaan

ps ook ik ben een Belg.

Hoera ,We zijn nu al met 3 Belgen,het word stilaan tijd dat men bij ons ook eens zoiets tof’s als dit hier op poten begint te zetten want ik heb tot nu toe nog niets van deze aard op het net gevonden en zeker niet over klokken.
Zo een cursus is niet bepaald iets voor mij,ik ben een kerel van de praktijk maar gebruik toch af en toe ook wel eens een tweetal boeken,vooral dan als het gaat om tabellen en zo meer.N.l. Het repareren van antieke slingerklokken van H.JEDRITZKI van Stichting Vakopleiding Uurwerkmakers Faddegon en het boek Klokken repareren ,doe het zelf van Emil Eykelkamp,een goed boek ware het niet dat meer dan de helft over de geschiedenis van het uurwerk gaat en waar ik ook niet bepaald zat op te wachten.
Verder moet je beslist eens gaan zien op deze site http://www.bkwatch.nl/home.html
Groetjes Marino

Hmmm ik denk er nog steeds over, maar ook ik zou moeten beginnen met gereedschap en een zak extimers.

Wilde daarom naar de rikketik, maar is alweer niet gelukt, nu ook een beetje mijn eigen schuld.

Ik heb begrepen dat ik over drie maanden weer een kans heb.

Ik durf me zelf geen knutselende hobby-ist te noemen uurwerkjes daar begin ik liever nog niet aan te onervaren denk ik
Ik heb vandaag wel geprobeerd om een titanium seiko bandje aan te passen voor mijn 5je ik heb 1mm van de bandaanzet eraf gevijld (tjonge wat is dat spul hart)daarna moest ik ongeveer een halve mm van de lugs vijlen en ik moet zeggen voor een knutselaar vind ik het goed gelukt


gr Pieter

Prima gedaan en daarop kennen wij maar één antwoord…doorbijten,iedereen onder ons is ooit eens van nul begonnen.
Groetjes Marino

Soow jij hebt lef, om gelijk aan titanium te beginnen, maarwel smaak.

Ik ben en blijf helemaal gek van titanium, almeer dan 20 jaar, en nog steeds.