Onervaren knutselende hobby-isten aanwezig?

Dag allemaal,

zo af en toe lees je weleens iets dat mensen dolgraag een horlogemakercursus zou willen volgen. Nou heb ik op verzoek in een bepaald topic een folder gepost maar kreeg daarop weinig (lees: geen) response. En dat vind ik jammer… maar daar gaat 't nu niet over.

Wat ik mij afvroeg is zijn er hier mensen die werkelijk de daad bij het woord heben gevoegd en aan het knutselen zijn geslagen? Dus bijvoorbeeld oude uurwerkjes opgekocht en zelf geprobeerd te demonteren en terug te monteren? Of misschien zijn eigen horloge uit elkaar heeft gehaald en daarna weer werkend heeft gekregen?

Als dit soort mensen er zijn hoor ik het graag. Let wel; het gaat dus om onprofessioneel hobby-knutselaars. Niet de Groten van dit forum dus (sorry heren) :wink:

Zou ook leuk zijn als er foto’s bij worden geplaatst als dit mogelijk is.

Ik zou graag wat willen knutselen aan horloges, maar op dit moment ontbreekt me de ruimte en de tijd en geschikte slachtoffers. Maar het zal er eens van komen!

Jaap-Wim

Ik ben al jaren als hobby hiermee bezig en kan nog steeds niet zeggen dat ik een kei hierin ben, ik leer nog iedere dag. Daarom knustsel ik alleen voor mijzelf, als het dan niet goed gaat is dat mijn probleem en doe ik geen anderen hier kwaad mee. natuurlijk zijn er dan alleen maar kosten je verdient niets door werk aan te nemen en het gereedschap is duur.
Door veel lezen van boeken en het internet en natuurlijk de informatie van de techneuten op deze site en nog wat bevriend klokken/horlogemakers. ga ik het langzaamaan wel begrijpen.
Een cursus zou ik nog wel eens willen doen maar dan alleen als het in de buurt van mijn woonplaats is en de kosten niet de pan uitlopen. Ik heb wel ooit een kleine cursus klokkenmaken gedaan maar het probleem is dat je dan in een klasje komt met veel mensen die nog geen schreovendraaier in hun handen hebben gehad terwijl ik toch al wat verder ben en wat meer speciefieke vragen heb waar de leraar op dat moment feitelijk geen tijd voor heeft. Het mooiste zou zijn iemand waar je met je horloge terecht kan als je een probleem hebt hiermee en die je dan direct alles daaromtrent uitlegt en laat zien hoe dat op te lossen. Je ziet dan ook in de praktijk de werking van de diverse gereedschappen.
Het gewoon beginnen aan een uurwerk is m.i. wel de beste oplossing TJe moet feitelijk bijvoorbaat het vakboek voor de moderne horlogemaker van Jendreski al hebben gelezen en erbij hebben liggen als je met het uurwerk bezig ben.
Verder moet je gewoon het probleem wat je tegenkomt op deze site zetten.
Er zijn altijd wel wat techneuten die je willen bijstaan met raad en daad.

Succes
Arie

Uit elkaar halen lukt al aardig. De volgende logische stap echter nog niet…

eey Jaap-Wim,

Volgens mij voldoe ik aardig aan jouw profiel.
Zo nu en dan koop ik een verwaarloost op de Baai verdwaald weesje. Meestal vintage Omega’s. En die probeer ik dan weer op te lappen tot een trots, zelfverzekerd horloge.
Uit de overlevering is bekend dat ik heel vroeger al de horloges van mijn opa sloopte. kennelijk was dat al een indicatie voor wat eraan te komen zat…

Na een “ongelukje” eerst maar eens een zak (letterlijk) Timexen gekocht. Daar wat mee geoefend en ik moet zeggen dat het best goed gaat. Uiteindelijk krijg je toch alles wel weer aan de praat.
Zeker niet de intentie om dit voor andere mensen te gaan doen. Misschien een keer een batterij vervangen, maar ik doe niets aan de mechanische klokjes van anderen.

het is wel relaxed om 's avonds een beetje te prutsen.
Aan de andere kant is het erg stressvol als je je beseft (in mijn geval dan) dat je bezig bent met een horloge dat ouder is dan jezelf, toch een zekere waarde heeft, en dat er gewoon geen reserveonderdelen meer zijn.

Succes !!

Bas

Ook ik probeer af en toe een oudje te repareren. Ik tracht dat heel voorzichtig te doen en doe het daarom erg langzaam. En als resultaat heb ik er te weinig tijd voor.

Ik zou graag een cursus volgen, maar, zoals Arie (Jordy), zou ik dat alleen in de buurt, en als het niet te duur is, doen.

In mei ben ik tijdens een Zilverdag in Schoonhoven geweest en naar de cursus bij het Zadkinecollege geïnformeerd (heb toen een topic daarover op het forum gepost). Ik zou voor de cursus echter elke week een halve dag vrij nemen. Dat is helaas geen optie voor mij. Even afwachten dus totdat ik misschien iets beters in de regio Rotterdam kan vinden.

En dan Jendritzki… Ik wil al lang en al te graag dit boek (in het Nederlands) vinden. Maar de prijzen op internet zijn voor mij niet te betalen. Verder zoeken dus.

Groet,
Alex

hcptdg Schreef:

Uit elkaar halen lukt al aardig. De volgende
logische stap echter nog niet…

http://pic20.picturetrail.com/VOL1283/4386397/1874
6005/335709556.jpg

Ik zou de onderdelen niet op een dekentje leggen. Al die stofjes en haartjes komen in je uurwerk of achter je glas. Mits je hem weer in elkaar krijgt natuurlijk. :wink:

Ik heb, net als velen, alleen de ambitie.
Ik ben nooit verder gekomen dan een uurwerk uit de kast halen, en één keer een rotor er af schroeven. Dit om diverse troepjes er uit te halen.
Ik zou graag zelf een service beurt leren geven. Ik heb namenlijk diverse horloges, waarvoor een beurt net zo duur is als de huidige waarde…

Misschien dat één van de Forum guru’s een keer een workshop wil organiseren, en al ons goedwillende, knoeiende amateurs eens willen laten ervaren hoe het is om dit zelf te doen?

Groeten,

Martin

Beste Jaap-Wim,

Ik weet niet of dit een nuttig antwoord is op je vraag, maar ik denk dat de meeste niet-professionele “knutselaars” onder ons allemaal begonnen zijn met vallen en opstaan… (m.a.w. geleerd met schade en schande) :wink: en zo zijn er zeker hier op het forum (incl. mezelf).

Sommigen zijn hierin héél bedreven geworden… Kijk maar even naar de posts van bvb. Paul K en Mario Bredewold in het technische gedeelte…(classics) . (tu)

Echte horlogemaker-cursussen zijn in principe volwaardige opleidingen waar je ook de nodige tijd moet voor hebben.

De meeste korte “cursussen” zijn slechts inleidingen en dikwijls héél duur. (daarom zal er ook niet veel respons gekomen zijn op je eerste vraag).

Je vindt echter héél veel nuttige info op zowel dit forum als op het internet als in de beschikbare literatuur…(H. Jendritsky, R. Lavest, D. de Carle o.a.) .

Om het knutselen aan horloges tot hobby te maken moet je naast wat basisgereedschap en wat “feeling” vooral investeren in “tijd, geduld, nieuwsgierigheid en vooral… volharding”. Want de eerste exemplaren zullen hoogstwaarschijnlijk eindigen in een bakje met opschrift “total loss” :slight_smile: , maar da’s de normale gang van zaken als je leert met vallen en opstaan…

Een tip: begin met wat oude, simpele, handopwinders (liefst geen pin- of stiftankerwerkjes) zonder complicaties (dus enkel met uur- en minuten- en evt secondenwijzer, géén datumschijf en géén automaat).
En misschien helpt dit topic je dan alvast wat op weg: http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,77932

Met Vriendelijke Groeten,

Chris.

Heren bedankt voor jullie leuke reacties. :slight_smile:

Leuk ook om te zien dat er veelal de ambitie aanwezig is, maar het toch nog schort aan tijd en vooral kennis. Het is denk ik net als Chris zegt; je leert het met vallen en opstaan. Maar of iedereen dit er ook voor over heeft…

Morse: het topic had ik eerder al gelezen en nav daarvan heb ik een oud vintage horlog eens open geschroefd maar verder maar niet uit elkaar gehaald. Misschien toch nog wt te huiverig, net als Baseman zegt, je bent toch wel met iets unieks/aparts bezig waar je enigzins respect voor hebt.

Mocht er trouwens interesse voor zijn; ik heb hier een oude Seiko 5 liggen welke ik wel wil geven aan iemand die wil oefenen! Als je interesse hebt laat het me dan ff weten. (tu)

hoho !!

Dat kan natuurlijk niet !
Na het starten van dit topic ben je verplicht om die Seiko zelf uit elkaar te gaan halen.
Gewoon beginnen te schroeven. Eerst eens het uurwerk eruit halen en weer erin. Dan de rotor eraf en weer erop. Dan eens wat tandwieltjes eraf en weer erop.
Al doende leert men. En als het je lukt om hem weer aan de praat te krijgen en het spul begint weer te tikken, is dat een onwijs gaaf gevoel. Alsof je zelf net gereanimeerd bent :slight_smile:
Dus, nix weggeven : SLOPEN !!
Je moet ergens beginnen.

Succes !!

Bas

En bij ieder onderdeel wat je eruit haalt een foto maken, zodat je bij het in elkaar zetten met ‘reverse engineering’ weer een heel eind kan komen;)

Beste,een zes tal jaren terug ben ik in de Kringloopwinkel te Kortrijk beginnen werken als vrijwilliger waar ik daar tot de vaststelling kwam dat de wand van de brandgang volhing met oude slingerklokken en een rek vol met Pendules.
Op de vraag waarom dit zo was kreeg ik het anwoord dat er toch niemand verstand van had,en een klok die niet werkte konden zij toch niet verkopen.
Ik heb dit klusje dan maar op mij genomen(dit tot grote verwondering van de direktie)en heb er sindsdien al een zeer goede naam opgebouwd ,zowel bij de klanten ,als bij de direktie en heb er zodoende zelfs al een eigen atelier tot mijn beschikking,en ben sindsdien de enige klokkenmaker van al de Kringloopwinkels in omstreken.
In een vroeger leven was ik werktuigkundige met een zwak voor mooie mechaniek,en met mijn ruggegraat die naar de wippe is was dit een gedroomde job voor mij.
Al doende leert men en heb mij stilaan het beroep van klokkenmaker eigen gemaakt.
Een goed doorzicht in de mechanica komt daar zeker wel van pas,voorts hethene wat onontbeerlijk is (vooral dan bij slingerklokken)is een paar stel goede oortjes,lach er niet mee maar dit is werkelijk uw beste instrument wat het afstellen van klokken betreft want zij kunnen u zeer veel vertellen. Dus luister vooral goed wat zij u zeggen over hun afstelling.
Verder een flinke portie geduld en vooral doorzettingsvermogen,als het de eerste maal niet lukt herbegin dan en als het moet tien maal, en dit steeds zorgvuldiger, de oorzaak van het niet of onnauwkeurig werken kan toch in zo een kleine hoekje verborgen zitten .
Ze zeggen dat een Belg geboren is met een baksteen in zijn maag…ik denk dat er bij mij tandwielen inzaten,vandaar dat mijn beroep uitgegroeid is tot een echte passie voor dit toch zo prachtige ambacht.
Verder wens ik u veel succes bij uw droomhobby en wees vooral… geduldig.
De groetjes Marino

PS Als u vragen of problemen hebt met uw klok (let wel, geen zak of polshorloges,maar enkel antieke klokken) zal ik u waar mogelijk met veel plezier verder helpen.

Goed gezegd Bas,slopen die boel,waar een wil is is er een weg,want het gevoel dat je daarbij krijgt als het klokje terug perfekt(of zo ongeveer) begint te lopen is gewoon onbeschrijfelijk,persies een orgasme of zo iets.
Groetjes Marino

Ha, nog een Belg !
Welkom, nu zijn we al met … :wink:

Jabbedabbedoe, wij zullen de Nederlanders nog veroveren.

voor mij is schoonhoven ook de beste optie omdat ik in Krimpen aan den ijssel woon.
ik ben al meerdere malen naar een open dag geweest en krijg steeds te horen dat zij er over denken een parttime opleiding in schoonhoven te gaan realiseren. als ik mij later inschrijf hiervoor krijg ik iedere keer bericht dat deze opleiding alleen in A.dam gegeven wordt.
Langzaamaan ga ik het toch raar vinden. Zij klagen steen en been dat zij geen mensen kunnen krijgen voor de dagopleiding en het probleem dat het vak uitsterft. krijgen bergen subsidie hiervoor om klasjes van 10 scholieren te mogen hebben en lerareren die hiervoor moeten vertrekken maar juist de vervallen uren gebruiken voor diegene die het naast zijn werk wil doen of er 1 a 2 middagen voor wil uittrekken is niet mogelijk. Als de leraren toch betaald worden lijkt het mij toch wel noodzakelijk eens te onderzoeken of het niet mogelijk is de praktijkvakken zo in te delen dat wij kunnen aansluiten in de les.
maar nee hoor we wachten gewoon tot het vak is uitgestorven en dan gaan langzaamaan alle horlogewinkels hun horloge naar zwitserland opsturen tot de klanten het geld er niet meer voor over hebben en allemaal op de markt een japanner kopen voor 5 euri.

Alle techneuten sterven zo uit in nederland maar met alle belangstelling van de scholieren voor alleen nog werk met een pc is het handwerk over een aantal jaren een beetje over.

Ach op de pc kan je ook zien hoe laat het is.

Jammer
wij zijn de laatste der mohikanen
het enige voordeel voor diegene die kunnen repareren is wellich in de toekomst dat alle restanten voor een habbekrats te koop aangeboden wordt maar daarna is het echt over.
groet
Arie

marino

Ik weet niet hoeveel klokken je repareert op een dag maar als je bij iedere reparatie zo opgewonden raakt zal je wal uitgeput zijn als je thuis komt.

Maar wij begrijpen het wel hoor ik ben er ook zo een die glundert als de eerste tikjes te horen zijn en ieder uur even naar boven moet om te kijken of e.e.a.nog werkt.
Ik word ook regelmatig voor zenuwlijer uitgescholden.

het blijft een intrigerende hobby. ik kom trouwens graag in belgie Heb daar al veel winkels gevonden voor horlogeonderdelen en op de een of andere manier is daar nog tijd om mensen echt te helpen en niet alleen maar te verkopen.

veel succes met je reparaties.

Groet
Arie

Jordy,troost u,hier in België is het geen haar beter en inderdaad…wij zijn de laatste der Mohicanen.
Ik repareer uitsluitend slingerklokken en pendules en heb nu al werk zat want weinig uurwerkmakers willen er nog aan beginnen aleen al wegens de kostprijs van de werkuren aleen al.
Des te meer werk voor ons hobby-isten.
Groetjes Marino

Ik denk dat ik ook wel onder deze categorie val, zie bv. dit topic
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,87676,87676#msg-87676
. Ik heb altijd al de neiging gehad om alles wat mechanisch is uiteen te halen en terug ineen te steken. Ik ben lang geleden begonnen met het de grotere broertjes van horloges, nl. een paar wekkers. Zo heb ik een oude Junghans Trivox die een paar keer tegen de grond gegaan was, terug in goede conditie gekregen. Ik heb me ook eens gewaagd aan het beginnen uiteenhalen van een slingerklok die om het kwartier een melodie speelt. Eén van de 3 veren draait dol en ik wou zien of dit te herstellen viel, maar ik ben halverwege gestopt omdat het toch nog iets te ingewikkeld leek. Dus als lapmiddel wordt die nu vaker opgewonden op om te voorkomen dat hij stilvalt. Qua uurwerken heb ik naast die Swatch ook al een oude handopwinder uiteengehaald, die echter nog veel onderhoud nodig heeft om er terug deftig uit te zien. Daarvoor ga ik echter meer materiaal en vooral, meer tijd nodig hebben…