Een van mijn beste vrienden, van het type avontuurlijk heeft iets te veel van zijn Breitling Super Avenger gevraagd en heeft hem laten vallen.
Hij heeft nu van de Breitling dealer onderstaande diagnose gehad. Met name de mogelijke nieuwe dial maak eea vrij prijzig (hoe groot is de kans dat de onderstaande beschreven pootjes breken bij het richten?).
Zijn hier horlogemakers welke een inschatting durven maken wat het onderhoud bij hun zal gaan kosten? Een nieuwe dial op ebay scheelt namelijk 400 euro met een bij de dealer.
De volgende werkzaamheden zullen worden uitgevoerd:
Complete service
Diveren raderen (100 euro)
Nieuwe rotorlager
Wijzerplaat richten
totaal aan onderdelen en richten 160 euro
Optie:
Nieuwe wijzerplaat (indien wijzerplaatpootjes breken) € 528,00
Analyse:
De horlogemaker heeft geconstateerd dat het horloge is gevallen/gestoten. Er zitten deukjes op de kastpoten en de lunette. Door de klap/stoot is de schroef van het raderwerk losgekomen waardoor diverse raderen zijn beschadigd en vervangen dienen te worden.
De complete service is noodzakelijk voor het weer correct functioneren van het uurwerk.
Er zit speling op de rotorlager en deze dient vervangen te worden.
De wijzerplaat is door de klap/stoot uit het midden er zal getracht worden deze te richten. Mochten tijdens het richten de wijzerplaatpootjes breken, dan is een nieuwe wijzerplaat noodzakelijk en zullen deze kosten er extra bij komen.
Alvast bedankt voor de hulp/wijze adviezen… de juwelier schatte het horloge nu op een restwaarde van 250 euro (wat ik belachelijk laag vindt daar betrokkene een ongedragen stalen band bij het horloge heeft)
Grote beurt plus 130 euro materiaal en extra werk. Zal bij de AD dus rond de 650 zijn however mocht de dial niet goed komen 550 erbij. En dat moet met de aanschaf van een (gebruikte of nieuwe) dial via ebay een stuk goedkoper kunnen
Vreselijke bedragen.
Dial komt op maximaal eur 150 op ebay, inzetten kan elke goede horlogemaker.
Als de pootjes breken doet lijm hetzelfde dus dat is niet zo erg.
Het 7750 uurwerk is ook niet zo moeilijk dus ik zou zeggen, koop de onderdelen, zoek een horlogemaker (er staan er zelfs op marktplaats) en maak er weer een mooi klokje van.
Verkoopwaarde in huidige staat is zeker eur 1000 maar ik weet niet of er qua kast nog wat schade is.
Jur
Uiteraard niet volgens de standaard van de gerenommeerde uurwerkmaker. Ik zou het on-acceptabel vinden als die het op deze wijze zou oplossen. Maar volgens de standaard van het redden-wat-er-te-redden-valt is het een goede optie.
Een door de juwelier welhaast afgeschreven horloge is op deze manier weer mooi draagbaar te maken. Tuurlijk moet hij niet nóg een keer stuk gaan maar reeds eerder heb ik met wat hypo cement een goed resultaat weten te bereiken.
Overigens zal hij minder shockproof zijn, en ook zeker onverkoopbaar maar hij loopt en ik ben er blij mee.
de kast heeft het eea aan butsen… volgende week heb ik hem waarschijnlijk in mn bezit. Heb inmiddels een horlogemaker gevonden waar de prijs een heel stuk gunstiger uitvalt dan bij de AD en welke goed aangeschreven staat op het forum.
Heb het horloge al een tijdje niet meer face to face gezien dus exacte staat weet ik niet (maar weet dat mijn maatje nogal een avonturier is en hem echt als toolwatch gebruikt) zit een nieuwe titanium band bij en bijna nieuwe originele leren band.
Gisteren te horen gekregen dat ik hem voor een zeer schappelijke prijs kan overnemen. Dit gaat dus waarschijnlijk mijn eigen daily beater worden!