Mijn watchwinder (4x) is begin deze week van zijn plankje een meter naar beneden gedonderd met onder andere de Heuer
Dikke deuk in het parket en de winder maar (in eerste instantie) geen schade aan de horloges. Echter nu is het toch mis met de Heuer denk ik. Daarnaast voel ik ook een soort ‘hakerige’ weerstand als ik de kroon in standje 2 verdraai tegen de klok in. Dit is me nooit echt opgevallen maar ik maak me nu overal zorgen over natuurlijk.
Kortom ik heb 2 vragen:
Is hij nu stuk en zo ja wat zou er theoretisch stuk kunnen zijn?
Is de ‘weerstand’ bij het verstellen van de tijd (tegen de klok in) normaal bij dit caliber (02)?
Alvast dank! en ja ik ga er tzt (na de crisis) natuurlijk even mee langs een AD maar ik wil wel goedbeslagen ten ijs komen.
Dat de (minuten- en chrono) wijzers niet meer op de goede positie staan is wel duidelijk. Misschien dat een horlogemaker deze opnieuw kan plaatsen, maar een val en een hakerig verzet, zoals je aangaf, voorspelt niet veel goed. Een controle is echt wel op zijn plaats.
Maar wel toevallig dat het precies een half uur scheelt. Hoe kunnen de wijzers nou verplaatsen bij een val? En dan nog wel gewoon lopen zonder meetbare afwijking…
Vermoed dat het horloge met het glas naar beneden is gevallen. Door de klap kan de uurwijzer net iets “te” ver omhoog gekomen zijn en een tand versprongen zijn in het wisselrad rondsel.
Op een uurrad zit vaak een schotelveer die dit voorkomt [ zorgt voor voldoende tegendruk ]. Als het totaal goed geconstrueerd is dan zal de minuutwijzer het overspringen van het uurrad ook nog eens voorkomen.
Ken het 02 kaliber niet maar het iets hakerig / ruwer verzetten in een van de 2 richtingen komt bij meer horloges voor.
Oplossing in dit geval zou het iets op-liften van de uurwijzer kunnen zijn en hem in de juiste stand terug laten zakken. Zo’n klap krijgt het horloge normaal niet te verwerken en bij dagelijks gebruik zal het opgelost moeten zijn.
Ander risico van zo’n val is het weg trekken van de olie en verschuiven van de wijzerplaat!
Denk dat je helemaal gelijk heb, ook mede door dat topic starter aangeeft dat het horloge voor de rest goed loopt. Neem aan dat chrono wijzer ook weer naar nul reset,? In dat geval gewoon proberen de uren wijzer op te tillen en terug te plaatsen in de juiste tanden van rondsel.
zelf heb ik ook eens zo’n wijzers moeten laten afstellen, was een kleine ingreep.
en de winder?
doet die het nog buiten de deuk die hij gekregen heeft?
Vanaf het eerste moment dat je de NA-post maakte (ik geloof dat jij dat was bij deze) zag ik, dat de wijzers enorm slecht uitgelijnd waren. Ik zie dat meteen, heb zelf recent 5 Speedmasters afgewezen voor er een goede bij zat.
Maar ik wilde de party-pooper niet zijn, en niemand anders viel het op (of zei er iets van). Zo erg als nu was het niet, maar er zat toen al zeker 5 minuten “disalignment” tussen uren- en minutenwijzer. Van meet af aan was er dus al iets mis.
Hij is inderdaad met glas naar beneden tegen het glas van de winder geknalt. Het was een beste tik. Maar als ik het goed begrijp is dit door een goede horlogemaker relatief makkelijk te repareren?
De winder doet het nog perfect, was ook een ding van 400 euro dus moet tegen een stootje kunnen
Is dit dan gewoon slordig gemonteerd, of is er ergens na productie iets mis gegaan? Ik heb ook een paar horloges gehad waar het ongeveer 5 min scheelde, meestal wel oudere horloges. Ik ben benieuwd of ze dit dan altijd gehad hebben, of dat het ook iets is dat met slijtage kan komen.
Da’s een goeie vraag. Het zou me niet eens verbazen als dat schotel/spreid-veertje gewoon vergeten is in dit exemplaar. Of onvoldoende “curve” heeft. Dat veertje voorkomt normaliter, dat het urenrad tegen de wijzerplaat aan komt; en het voorkomt dat het uit de vertanding met het wisselrad (minutenwijzer) schiet.