Ongewild flinke verbetering LIP R23

Hallo allen,

vorige week startte ik met de restauratie van een LIP met caliber LIP R23 die ik op marktplaats kocht, van een Belg notabene.

Het reinigen en smeren ging betrekkelijk vlot maar ik kreeg de BE niet afgeregeld. Bleek de collect van de balansveer niet te blijven vastzitten op het balanswiel.
Het regelen van de BE moet gebeuren door het balanswiel te scheiden van de balansveer en de BE handmatig aan te passen wegens niet regelbaar met een aparte sleutel.
Ik dacht bij mezelf die knijp ik wel even dichter zodat hij wel blijft vastzitten op het balanswiel maar zoals u kan raden liep het daar mis. Teveel kracht op de collet gezet en zowel de veer verplooid als het balanswiel verkloot.

Dus op zoek naar een nieuwe complete balans en bij het zoeken hierna botste ik op een balanskloof van een LIP R23 waarmee de BE wel geregeld kon worden mits een sleutel.
s-l500

In al met enthousiasme had ik natuurlijk niet gezien dat de balansveer niet kan worden vastgemaakt middels de gekende wijze waarmee het pinnetje van de balansveer vastgezet wordt in een gaatje in de balanskloof en vervolgens vastgemaakt met een schroefje

Dus , toen zowel de balanskloof als de complete balans gisteren werden geleverd was meteen duidelijk dat het niet één op één op te lossen zou zijn en moest ik het pinnetje losmaken van de balansveer om daarna de veer vast te kunnen maken aan de nieuwe balanskloof.
Begin er maar aan

Miniscuul klein en zonder microscoop zou ik het niet kunnen doen hebben denk ik.

Uiteindelijk is het me toch gelukt en mits wat bijplooien van de balansveer ook gelukt ze vast te maken aan de nieuwe kloof waardoor de BE veel makkelijker is bij te stellen dan voorheen.

Dit is het resultaat en ben er meer dan tevreden mee. De amplitude mocht wat hoger zijn maar de originele veer is opnieuw gebruikt dus ergens logisch denk ik dat hij niet hoger is. Fier op mezelf eigenlijk;
Ik herinner me nog dat ik destijds bang was ook maar iets te verkloten aan een balans en dat is me ook vaak overkomen eerlijk gezegd maar de aanhouder wint en oefening baart kunst.

FD

FU

31 likes

Geweldig!

1 like

Goed gedaan. Petje af…balans daar blijf ik liever vanaf. Ik heb de (basis) kennis wel maar te veel bibberen waardoor dit soort werk bij mij nooit tot een goed einde komt.
Jaloers op de mensen bij wie het wel lukt.

2 likes

Chapeau, gevalletje boven mijn chapeau😉

1 like

Ik had waarschijnlijk meer geluk dan kunde-)

Top klus, minuscuul detective werk :grinning:

1 like

Gefeliciteerd! Dit soort klusjes zijn toch altijd een mijlpaal in de knutselcarrière :+1:t2:

1 like

Knap gedaan mooi werk :+1:t4: voorlopig blijf ik eraf en kijk alleen maar haha!

Knap werk Yoeri! :ok_hand:t3: