Online kopen of persoonlijk bij een juwelier?

Ik ben aan het zoeken naar mijn eerste ‘echte’ horloge. Ik kan wachten tot de lockdown voorbij is en dan dan een juwelier gaan of online bij een juwelier kopen of chrono 24.
Ik weet niet hoe de ervaringen zijn met online winkelen. Hoe zit het met passen, garantie, eventueel terugsturen ect.
Ik kan mij voorstellen dat je met dit soort bedragen liever het horloge wil voelen en passen.
Hoe zijn jullie ervaringen met het kopen van een horloge?

2 likes

Online, scheelt zo tot 40% en indien niet goed gewoon terugsturen en centjes retour

Ahh, Bij een paar duizend Euri zullen er genoeg mensen zijn die dat niet willen. :thinking::sunglasses:

Bij mijn eigen juwelier natuurlijk!
De jacht online is natuurlijk leuk maar, heel de etalage leeg trekken bij de juwelier om te passen is natuurlijk leuker. En zo verdient die beste man ook nog iets.
Al ben je natuurlijk bij je eigen juwelier gebonden aan zijn aanbod.
Veel succes met je “jacht”

3 likes

Beetje de vraag of je al weet welk horloge je wilt, en al in het echt hebt gezien.
Zo ja: online.
Zo nee: toch bij de juwelier / AD. Is wat duurder, maar de beleving voor een horloge wat hoger in het segment zit is dat waard, toch?

1 like

'+ je krijgt ‘credits’ als je eens iets wilt hebben waar de ‘normale man’ niet aan kan komen op de lange termijn mocht dat je doel zijn. Heb je dat doel helemaal niet, gewoon lekker gaan voor je eigen bankrekening.

Voor de ‘beleving’ gaan bij een juwelier!

Met een mondkapje op een lekker bakje koffie opslobberen door een rietje :sunglasses:

1 like

Ik heb mijn Omega bij de juwelier gekocht. Mijn Longines online besteld en later opgehaald bij een juwelier en mijn Zenith compleet online gekocht via een Duitse handelaar op C24.

Ik lees veel over de ‘AD experience’ en zulke termen. Dat valt in de praktijk behoorlijk tegen hoor. Je krijgt een kopje koffie terwijl de band op maat gemaakt wordt. Als je geluk hebt krijg je soms nog een petje, pen of paraplu ofzo erbij.

Daar betaal je dan wel de hoofdprijs voor, online is (meestal) gewoon veel goedkoper. Het is afhankelijk van het segment waar je in koopt, voor een paar tientjes zou ik niet moeilijk gaan doen. Op mijn Zenith heb ik wel echt behoorlijk kunnen besparen t.o.v. de listprijs door deze online te kopen. De korting die je daar kan krijgen zal je in een winkel gewoon nooit kunnen bedingen.

Dus als je al weet welk horloge je wilt, zou mijn tip zijn: kijk gewoon waar je de beste deal kan krijgen. Online natuurlijk wel voorzichtig doen en doe van te voren goed research naar de aanbieder. Zoek op reviews, kijk of de aanbieder een fysieke winkel heeft, of je makkelijk contact kunt krijgen etc. Vooral online geldt, buy the seller!

Ik snap best dat mensen het spannend vinden om een grote aankoop online te doen. Had ik bij de aankoop van mijn Zenith ook wel een beetje. Maar doe gewoon goed je research. Het plezier van het ontvangen van het pakketje vond ik trouwens ook echt niet minder dan de ‘AD experience’, en als je dan toch een luxe ervaring wil, ga je met het geld dat je bespaart lekker een nachtje in de Okura of in een sterrenrestaurant eten. Lekker met je nieuwe horloge om de pols!

12 likes

Ik ben pas echt Nederlands: Eerst bij de juwelier passen en hem dan online kopen voor tientallen procenten minder. :grin: Zo lang je online een horloge koopt met internationale garantie en bij een goede juwelier zit je goed. Ooit kocht ik een Maurice Lacroix Aikon voor 1150 euro nieuw (uit Zweden) i.p.v. 1700 in de Nederlandse winkels, dat was het wel waard.

Ik snap dat wel gezien het enorme verschil.

Als winkelier heb ik er ook mee te maken, dus krijg ik er snel kromme tenen van.

Als consument sta ik dan ook weer in dubio, bijv. een Zenith Defy 21 met titanium band kost 11k, maar vind je op Chrono nieuw voor 8500.
Maar zoiets ongezien kopen gaat me te ver, ondanks die 2.5k verschil.

1 like

Het heeft ook allemaal een beetje te maken met gunfactor. Maar die factor wordt al snel minder belangrijk als het om een flink aantal centen gaat… Voor een paar honderd euro kun je mij met een vriendelijk praatje en goede service wel binnen houden op zo’n duur horloge als die Zenith.

Je kunt de korting die je elders kunt krijgen natuurlijk ook gewoon bij de juwelier voorleggen. Kijk verder eens hoeveel pakketjes er de laatste tijd zoekraken. Ik ben gewoon wel van support your locals. Zeker in deze moeilijke tijden. Met alles wel.
Alles on Line kopen is je binnenstad slopen.

6 likes

Hangt er wat van af wat je zoekt. Is het voorradig bij een lokale juwelier dan is het toch prettig dat je die eerst een keer (of meerdere keren) om de pols kan doen. Ja, je kan terugsturen, maar is toch telkens een gedoe. Enja, online is het vaak wel wat goedkoper. Wees echter niet bang om daar open over te spreken met de juwelier. Zij zijn ook op de hoogte van de markt en zijn meestal wel bereid om een inspanning te doen. Op die laatste procentjes komt het voor mij dan ook niet meer.

Heb vintage stukken gekocht bij juwelier op chrono, heb op ebay vintage stukken gekocht van particulier/handelaars, 2dehands/vintage hier op het forum, maar ook al twee stukken nieuw bij de AD, telkens met korting waardoor het voor mij niet meer de moeite was om online te gaan kopen.

3 likes

Online oriënteren en dan bij een dealer gaan passen en proberen. De dealer investeert tijd in je, adviseert je en je kunt er op terugvallen voor service. Natuurlijk is er een prijsverschil tussen online kopen en fysiek in de winkel maar als je het bespreekbaar maakt in de winkel, dan zul je zien dat je ook daar tot een goede deal komt en dat je ook altijd weer met een goed gevoel naar binnen kunt lopen als je service nodig hebt. Alleen passen en info ophalen in de winkel en vervolgens voor de laagste prijs online bestellen is voor mij een NO go. Gun die dealer ook wat, hij spendeert ook zijn tijd aan je als je de winkel binnen loopt.

3 likes

Als je voor vintage gaat is er wat mij betreft maar een advies: buy the seller! In een hoop mis gaan maar ook een hoop goed.

Dus niet alleen de prijs sticker goed bestuderen maar juist de verkoper en natuurlijk het horloge, de staat, de historie en als je twijfelt. Gewoon hier ff posten er zijn mensen zat die je even willen helpen aan info!

Ik koop, net als velen een hoop producten online.
Een horloge moet je toch eens gedragen hebben is mijn ervaring. Duurdere horloges eerst passen bij een juwelier en vervolgens online kopen is IMHO not done.
Ga in ieder geval in onderhandeling en dan krijgt de ad in ieder geval de kans. Krijg je vervolgens te maken met een arrogante houding of doen ze niet hun best dan zou ik hem zeker niet kopen.

Ik ben best bereid iets meer te betalen maar daar moet iets tegenover staan, stukje service, gunning of een meerwaarde. Of simpel genoeg dat je het gelijk mee kan nemen. Geldt niet alleen voor horloges uiteraard…

3 likes

Mijn ervaring is wel anders hoor, ik heb tot op heden een volledige massage mogen ervaren bij de AD,s…
Je moet dit zelf ook wel wel klein beetje “afdwingen”.
Maak het gezellig, maak vrienden en ze doen als vriendjes een hoop terug voor jou.
Bandje op maat en koffie zijn de basis begrippen en de opstart van de gehele beleving.

Eenmaal uitgekozen duurt naar buiten gaan met je NA nog snel een uurtje aan gezelligheid . Dan heb je de complete beleving te pakken.

@HopeDasher , mijn keuze is wel duidelijk.
Lekker bij de AD kopen.

3 likes

Ik ga ook voor de AD.

Als je ze op Chrono met korting kunt kopen dan kun je bij de AD ook best onderhandelen.
Dat is mijn ervaring.

1 like

Ik ben zelf een voorstander van online kopen.

Maar dat is voor iedereen verschillend natuurlijk.

Bij een AD sla ik het kopje koffie eigenlijk altijd af. Behalve als de deal rond is, en ik moet nog even wachten totdat de papierwinkel is afgerond.

Veel mensen willen de AD experience ervaren en zijn bereid om daar wat meer voor te betalen. Al is dat zeker niet altijd het geval.

Doe gewoon waar je jezelf het beste bij voelt.

Het geld besparen online gaat niet altijd op. Soms bestel je wat en bekijk je het grondig. En krijg je het idee dit is een blijver, dus alle stickers gaan eraf. En na een paar dagen kom je erachter dat het toch je ding niet is. Dan lever je geld in bij doorverkoop als het horloge niet tot 1 van de 3 grote merken behoort.

Dus onder aan de streep kan je gewoon quitte spelen of je nou online koopt of bij een AD.

Dus als je nog redelijk nieuw in de hobby bent zou ik zeggen stap een AD binnen. :+1:

1 like

Ligt er maar net aan wat ik op dat moment zoek. Soms zoek ik iets wat ik enkel online kan kopen, soms kom ik iets onverwachts tegen in het blauwe gedeelte en soms ga ik naar de AD hier in de buurt. Wat voor mij belangrijk is is dat het een complete set is, liefst onbeschadigd en voor een nette prijs.

1 like