Online kopen of persoonlijk bij een juwelier?

Als je voor vintage gaat is er wat mij betreft maar een advies: buy the seller! In een hoop mis gaan maar ook een hoop goed.

Dus niet alleen de prijs sticker goed bestuderen maar juist de verkoper en natuurlijk het horloge, de staat, de historie en als je twijfelt. Gewoon hier ff posten er zijn mensen zat die je even willen helpen aan info!

Ik koop, net als velen een hoop producten online.
Een horloge moet je toch eens gedragen hebben is mijn ervaring. Duurdere horloges eerst passen bij een juwelier en vervolgens online kopen is IMHO not done.
Ga in ieder geval in onderhandeling en dan krijgt de ad in ieder geval de kans. Krijg je vervolgens te maken met een arrogante houding of doen ze niet hun best dan zou ik hem zeker niet kopen.

Ik ben best bereid iets meer te betalen maar daar moet iets tegenover staan, stukje service, gunning of een meerwaarde. Of simpel genoeg dat je het gelijk mee kan nemen. Geldt niet alleen voor horloges uiteraard…

3 likes

Mijn ervaring is wel anders hoor, ik heb tot op heden een volledige massage mogen ervaren bij de AD,s…
Je moet dit zelf ook wel wel klein beetje “afdwingen”.
Maak het gezellig, maak vrienden en ze doen als vriendjes een hoop terug voor jou.
Bandje op maat en koffie zijn de basis begrippen en de opstart van de gehele beleving.

Eenmaal uitgekozen duurt naar buiten gaan met je NA nog snel een uurtje aan gezelligheid . Dan heb je de complete beleving te pakken.

@HopeDasher , mijn keuze is wel duidelijk.
Lekker bij de AD kopen.

3 likes

Ik ga ook voor de AD.

Als je ze op Chrono met korting kunt kopen dan kun je bij de AD ook best onderhandelen.
Dat is mijn ervaring.

1 like

Ik ben zelf een voorstander van online kopen.

Maar dat is voor iedereen verschillend natuurlijk.

Bij een AD sla ik het kopje koffie eigenlijk altijd af. Behalve als de deal rond is, en ik moet nog even wachten totdat de papierwinkel is afgerond.

Veel mensen willen de AD experience ervaren en zijn bereid om daar wat meer voor te betalen. Al is dat zeker niet altijd het geval.

Doe gewoon waar je jezelf het beste bij voelt.

Het geld besparen online gaat niet altijd op. Soms bestel je wat en bekijk je het grondig. En krijg je het idee dit is een blijver, dus alle stickers gaan eraf. En na een paar dagen kom je erachter dat het toch je ding niet is. Dan lever je geld in bij doorverkoop als het horloge niet tot 1 van de 3 grote merken behoort.

Dus onder aan de streep kan je gewoon quitte spelen of je nou online koopt of bij een AD.

Dus als je nog redelijk nieuw in de hobby bent zou ik zeggen stap een AD binnen. :+1:

1 like

Ligt er maar net aan wat ik op dat moment zoek. Soms zoek ik iets wat ik enkel online kan kopen, soms kom ik iets onverwachts tegen in het blauwe gedeelte en soms ga ik naar de AD hier in de buurt. Wat voor mij belangrijk is is dat het een complete set is, liefst onbeschadigd en voor een nette prijs.

1 like

AD experience???
Horloge passen, koffie terwijl de band op maat wordt gemaakt, afrekenen en je staat weer buiten. :slightly_smiling_face:
Ooh en niet te vergeten als je voor een iets duurder horloge komt dan mag je wat verder in de zaak plaats nemen, wow !!! :neutral_face:
Nog een uur met een wildvreemde, die liever aan een andere klant een horloge gaat verkopen, blijven keuvelen is niet iets waar ik warm word, laat staan dat ik het vind voelen als een volledige massage. :grin:

Toch koop ik het liefst bij een AD, omdat ik het ongemakkelijk vind om ergens naar binnen te lopen voor service of garantie, met een horloge dat ik ergens anders heb gekocht.

Uiteraard moet het prijsverschil niet te groot zijn maar daar komen we meestal wel uit.

3 likes

Dat klinkt goed! Altijd leuk om een ‘echt’ horloge te kopen natuurlijk. Vorige week heb ik via Chrono24 voor het eerst een ‘echt’ horloge besteld en deze zal vanmiddag worden geleverd. Wel wat research gedaan natuurlijk, maar vooralsnog voelt het goed en vertrouwd. Ik twijfel nog of ik voor de zekerheid de horloge op echtheid laat controleren, maar dat beslis ik komende dagen. Enerzijds is het natuurlijk altijd leuk om wat horloges bij een juwelier uit te proberen, maar de verschillen zijn zo ontzettend groot qua juwelier/online dat ik toch voor online kies. In het verleden ook al eens een horloge bij de juwelier gekocht, maar om nu te zeggen dat dat zo’n feest was… Benieuwd wat je besluit te gaan doen

Eerst bij de juwelier passen en dan online kopen en dan zet je er nog heel trots een smiley bij ook, vind ik redelijk kansloos.
Je zal zelf maar die juwelier zijn en er komen constant dit soort figuren langs…
Waarom niet online bestellen en als het niet bevalt het horloge gewoon terugsturen.
Lijkt me wat eerlijker en voor de online verkoper nou eenmaal het risico van online verkopen.
Net iets chiquer…

2 likes

Dat ben ik niet met je eens.
Ik heb zelfs meer korting gekregen dan online op mijn zenith. Nieuw. Bij de AD.

:sunglasses:

3 likes

Een Zenith dealer zal zeker bereid zijn om korting te geven op een Zenith, doorverkoop is zo dramatisch dat hij blij zal zijn als er eens één verkocht wordt.

1 like

Maar wat maakt dat uit als ons koopgedrag veranderd? Is dat dan niet kunstmatig een stad in leven houden? Aangezien we steeds meer online doen kan je de conclusie trekken dat winkeliers de ‘experience’ niet kunnen waarborgen… Sowieso snap ik die ‘ervaring’ bij de AD niet. Je gaat zitten, past wat horloges, 99% van de verkopers praat je naar de mond want ze willen tenslotte verkopen, je krijgt een bakkie koffie en een veel te duur tasje erom en tadaa… Je staat weer buiten met een dure aanschaf waar je veel geld op had kunnen besparen. Dat pak 'm beet uurtje is mij geen 100en, zo niet 1000en euro’s waard. Enige voordeel in mijn ogen is dat één winkel een verzameling van meerdere items is, en je dus niet naar het postkantoor hoeft als iets niet naar wens is. Nou woon ik 200m van het postkantoor dus dat is voor mij zelfs al een zwak argument.

Een handje vol retailers steekt boven het maaiveld uit, maar het gros van de winkel(keten)s mag wat mij betreft verdwijnen, ik zal er niets aan missen. Ik heb in al geen 6 jaar kleding in de winkel gekocht bijvoorbeeld :thinking:

1 like

Het gaat mij niet om de AD experience… want die is er niet. Het gaat mij om de service.

Daarnaast heb ik bij een AD nog nooit meer betaald dan online. Beetje onderhandelen, niet te snel happen etc. helpt echt… Oh ja en vriendelijk zijn helpt ook.

Daarnaast weet een AD vaak ook wel wat de online prijzen zijn.

1 like

Lekker bij de AD kopen. Durf er wel iets vanaf te praten, maar houd het netjes. Merkafhankelijk moet meestal zo 10-15% prima mogelijk zijn.

Daar kun je op je gemak meerdere horloges passen ipv vanaf een plaatje te bestellen. Heerlijk toch!?

Succes met je aankoop. Laat je weten wat het geworden is!? :wink::+1:

En je snapt het niet he, Het zijn zo een mooie horloges.

Fotootjes dan maar in dit topic

.

5 likes

Mee eens, en kwalitatief ook nog eens erg goed.

1 like

Passen is een groot goed, maar eerlijk gezegd ga ik daarheen waar het het goedkoopst is. Of waar het in de buurt van het goedkoopst komt.

Ik heb van de afgelopen 30 horloges één keer iets bij de AD gekocht, dat was een Grand Seiko bij de Boutique. Omdat ze een fout hadden gemaakt met de listprijs en me dus een wel heel competetief aanbod hadden gedaan.

De rest?

• Forumleden
  • Grijze handelaren, zowel in Nederland als Duitsland
  • Webshops
  • En, helaas, ook meermaals Amazon.
  • Twee keer eBay

Nooit via Chrono. Altijd in Chrono opzoeken, dan kijken hoe de site van de aanbieder er uit ziet, direct contact zoeken en het buiten Chrono om gedaan. Leuk dat ze een broker zijn, maar ik geef die strijkstok liever direct aan de verkoper.

Dat dus.

Ik heb het liever over geld of doekoe. Wij zijn geen vierjarige die een potje salmiakpoeder koopt. :slight_smile: Zeker wanneer ik duizenden Euro’s uitgeef aan een luxegoed.

Afgezien van die ene vintage via eBay: Uitstekend. Altijd goed geweest.

Als ik een auto koop bij een particulier waar iets aan moet gebeuren rijd ik er toch ook zonder schroom mee naar de merkgarage?

Kortom: Een horloge wat ik op Internet koop zal ik zonder schroom bij een AD van het merk inleveren als ik er iets mee heb of moet. Als het binnen garantie is moeten ze het toch oplossen (hadden ze maar geen dealer moeten worden) en als het buiten garantie is betaal je er toch gewoon voor.

Geen probleem, service.

2 likes

Ik heb nog nooit zelfs maar een paar sokken on Line gekocht. Ieder z’n ding zullen we maar denken. Zal misschien ook wel een generatiedingetje zijn. Ik weet wel dat,als ik nu in coronatijd door een winkelstraat kom waar alles donker is, ik daar bepaald niet blij van wordt.

Gassan en Schaapje zijn totaal niet mijn winkels. Omhoog gevallen blagen werken er allemaal is mijn ervaring.

De kleinere dorpsjuweliers kan ik dan wél weer waarderen, maar het leukst vind ik kopen via HF.

2 likes

Ik heb het liever over geld. We zijn geen zestienjarige wannabe rappertjes die een scootertje gaan kopen.

4 likes