Onvoorstelbaar populaire Seiko machine, was in de vorige eeuw een klassieke “manus van alles”. Iedereen denkt meestal direct aan de klassieke duiker met 6309 aan boord, maar Seiko heeft deze krachtpatser heel veel verschillende jassen aangetrokken. Zo kon mijn veelgebruikte duiker ooit een nieuw leven beginnen met een nooit gebruikt uurwerk uit een donor…
Leek me handig om eens in één topic de uiteenlopende modellen te verzamelen, ook al voor de verzamelaar/sleutelaar
Beginnen met een duiker dan maar
Foto’s van al die modellen maken het al gauw leuk om te scrollen, maar misschien is het net zo interessant om ervaringen - al dan niet bij reparaties - hier ook bijeen te brengen ?!
Als je ziet hoeveel varianten er bestaan van een Seiko met een 6309 kaliber zijn ze zo ‘lonely’ nog niet. Ik heb even gekeken in mijn theedoos met Seiko 5-jes. Ik draag ze bijna nooit meer, maar omdat ik me herinnerde dat er bij de ‘5-jes’ er ook een zat die er wel op leek, maar niet echt een Seiko 5 was, heb ik inderdaad ook de ‘lonely’ 6309 gevonden tussen de andere Seiko 5 horloges met voornamelijk 7S26 uurwerkjes. Maar die 6309 lijkt er inderdaad wel heel erg op, alleen het ‘5’ logootje ontbreekt. Deze jaren geleden ooit eens gevonden bij Marnix op de Rikketik.
En… sorry @domega / Don, ik weet dat er origineel op dit model een stalen bracelet hoort, maar je weet hoe ik denk over het dragen van horloges met stalen banden… niet dus. Toen ik 'm vond zat er uberhaupt geen bandje aan, dus bij mij zit ie nu gewoon lekker op leer.
Edit & toevoeging:
Bij goed nakijken van de andere 8 Seiko 5-jes in de theedoos kwam ik er achter dat er ook nog een Seiko ‘5’ tussen zat met eveneens een 6309 uurwerk. Althans, dat staat op de wijzerplaat onder de 6 uur marker. En ik heb zowaar ook nog de stalen band er op laten zitten. Waarschijnlijk omdat die origineel was en ik het ding ooit zo gevonden had op een zomer rommelmarktje in Epe. Het lijstje rond het dag/datum venster ontbreekt, maar dat mocht niet storen voor de geweldige investering van 2 euro en 50 cent. Oude foto’s, maar toch maar even laten zien:
Ja heb hem ook.
Toen nieuw gekocht loopt voor geen meter op tijd.
Was wel waterdicht en daar ging het om.
Toen de kwarts uitkwam die gekocht.
Loopt tenminste op tijd.
Ook de 300 gekocht Nieuw lang geleden
Nog altijd prachtig!