Onregelmatige balans

Beste forumleden,

Ik ben bezig met het in elkaar zetten van een oud uurwerkje uit een dameshorloge (zie bijlage). Vanmorgen voordat ik besloot dat het tijd was voor een schoonmaak beurt zwiepte de balans prima. Nu ik het uurwerk weer zo goed als in elkaar heb blijkt dat de balans zeer onregelmatig te zwiepen en stopt deze zeer snel. Ik weet zeker dat de asjes juist zitten: iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn?

Alvast bedankt!

Teun.

Even kijken in de Bergeon kristallen bal :crystal_ball: Toch lastig van afstand :wink: Wat heb je tijdens de schoonmaakbeurt gedaan? Is het gemagnetiseerd? Kleven er windingen van de spiraalveer aan elkaar? Probeer eens het stukje van de spiraalveer achter de piton onder de balanskloof te schuiven in plaats van er bovenop.

1 like

Bedankt voor jouw reactie, het lijkt erop dat het balanswiel niet genoeg terugveerkracht krijgt om een goede beweging te maken.

Ah een cylinder uurwerk. Probeer het stukje spiraalveer eens onder de kloof te krijgen als je wilt.

bedoel je met de richting mee buigen (naar beneden) of tegen de draairichting in buigen (naar boven)?

Het uiteinde steekt boven de balanskloof uit. Ik weet niet of het veel zal uitmaken, maar dat hoort er onder te blijven.

1 like
  • Heb jij de onderste kloof ook soms bewegen ? Dan is de regeling fout en de cylinder raad gaat te diep /of niet diep genoeg/ in de cylinder.
  • Hoe heb je de veer van de veerton schoon gemaakt ? Uithalen, vet af, schoonmaken, nieuw olie en terug ? Als er iets blijft dat remt de veer (soms gedroogde olie in een slechte plaats) is er niet altijd genoeg kracht tot de balans wiel.
  • Hoe heb je de rubijnen steenen shoon gemaakt ?
  • Heb je de spiraal af genomen van de piton ? Dan is de regeling zeker fout.
1 like

Bedankt voor jullie reacties. top!

Ik denk dat het de onderste kloof is, deze zit bijzonder los (oftewel de eerste oorzaak die je aanhaalde in jouw reactie). Het wijzertje (volgens mij ook wel kompas genoemd) is zonder enkele wrijving op en neer te bewegen. hoe zou ik dit op kunnen lossen?

Teun.

De kompas is geen oorzak van de probleem. Het maakt alleen maar vluger of trager lopen.
Maar om te lopen moet de cylinder wiel heel precies met de balans as werken. Elke driehoekige tand moet helemaal binnen de cylinder komen. Het is voor mij moeilijk te verklaren. Jij moet het systeem proberen te begrijpen.

Hier onder deze beeld kan je zien hoe diep (maar niet “te” diep) de driehoek in de cylinder moet komen.
Ik kan het regelen, maar niet in Nederlands verklaren… De punt van de driehoek moet een beetje binnenkant van het centrum van de balansas zijn, en de einde van de buitenkantse hoek moet een beetje verder dan het centrum duwen.

Pas dan, als het loopt, hoef je te beginen te kijken voor de kompas regeling.

Ik denk dat ik het systeem voor het grootste gedeelte begrijp. Toch vind het moeilijk, waar ligt het precies aan en wat kan ik hieraan doen vraag ik me af. wanneer ik het uurwerk in een bepaalde positie houd dan loopt het prima, keer ik het uur werk 180 graden dan stop het nagenoeg meteen met lopen. Voorheen liep het horloge prima.

als ik de eerste foto zie… dan steekt er een stukje spiraalveer boven de balanskloof uit… leg dat in elk geval weer even netjes op zijn plekkie…

Kan het aan de kromming liggen, of hoort dit?

Ik begrijp niet van welke kromming je spreekt, maar kijk de tekening hier boven om te zien of deze kromming ook bestaat : daar is alles perfect.
In welke positie loopt hij goed en welke stopt hij ?
Er zijn 6 verschillende positie : liggen op de glas, op de bodem, hangen 12 U boven, en dan 6, 3 en 9 boven.

12 uur boven loopt ie goed, beneden stopt ie met lopen. Het is een gokje maar het lijkt ook wel met wrijving op het in de foto aangewezen onderdeel te maken. Is dit mogelijk?

Probeer heel voorzichtig met een toothpick de balans naar boven en beneden te bewegen : hij mag nooit iets raken.
Hoe loopt hij op de glas en op de bodem ?

Met de kromming bedoel ik dat de inkeping/opening van de balanspen (waar de pijl naar wijst) een vorm heeft zoals het rode figuurtje. ik heb het even voorzichtig geprobeerd, het blijkt dat het mogelijk is dat de balans tegen de houder van het ankerrad aan kan komen. nogmaals dank voor jouw hulp, mooi dat er hier op dit forum zo meegedacht wordt!

Nu rest mij nog de vraag hoe kan ik dit oplossen?

btw. mijn excuses wanneer ik niet altijd alle onderdelen bij de juiste naam weet te noemen.

1 like

Ik ken de echte woorden in het nederlands ook niet :wink: Die ken ik een beetje beter in het frans.
Als het zo krom is is het heel slecht.
De cylinder is heel breekbaar en in heel harte staal gemaakt. Omgekeer duwen om de krom uit te nemen zal zeker iets breken. Nog meer is dat de “tampon”, scherpe punt ook niet meer in lijn zit. En daarom stop het.
Je moet een nieuwe cylinder vinden. Om de krom tegen te maken zou men de cylinder heel hoog verwarmen. Maar dan zal de staal veranderen en zachter worden, dus ook niet goed.
Maar een hele zak horloge kan men voor 10 of 20 Euro vinden. Probeer misschien een andere te vinden met de goede as, of de hele inhoud te vervangen.

Wat een specialisme op het HF, :+1:

2 likes

Zelfs het simpelweg schoonmaken van een cylinderwerkje vraagt toch wel enige ervaring en vakmanschap. Zijn inderdaad wel alle onderdelen gedemonteerd? Is de balans wel gedemonteerd van de balanskloof zijn de dekstenen wel verwijderd is er niet te veel hoogtelucht bij de balans, ligt de spiraal wel vlak heb je het chariot ook los gemaakt of niet, zijn de schroeven van de dekstenen wel wer op hun eigen plek teruggezet. Legio mogelijkheden om een foutje te kunnen maken. Succes.
Martin Meijer