onregelmatige secondewijzer

Hallo allemaal,
Soms krijg ik een horloge binnen dat perfect op tijd loopt, maar de secondewijzer tikt onregelmatig en slaat soms enkele posities over. Is dit ernstig? Zijn dit grote kosten of gewoon zo laten? Vaak zie je dat bij vintage modellen die dat doen. Misschien slijtage van bepaalde onderdelen? Graag had ik willen weten wat dit nu precies was?
Fijn weekend!

Quartz of automaat?

1 like

automaat

Het komt af en toe voor dat de klemming van de tube op het asje van het secondenrd niet juist meer is.
Dan wordt de secondenwijzer dan weer wel en dan weer niet meegenomen. Dit kan voorkomen bij alle typen uurwerken.

Ook bij alle typen uurwerken kan er een tandwiel beschadigd zijn.

Bij mechanische uurwerken wordt de secondenwijzer voortbewogen door de wielentrein, welke zijn kracht put uit de opgewonden veer.

Bij quartz-uurwerken wordt de wielentrein aangedreven door de rotor, meestal werkt als de secondenwijzer niet ronddraait de tijdaangeving ook niet.

Het zou de veer zijn die de seconde wijzer op spanning houdt. Die wordt vervangen bij het model die dit doet! Zelf ken ik er niet veel van, dus moet ik maar geloven wat ze me vertellen!

En je hebt ook nog het Valjoux 7750 chrono caliber waarvan sommigen een “wobbel” hebben. Ook dan zie je af en toe een onregelmatigheid in de loop van de secondewijzer. Ik heb er ooit zo een gehad, heel apart. Zijn op The interwebs wel filmpjes van.

2 likes

Geen idee.

Is dat bij de ‘gewone’ secondenwijzer of bij de secondenwijzer bij de start van de chrono ?
Want deze heeft sneller problemen dan de ‘gewone’ secondenwijzer.

Als het een Citzen/Miyota automaat uit de 8000 serie is, dan is die secondenwijzer die wat rommelt normaal, dat heeft te maken met hoe het loopwerk de secondenwijzer aandrijft.

Als je de chronograaf wijzer bedoeld, is dit veelal een afstellingsprobleem. De ingrijping van de 'oscillating pinion kan teveel speling hebben, of juist te weinig. Uiteraard kan slijtage ook voor een stotterende chrono wijzer zorgen.

b7ee47e8-dc5f-4522-8e98-4c071acd18d9

–
Betreffende de vraag van TS; dit kan meerdere oorzaken hebben. Even laten nakijken door een horlogemaker is wijsheid om eventuele verdere slijt te voorkomen :+1:

1 like

op zulk werk heb ik het nog nooit voor gehad. Enkel de vintage modellen en ik vind dat vooral Omega hier erg gevoelig aan is.

1 like