Onrustige Omega geneve cobra stingray

Afgelopen september overleed forumlid Onrust. Onrust was hier kind aan huis. De afgelopen 2 jaar hebben we samen aan horloges geknutseld en als het gecompliceerd werd knutselde ik en deed Onrust toekijken en stelen met de ogen. Een week of 2 geleden belden de ouders van Onrust of ik het werkgerief en de horloges wilde hebben. Tuurlijk, die krijgen hier een mooi plekje. Met de spulletjes naar huis gekomen - s anderendaags de ouders al terug over de vloer, de broer en zus waren niet akkoord. We zijn dan met de ouders overeengekomen dat de horloges waar Onrust en ik samen aan werkten of waar ik aan werkte voor Onrust alsook het gereedschap dat we Onrust kadoo deden hier zouden blijven. Zo gezegd zo gedaan. Dit is nu de Onrust-display

Veel moet er aan die horloges niet echt gebeuren want uiteindelijk heb ik of Onrust en ik samen de horloges de afgelopen 2 jaar in orde gezet. Hooguit de kasten een keer polijsten, Onrust wilde niets gepolijst, wij wel. Desondanks staat er toch eentje op die ik dan nu toch onder handen genomen heb: de omega Genève stingray cobra. Onrust kwam er mee aan en er zat een tissot mechaniek in.

In eerste instantie had ie me gevraagd de tissot mechaniek in orde te zetten, zo gezegd zo gedaan. Natuurlijk wij zijn pietje precies en dan toch duidelijk gemaakt dat er een omega mechaniek in hoort. Na veel vijven en zessen dan toch maar een omegamechaniek gekocht en kadoo gedaan tezamen met het inwerken ervan. Echter de automaatmodule van de toen ingewerkte omega mechaniek was naar de bom, dus in tweede instantie leverde ik hetzelfde horloge af met een omega mechaniek en een tissot automaatmodule. De bedoeling was weer verder zoeken voor ook een omega automaatmodule, ook gevonden en aangekocht. En toen plots out of the blue overleed Onrust. En nu staat het horloge hier en hebben we vandaag de moed gevonden het hele ding nog eens uit mekaar te gooien om het dan nu zo goed als volledig omega te krijgen. 3 maal is scheepsrecht, maar er is toch nog 5% tissot gebleven.

hier zit alles in de pot en dan zie je links onder de tissot automaat module nog liggen

Na het kuisen gaan we monteren, we beginnen met de incablocs en de veer.

Dan gaan we verder met het raderwerk en anker

Dan heb ik even de automaatmodule weer ineengestoken. Dit hadden we nog willen doen voor Onrust, stond ook op het programma, zodat het helemaal in orde had geweest, helaas deze automaatmodule van omega hebben we hem niet meer kunnen geven bij leven. Het horloge zal nu op de Onrust-display verder leven en zo nu en dan rond de pols. Een aandenken aan Onrust voor eeuwig en altijd en hoe mooi is het als die aandenkens ook draagtijd krijgen, want dat gaan ze allemaal krijgen zo nu en dan.

om dan verder te gaan met de voorkant

De wijzerspanning was net niet te zwak dus nu heb ik hem dan toch maar aangepast naar iets sterker.

En juist ja ik zei 5% is tissot gebleven, past helemaal bij het horloge. Onrust was onrustig en ook mbt dit horloge heel erg onrustig en wispelturig over wel of niet tissot erin laten. Deze omega zal altijd enige onrust ervaren doordat ie toch nog voor 5% tissot is. Het tissot percentage situeert zich aan de voorzijde en ik ga dat ook zo laten, typeert Onrust en voor ons heeft het zo moeten zijn dat er toch iets van tissot achterblijft in het horloge.
Toen ik vorige keer de omega mechaniek monteerde, sprong de datum niet helemaal door, dat kwam door de schade toegebracht aan de bruggen door een voorganger waardoor die iets van wrijving gaven, dus voor het datumwerk heb ik dan terug een tissotbrug gemonteerd. de beschadigde omega brugjes, met het blote oog niet zichtbaar de beschadiging, met de inspectieloep eigenlijk ook niet maar in de praktijk zagen we vorige keer na afwerken dat de datum niet altijd volledig doorsprong. Probleem weg met de tissotbrugjes en zo blijft er toch iets van tissot achter en is de wispelturigheid en de onrust die Onrust ervaarde mbt dit horloge ook een stukje gebleven en voor ons is dat ok, het heeft zo moeten zijn dat die omega brugjes niet 100% waren en er toch iets van tissot zou achterblijven.

Dan gaan we naar de balansmontage gevolgd door de automaatmodule montage op rotor na

Dan snel even de timing in een halfopgewonden toestand. Gezien die vorige keer al toppie was, is ze dus nu ook toppie

Dan rest nog de tige in orde zetten, de tige die erin zat was te kort om de snelverstelling te doen werken. Die is pas binnengekomen samen met de automaatmodule en zodoende zal er die dan nu ook ingestoken worden. De oude tige en de nieuwe en dan zie je dat de nieuwe iets langer is

Snel even de wijzerplaat en de wijzers erop. Onrust heeft de wijzers zelf weer wit geverfd want beschadigd, ik heb ze deze ronde dan ook maar opgevuld met neutrale lichtgevende massa en dan vooral niet vergeten de achterzijde vlak te maken na opdrogen anders loop je het risico dat de wijzers tegen elkaar aan blijven haken door een teveel aan lume aan de achterzijde

Dan gaan we naar de kastmontage en ja ik heb de kast gepolijst. Onrust was voor ongepolijste dingen, maar dat kan ik echt niet aanzien en uiteindelijk naar het einde toe kwam ie vragen “leer me eens polijsten” Hij had toen hier onze troep zien staan en ja hoor zijn volgende leerproces zou zijn “hoe polijst ik correct” Dus ik denk niet dat ie het erg zou gevonden hebben dat de kast gepolijst is.

Bandje er weer aan en eindtiming met vol opgewonden veer

En dan het eindresultaat een onrustige omega geneve stingray cobra die niet enkel dispay tijd maar ook polstijd zal krijgen. Een mooie herinnering aan onze dikke vriend Onrust en nu dan zoals we hem hadden willen geven met toch nog een ietsiepietsie tissot en onrust erin.

That’s all folks, tot een volgende keer maar weer

65 likes

Wat een prachtige, historische en dierbare herinnering aan Onrust.
Dit is om te koesteren!

13 likes

:clap::clap: Dit soort verhalen zorgen ervoor dat ik het hier zo geweldig vind

5 likes

Hear, hear! Wat een fijne club liefhebbers is dit. Eigenlijk altijd met een positieve insteek zonder anderen af te zeiken.

4 likes

Een mooie, hopelijk blijvende herinnering aan een goede vriend als ik het zo lees. Mooi dat dat zo bij elkaar kan blijven.

3 likes

Heel veel dank voor het delen. Geweldig. :ok_hand:t3:

3 likes

Heel mooi werk! :hugs::pray:t3:
Dank voor het delen!

2 likes

Traantje wegpinken. Mooi eerbetoon. Zou hij zelf een dikke duim gegeven hebben.

3 likes

Prachtige revisie heren en een mooie stijlvolle display ingericht ! :ok_hand:

3 likes

Prachtig!
Mooie revisie en een schitterend eerbetoon aan Onrust (RiP). Hoe fijn is dat?

2 likes

Mooi gedaan en een prachtige herinnering!

2 likes

ja we vinden het zelf ook tof. de 14 horloges waar Onrust en ik aan knutselden. Hij had er een 70 tal en eigenlijk ging het ons vooral om diegene waar we samen aan prutsten, dat draagt zo een herinneringen met zich mee. En of er nu ducal of mobilia of of jaragar china of omega op staat, ze krijgen allemaal draagtijd.

Daarnaast hebben we nog 2 schilderijen mogen uitkiezen, Onrust was een meester in de schilderkunst en we vonden het ook heel tof dat we van de ouders een paar schilderijen mochten uitkiezen.

16 likes

Mooi project en blijvende herinnering :ok_hand:

3 likes

Prachtig hoe je zo voor een vriend postuum een monument hebt willen en kunnen maken. Respect!

2 likes

Mooi verhaal!

Kast geen nieuwe Sunburst gegeven tijdens het opmaken?:sunglasses:

1 like

mooi :pray:

1 like

Prachtig verhaal, prachtige herinnering en een diepe buiging voor zoveel vriendschap en vakmanschap.

1 like

Mooi verhaal inderdaad!

1 like

jawel maar ik heb daar zo weinig ervaring mee en wss doe ik het ook verkeerd dat ik niet verder dierf gaan dan dit - tips en trics zijn welkom om die sunburst te verbeteren of er mooier op te krijgen

2 likes

er ligt er nog eentje, die kwam van hier uit onze verzameling, meegegeven als kadootje maar die had ie laten vallen, daar ga ik ook nog wel wat werk aan hebben.

En dan is er nog het allerlaatste horloge dat ie kocht, dat ligt helemaal in frut, maar dat is dusdanig raar, ik moest echt slikken toen ik het zag. Het is een horloge van hoop, hij had zichzelf dus een horloge gekocht dat “espoir” (hoop in het frans) noemt en ik begrijp ook van waar dat komt, maar het was echt slikken toen ik dat zag.
Voor dat horloge ben ik nu aan t zoeken voor een mechaniek want wat erin zit is echt niet meer te redden en dan zet ik die in orde voor de mama en papa, ik denk dat die mensen wel een beetje hoop kunnen gebruiken.

Alle andere horloges waren al in orde omdat we daar samen aan bezig geweest zijn. Het was juist de omega die niet volledig af was, de gevallen longines en de espoir als laatste.

6 likes