Onsa Elegance 1965 - loopt veel te snel

Ik heb gister mijn eerst “echte” horloge gekocht, een Onsa Elegance. Na opwinden blijkt dat een minuut ongeveer 45 seconden duurt. Ik kan met een paar seconden per dag wel leven, maar dat gaat toch echt te ver ;)… Wat zou er aan de hand kunnen zijn?

Normaal gesproken kan je de snelheid regelen als je de achterkant even openmaakt. Meestal zie je een “wijzertje” met + en - erbij. door deze (heel voorzichtig!) te verzetten regel je de snelheid bij.

Maar ik vindt dat hij wel erg veel te snel loopt dus het zou ook een ander defect kunnen zijn.

Maar veel plezier met je nieuwe verslaving en lees vooral heel veel op dit forum. Als je in de archief/techniek rubriek kijkt zie je ook prachtige foto verslagen waar je veel van opsteekt.

Waarschijnlijk zit er een verkleving op de balansspriraal.
D.w.z. dat er tussen de twee “gangen” van de veer wat olie zit, waardoor de veer tegen elkaar is gaan zitten.
Even door een horlogemaker schoon laten maken. Niet zelf doen. Zo’n veer is erg kwetsbaar.

Verstandiger is het horloge terug te brengen naar The vintage Wachtcompany in Spijkenisse (???) en het via hem/haar in orde te laten maken. Zeker voor deze aanschafprijs!!!

Ja, voor 120 euro mag een horloge toch wel lopen lijkt mij…

Absoluut! Het is trouwens een erg mooi horloge om te zien.

Brutus Schreef:

Waarschijnlijk zit er een verkleving op de
balansspriraal.
D.w.z. dat er tussen de twee “gangen” van de veer
wat olie zit, waardoor de veer tegen elkaar is
gaan zitten.
Even door een horlogemaker schoon laten maken.
Niet zelf doen. Zo’n veer is erg kwetsbaar.

Verstandiger is het horloge terug te brengen naar
The vintage Wachtcompany in Spijkenisse (???) en
het via hem/haar in orde te laten maken. Zeker
voor deze aanschafprijs!!!

Je houdt de horloge markt(plaats) goed in de gaten blijkt wel weer!

Dat klinkt als een verkleefde veer inderdaad , daar zal een horlogemaker aan te pas komen.

Knap geld voor een Onsa, dan moet hij toch zeker volledig werken.
Was deze net zo zeldzaam als al zijn andere horloges hahahaha? Grapje hoor, is erg mooi horloge maar die prietpraat die hij er altijd bij zet over zeldzaam en bijzonder gaat nergens over.

Ja, ik dacht bij mezelf: ik neem niet de goedkoopste, dan heb ik nog kans dat ik iets koop wat werkt! Dit zegt de verkoper:
[i]
Goede middag Timon,

Al onze horloges gaan voordat ze verkocht worden naar onze vaste horlogemaker voor een servicebeurt.
Ik heb de Onsa 2 dagen thuis getest en hij liep goed.
Het zou kunnen dat je het horloge te strak hebt opgewonden en dat zou verklaren dat hij iets te snel loopt,
dit gaat er na een dag weer uit.
Vintage handopwinders mogen gemiddeld 2 tot 3 minuten per dag afwijken.
Kijk het even nog een dag aan, mocht het dan nog niet naar behoren lopen, kan je het horloge terug sturen.
Wij hebben namelijk garantie bij onze horlogemaker, dan kan hij het horloge opnieuw afregelen.
Maak je geen zorgen, wij gaan dit oplossen.

Wij nemen ten alle tijde ,wanneer een horloge niet naar behoren functioneert, het horloge terug en
retourneren het geld.

De keuze laten wij aan de klant over.

Ik hoor van je.

Vriendelijke Groeten Ineke [/i]

Jij hebt niets fout gedaan hoor Timon! “Te strak hebt opgewonden”? Wat een onzin reactie (TD).

ticothijs82 Schreef:

Jij hebt niets fout gedaan hoor Timon! “Te strak
hebt opgewonden”? Wat een onzin reactie (TD).

Inderdaad “grote kul”, maar eerlijk gezegd, had ik geen andere reactie verwacht.

Off topic:
Deze reactie doet mij denken aan het volgende:
Zag op een markt eens een mooie spiegelreflex camera staan van een gerespecteerd merk.
Alvorens te vragen wat de vraagprijs zou zijn, deed ik even het achterdeksel open en constateerde direct dat er een randdebiel met zijn vinger door de flinterdunne sluiterlamellen had gedrukt.
Zonde hè, zei ik tegen de verkoopster.
Nee hoor, alleen een kwestie van een nieuw batterijtje, dan trekken ze vanzelf weer recht…

Zoveel te snel lopen is niet af te regelen met het kompas op de balans.
Heeft te maken met verkleefde windingen van de spiraalveer.

Daarnaast zou het uurwerk kunnen ‘prellen’ door een sterke veer(dus verkeerde veer)De veer levert dan teveel kracht en de omslingeringspen op de balans tikt de andere kant van het anker aan. Komt alleen voor bij een totaal verkeerde veer en je hoort het overduidelijk omdat je heel veel tikken hoort kort achter elkaar. Zou dus in theorie wel kunnen bij ver opwinden, maar bij een juiste veer kan je hem helemaal opdraaien en mag dit niet gebeuren.

Daarnaast kan het komen omdat de windingen van de spiraalveer verkleefd zitten. Kom eigenlijk om 2 redenen voor:
Of de horlogemaker heeft de spiraalveer per ongeluk aangetikt met een oliegeven. Dit is makkelijk opgelost worden door de gehele balans te ontvetten en opnieuw te oliën in het incabloc. Dit lijk me onwaarschijnlijk, want als je het incabloc ui de balans haalt kn er nooit olie op de spiraalveer komen, dat kan alleen als je verkeerd olie geeft, dus via de balanszijde.

Ten tweede kan het uurwerk in een oliebad gedompeld zijn, of is er veel te veel olie gegeven(of ondergespoten met olie of wd 40). Ook wordt er wel een een oplossing gebruikt die schoonmaakt en smeer in een keer dompelen. Als er sprake is van een vanbovenstaande zaken, zou ik ernstig gaan twijfelen aan de kennis en kunde van de horlogemaker in kwestie. De verkleefde spiraalveer is dan een probleem, maar het feit dat het uurwerk uurwerk geen degelijk onderhoud heeft gehad, gaat op langere termijn ook voor problemen zorgen.

Wat een derde mogelijkheid is is dat er sprake is van magnetisme. Hierdoor kunnen de windingen ook verkleven. Heb ook wel eens een goed afgeregeld horloge gehad wat om een of andere reden gemagnetiseerd was, Had toen ook een enorme afwijking. Even op een demagnetiseerapparaat en hij loopt weer prima als ie goed is afgeregeld.

Ik zou hen naar een oplossing laten zoeken, is in een geval jou fout. Mochten ze het probleem niet netjes oplossen zou ik zeker gebruikmaken van het aanbod de koop ongedaan te maken.

Succes ermee!

Te strak opgewonden is totale onzin , dat kan je alleen uitkramen als je geen verstand van horloges hebt.

Je mag het echter wel terug sturen dus dat zou ik direct doen.

Er is nog een vierde mogelijkheid dat het werkje zo veel voorloopt. De spiraal kan door een schok om de kompaspen zijn geraakt. Door een uurwerkmaker zo te zien en simpel op te lossen. Een verkleefde spiraal geeft aan dat het horloge niet is schoon gemaakt of door een leek onderhanden genomen is.

Martin Meijer uurwerkmaker.

Ik heb begin dit jaar ook enkele horloges bij Ineke gekocht (= Vintage Watch Company, actief op Marktplaats). Daarvan waren er 2 niet 100% in orde en van een andere twijfelde ik aan de authenticiteit, heb er 1 zelf goed kunnen maken en de andere 2 retourgestuurd, netjes en snel mijn geld terug gekregen.

Mvg,

Ja ach hij heeft best leuke klokjes en hij zal ook best vriendelijk zijn maar ik moet elke keer lachen om " zeer zeldzaam" , “zeer bijzonder” en “kom je nooit tegen” terwijl het horloges zijn die je per 10 tegelijk kan kopen.

Klopt, dat trekt mensen die nog weinig of niets weten van vintages, zoals ik toen ik begin van dit jaar op zoek was naar mijn eerste vintages en dacht dat hun aanbod speciaal was - en dat ze er niet teveel voor vroegen, maar meestal zijn hun prijzen bovengemiddeld en, zoals we hier weer zien, de kwaliteit ondermaats.

Groet,

Ik heb dit horloge ook teruggestuurd en netjes het geld terug gekregen. Wat dat betreft loop je dus geen risico bij deze verkoper.

Timon Schreef:

Ik heb dit horloge ook teruggestuurd en netjes het
geld terug gekregen. Wat dat betreft loop je dus
geen risico bij deze verkoper.

(tu)

Zie hieronder

‘Geen risico’, akkoord. Maar je mag verwachten dat wanneer je iets koopt wat ‘geserviced’ is, het naar behoren (en als beschreven) functioneert.
Een retour is altijd bijzonder onbevredigend.
En ik lees hier reeds twee reacties over retour gezonden horloges…

Ik heb ooit eens wat email contact gehad met deze Ineke, en daaruit bleek mij dat men geen of weinig verstand had van het bewuste object (men googled een beetje en neemt zonder verder onderzoek of kennis snel iets aan en gooit dit in de beschrijving)

Mijn beeld van de ‘oude klokjes club’ : handelaren zonder degelijke kennis, primair uit op geldelijk gewin (opkopen van inboedels ligt vast en zeker direct of zijdelings in hun straatje) en klaarblijkelijk weinig échte affiniteit met het product.

Ook zou ik graag eens kennis maken met hun ‘horlogemaker’

Affijn, conclusie lijkt me dat we ons beter ver houden van deze mensen.