Onsa horloge van mijn grootvader. Wat doe ik ermee?

Dag allen,

In de kluis bij de bank ligt een horloge van mijn grootvader die al ruim 10 jaar overleden is. In principe mag ik hiermee doen wat ik wil gezien mijn vader geen interesse heeft. De foto’s zijn niet bijzonder goed gezien die in de kluis gemaakt zijn bij de Rabobank. Er zijn behoorlijk wat krassen te vinden, voornamelijk op de geïntegreerde band en het is volledig van goud. Het uurwerk loopt nog(manual wind) maar zelf niet geopend. Het lijkt mij redelijk prijzig om het horloge op te laten knappen. Naar mijns wetens komt die uit begin jaren 60. Is in ieder geval niet te koop en verder heb ik geen baat bij de goudwaarde gezien het verhaal achter het horloge, maar ik vind het zonden om deze zo gezegd weg te laten rotten in een kluis. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een geïntegreerde band gezien zoals deze en op het internet is geen tweede van deze te vinden.

Zelf ga ik op het kantoor werken en draag vrijwel altijd een pak / business casual kleding dus ik heb de mogelijkheid om 'm te dragen. Persoonlijk zou ik kiezen voor zilver/witgoud/staal maar die luxe heb je niet met een erfstuk. :slight_smile:

Met vriendelijke groet,
Ramon

1 like

Schoonmaken, licht oppoetsen, glaasje polijsten/vervangen en een beurtje. Dat hoeft de wereld niet te kosten en is het ding wel waard. En zeker als hij van je opa is geweest!

Zoek even een goede horlogemaker in de buurt, absoluut niet naar een juwelier gaan. Misschien wel dat iemand van hier je kan helpen.

4 likes

Het enige waar ik me echt zorgen over maak is de band. Zoals te zien op o.a. de eerste en vijfde foto is deze wat verbogen/beschadigd en daar zal waarschijnlijk een goudsmid tijd aan moeten besteden.

Van de foto is de constructie van de band moeilijk te doorgronden. Geen slecht idee om éérst bij een goudsmid langs te gaan idd. Die expertise heb ik op het forum nog niet aangetroffen.
edit: Je kunt zoeken op “goudsmid” hier op het forum en de leden die er ervaring mee hebben even vragen over hun tevredenheid. 50 hits. “Goudsmit” 11 hits, maar dat zegt niets de toegevoegde waarde van dit forum. :joy:

Knappe klok, ONSA heeft erg leuke dingen gemaakt. Mooi bruin leren bandje erop en dragen!

edit: ik lees net dat de band geintegreerd is :stuck_out_tongue:

Was het inderdaad maar mogelijk, toch heeft het wel wat speciaals. :blush:

Ik vind het een mooi horloge! En vooral speciaal omdat deze van jouw grootvader is geweest. Zoveel mogelijk dragen zeg ik, dat zal je grootvader leuk hebben gevonden.

1 like

Je hoeft je zeker niet te schamen je grootvader heeft je een schitterend Horloge nagelaten en ik ook zeg opknappen en dragen ! Het is het gewoon waard. Eeven zoeken naar een goede horlogemaker bij je in de buurt en voila.

Dewarrick

dragen met mooie klassieke band krijg je veel reakties op

Nou Ramon, ik vind dit een schitterend horloge. En uiteraard doet deze het meer dan uitstekend in combinatie met een pak.
Ik begrijp wel dat de stijl dan even wennen is.
Vwb de band, deze heeft wat rek op gebruikelijke plaatsen (polsgewricht etc) maar komt nog vrij onbeschadigt en solide over (tenzij het binnenwerk op deze plaatsen kappot is gegaan). Ik zou dat zo laten.
Laten servicen en fijn gaan dragen, zo origineel mogelijk houden :+1: