Onsa Jaren 60? Vintage horloge

Beste verzamelaars/liefhebbers,

Ik heb hier een horloge bemachtigt waar ik wat meer te weten over wil komen.
Het betreft het merk onsa met onder op de wijzerplaat swiss made. Ik hoop dat iemand mij iets meer kan vertellen over het merk en de waarde van dit horloge. Ook zou ik willen weten uit welk jaar het horloge ongeveer uitkomt. Zo als jullie kunnen zien mist het horloge de secondewijzer, deze heb ik bij aankoop er los bij gekregen.

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Groeten,

Hi, er zit waarschijnlijk een ETA uurwerk in. Als je een foto kunt maken van het uurwerk, kan het jaartal beter worden geschat. Qua waarde vrees ik dat die niet zo hoog is. De wijzerplaat is behoorlijk aangetast rondom en voornamelijk bij de subdial van de secondewijzer.

Bedankt voor je reactie. Wat bedoeld u precies met een ETA uurwerk? Betekend dit dat het een slecht uurwerk is of in tegendeel? Verder kan ik het uurwerk niet laten zien op dit moment. Is het verstandig om dit horloge te laten restaureren aan de wijzerplaat? Ik ben niet zo thuis in de horloges verder.

Ik zou het horloge zo laten zoals het nu is. Wel die seconden wijzer terugplaatsen maar een restauratie wordt al snel veel kostbaarder dan de uiteindelijke waarde van het horloge. Ik zie deze in goede staat wel voorbijkomen voor rond de honderd euro.

1 like

Zoals al gezegd heeft restaureren geen zin. Dat gaat veel meer kosten dan de waarde van het horloge. Ook vinden veel verzamelaars en liefhebbers een opgekalefaterde wijzerplaat minder interessant dan een originele.
ETA is een fabrikant van uurwerken, niks mis mee maar ook niets bijzonders. Ik heb al een aantal Onsa’s thuis gehad en die hadden allemaal een ETA uurwerk, vandaar :slight_smile:

Bedankt voor jullie reacties, ik ga het horloge in zijn originele staat houden zoals het nou is. Ik kan wel iemand vinden die het secondewijzertje terug kan zetten. Dat ga ik ook zeker doen. Jammer dat de waarde laag is. Heeft osna iets te maken met het horloge merk roamer? Want dat is toch een vrij duur merk toch?

Mijn excuses ik bedoelde osna te zeggen :blush:

Onsa** :flushed:

Nee, Onsa heeft niets te maken met Roamer. Roamer is inderdaad een ontzettend duur merk. Je kan toevallig bieden op een vintage Roamer van mij die zaterdag de 22e afloopt op Catawiki :wink:
Gekheid hoor, Roamer is geen duur merk. Heeft wel wat vintage modellen die inmiddels aardig wat geld opbrengen, zoals de Pasadena en de eerdere Rockshell modellen. Wordt wel serieus genomen door verzamelaars, omdat er MST inhouse uurwerken werden gebruikt tot in de jaren 70. Daarna werd overgestapt op ETA.

Ik zal is naar je kavel kijken op catawiki. Ik ben net nieuw op dit forum, maar heb hier absoluut geen spijt van. Ben een heel stuk wijzer over dit horloge. Bedankt.