Onsa vintage

Goedemiddag allemaal,
Ik heb deze handopwind Onsa in een impuls gekocht omdat hij er leuk uitzag.
Na een klein servicebeurtje loopt hij weer prima.
Ik heb echter geen enkele info over deze Onsa.
Is er iemand die mij er iets over kan vertellen of mij kan melden waar ik er iets over van kan vinden?
Maat is ca 30x30.


13 likes

Mooi horloge. Over dit model Onsa kan ik, net als jij, geen verdere informatie vinden.
Over het merk Onsa staat vast wel wat op WatchWiki Hauptseite/de – Watch-Wiki
Op de achterziide van jouw exemplaar staat 1056. Voorzichtig speculerend: Onsa monteerde vaak uurwerkjes van A.Schild. Mogelijk wordt de jouwe aangedreven door een AS 1056. Volgens Ranfft in gebruik vanaf 1945; er zijn verscheidene types. Misschien kan een fotootje van het binnenwerk meer duidelijkheid geven.

Dag Alphons,
Bij deze een foto vangnet binnenwerk. Dan alvast voor de gegeven informatie.

4 likes

Nee, dat is beslist geen AS 1056; sorry voor mijn incorrecte hersenspinsel.
Ik vind, of herinner mij, geen Onsa type 151.
Blijft dus even een vraagstukje.

En ik weet het al helemaal niet. Desalniettemin blijft het een leuk horloge en ben er best blij mee

2 likes

Misschien weet onze speurneus en speurhond @Lexaf hier een antwoord op te geven als hij zo vriendelijk wil zijn en er tijd voor heeft.
Misschien weet je dan iets meer en niet geschoten is altijd mis…

Toch nog iets gevonden op het forum Watchuseek, over Onsa horloges:
citaat:
“The movement in the watches is an Onsa 151 15 jewel. I can find no record of this movement but my watch maker said it is a modified Arogno movement.”

Arogno 151, mogelijk, dus.

2 likes

ONSA HORLOGE AROGNO CAL.151 UURWERK BALANS OK SERVICE NODIG / G5586 | eBay
Ik dit gevonden maar heb je ook niets aan maar dat klopt is Arogno 151…vermoedelijk.

1 like

Woef!
Over het merk Onsa alvast dit:

Interessant is de relatie met Fortis.

Over het uurwerk.
De veromderstelling is een Arogno 151.
Ik denk van niet. Kijk maar:

De ‘Onsa 151’ van OP @Bram3, daarnaast de Arogno 151 (op 17juwels.info)

En de andere Arogno 151 variant op Ranfft.org:

image

Te veel verschillen.

Welke het dan wel is ben ik (nog niet) achter, maar wie weet wat ik nog tegen kom.

3 likes

Stond er ook geen informatie onder de wijzerplaat?

Ik vind vooral de kast heel bijzonder, heel clean en elegant, leuk!

Opmaak is behoorlijk het zelfde. Bruggen zijn anders. Maar bij de Arogno zie ik wel extra gaten voor een andere type brug links onder de balans.

De lager stenen lijnen wel goed uit. Toeval?

Wel een leuk horloge, lekker klassiek. @Bram3

3 likes

Wow. Mijn vraag maakt nogal wat los. Super dank voor al het uitzoekwerk. Leuk om toch meer over het horloge en merk te lezen.

Ik heb foto’s van Arogno 151 (links) en ONSA 151 van 't web geplukt en naast elkaar gezet.
Waagt iemend het om het verlossende woord te spreken ?

4 likes

@Lexaf is onze eigen orakel

2 likes

Bij de zoektocht naar een ander caliber waarbj er verschillende varianten werden gevonden werd het verlossende woord gesproken door iemand (ik meen @Jenneke, maar weet dat niet meer zeker) ik parafraseer:
‘Als alle schroefjes en gaatjes op de zelfde plaats zitten is het waarschijnlijk het zelfde uurwerk.’

Dat zou inderdaad in dit geval ook wel zo kunnen zijn. Er zijn van veel uurwerken (kijk bijvoorbeeld eens naar de varianten van veel AS Schild werkjes) waarin slechts de vorm van de bruggen verschilt, maar waar de varianten funtioneel volkomen identiek zijn.

Als ik heel intensief gakijken naar de Arogno en de Onsa afbeelding hierboven, lijkt dat ook het geval te zijn. Ik schreef aanvankelijk: te veel verschillen, maar dat betreft voornamelijk de bruggen. De schroefjes, de gaten en de lagersteentjes lijken toch wel heel erg de zelfde locatie / configuratie te hebben.

Daar is niks orakeligs aan, @BroederBill, de eer gaat helemaal naar @chi_kwadraat. Goed gevonden Speurhond Alphons, het verlossende woord komt van jouzelf!!

5 likes

@Lexaf klopt, dat was mijn uitspraak. En deze uurwerken hebben duidelijk dezelfde oorsprong. :hugs: het kan vaneen derde partij zijn, de ebauche maker. Ik weet niet wat arogno was.

Wil je 100% zekerheid dan moet je een aantal onderdelen van de keyless works vergelijken. Maarja, dan moet je schroeven. :yum:

5 likes

Ha, consensus! Altijd fijn. @Jenneke : Arogno is de ebauche-maker; Fabriques d’Ébauches Réunies d’Arogno SA, Arogno, Zwitserland. De oudste vermelding van hun type 151 vind ik op thewatchforum.uk, maar niet nauwkeuriger dan “late forties”. Het horloge van OP schatte ik eigenlijk iets vroeger.

3 likes

Met gepaste trots mag ik dus verklaren dat de geleerden het met elkaar eens zijn!

3 likes

@Lexaf excuses ik bedoelde er niets mee hoor met speurhond en speurneus dat je dat niet verkeerd opvat maar leuk dat dit zo is opgelost met behulp van allerlei mensen die hier tijd en energie ingestoken hebben… :+1: :+1:
TOPPIE

2 likes