Als batterijtje werd een nikkel cadmium celletje gebruikt. Er werd geclaimd dat deze 10 jaar mee zou gaan. Na twee jaar laadde het celletje niet meer op en kreeg ik gratis een nieuwe. Dat is daarna nog zeker vijf keer het geval geweest. Over service had je bij Seiko niet te klagen. Na tien jaar kocht ik mijn vierde horloge. In de loop der jaren heb ik nog een aantal keren de batterij laten vernieuwen maar hier ben ik nu mee gestopt. Als ik nog een keer een vervangend lion batterijtje kan vinden probeer ik het nog een keer maar een nicad gebruik ik niet meer.
Naar mijn idee een prachtig horloge dat inmiddels al vier jaar uitstekend loopt. Ik draag hem weinig en hij ligt ook niet in de zon maar blijft probleemloos opgeladen. De combinatie van een moderne zonnecel met een moderne oplaadbare batterij werkt blijkbaar erg goed. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat de batterij vervangen moet worden.
Een van mijn andere hobbies is fotografie. De foto’s zijn dan ook van mezelf.
Ik vermoed dat men tegenwoordig condensators met een lage zelfontlading gebruikt. Die kunnen wel daadwerkelijk 10 jaar mee, en zijn tegenwoordig in fatsoelijke energiedichtheid te krijgen.
Plaatje van het net, maar volgens mij heb ik dit horloge ergens halverwege de jaren 90 gekocht. Loopt nog altijd zonder ooit een batterij te hebben vervangen. Best knap.
Ik vind vooral de combinatie solar & multiband (radioverbinding met signaal van atoomklok) iets magisch hebben. Een horloge dat altijd precies gelijk staat en nooit op geraakt. Evengoed heb ik er geen: ze hebben meestal een nogal uitgesproken ontwerp dat me niet zo aanstaat.
The King of the Hill voor mij is toch wel de Citizen BY2000-55E
Doet al 10 jaar keurig waarvoor hij gemaakt is. Solar Powered & Radio Controlled & Divers 200m. Gaat in Stand-by mode wanneer hij een weekje in het donker zit en zet alles weer correct bij het blootstellen aan licht.
ik ben zelf erg te spreken over de oceanus, saffier glas,titanium,radiogestuurd en solar powered en dat allemaal in een erg bescheiden jasje die ook nog eens erg prettig draagt.
Ik vind ze allemaal mooi. De ingetogen versie maar ook de wat meer uitgesproken versies. De ervaringen met solar en oplaadbare batterijen zijn blijkbaar alom positief.
Als ik een horloge zou moeten kiezen met solar en radiogestuurd en geld zou geen probleem zijn, dan kocht ik waarschijnlijk een SEIKO Astron.