Onverkrijgbare items in verkoopgedeelte webwinkels

Kan iemand mij verklaren waarom een hoop webwinkels in hun verkoopgedeelte horloges laten zien die of verkocht zijn… of niet op voorraad zijn … of nooit meer op voorraad komen … laten zien?

Als ik ergens een hekel aan heb is het dat wel … of als je alle stappen doorlopen hebt van een account aanmaken en zo dat dan blijkt dat het gewilde item niet op voorraad is … aaargh !

2 likes

meer mensen naar je webshop te lokken :money_mouth:

1 like

't Is met webshops niet anders dan met fysieke winkels: lokken met windeieren, in de hoop dat je dan wel iets anders koopt. Vooral gewilde modellen worden daarvoor misbruikt. Dat soort webshops mijd ik daarna gewoon, is de enige manier om met je voeten te stemmen.

Nog een graadje erger zijn de shops waar het ‘op voorraad’ is, en nadat je hebt betaald krijg je na enige tijd een e-mail dat het ‘toch niet op voorraad is’. Walgelijke manier van zakendoen.

4 likes

ik denk gemak, zodat ze zelf eenvoudig artikelen kunnen aanvinken die verkocht zijn, en ze niet veel kennis nodig hebben van website onderhoud of bij ieder horloge een #$%*!₩@¥ IT-er hoeven in te schakelen

1 like

Of winkels die van geen enkel product voorraad hebben, vermelden dat het op voorraad is maar geen levertijd noemen.
Na betaling wordt het pas besteld bij de leverancier en ben je 3 weken verder.
Bedankt he ! :upside_down:

1 like

Wat heeft die IT-er in godsnaam misdaan?
Ik stoor mij eerder aan winkeliers die er een webshop op nahouden, maar daar zelf niets mee kunnen. Met als gevolg dat assortiment en voorraad hopeloos achter lopen.

2 likes

Elke zichzelf respecterende website-ontwikkelaar voorziet in de optie om een product offline te halen als het niet leverbaar is. De beheerder kiest er zelf voor om die niet te gebruiken. Ze vinden het belangrijk om gevonden te worden, ook als ze de bezoeker vervolgens moeten teleurstellen.

1 like

Zoekmachine technisch zou het ook mee kunnen tellen. Elk horloge op je site is extra content voor Google waardoor je score weer omhoog gaat. Een horloge weghalen betekend een pagina minder om te indexeren voor de zoekmachine dus minder resultaten met jouw product bij zoekopdrachten.

1 like

Gij gelooft ook in kaboutertjes…?

1 like

Luiheid en zoekmachine-technische overwegingen idd.

Waarna je ook nog eens een poos moet wachten eer je je geld terugkrijgt…

Dat is dus precies wat ik schreef

Ik werkelijkheid geloof ik dat webwinkels er het volgende beleid op na houden: gewoon aanbieden, in de hoop dat er voldoende bestellingen binnenkomen om weer een batch te kunnen laten aanrukken. Net zoals een treintaxi vroeger: hij vertrekt pas als 'ie vol zit :wink:

Een IT-er maakt gerust wel eens een fout, maar in 99% van de gevallen ligt de fout bij de gebruiker. Een koppeling tussen voorraadsysteem en webshop ligt eruit, of je kunt negatieve voorraad verkopen, of een medewerker vergat de minimumvoorraad goed aan te geven, enzovoort.

1 like

Dat is niet alleen met sommige webshops zo, maar ook met sommige winkels.

Als je een product uit de reclamefolder van de Blokker hier in het dorp wilde gaan halen was het nooit op voorraad. Echt nog nooit meegemaakt dat het wel op voorraad was in de 15 jaar dat we hier wonen. Het moest altijd besteld worden. Nou … laat maar.

Die Blokker bestaat niet meer hier in het dorp.

2 likes

In het geval van vintage horloge webwinkels snap ik het wel.
Dat zijn regelmatig sites die een 10 tal horloges te koop hebben staan.
Als je dan niet de al verkochte artikelen erbij hebt staan, zou je een bijzonder lege website hebben.

Daarnaast vind ik het soms ook nog weleens makkelijk om specificaties te bekijken en soms staat de verkoopprijs er ook nog bij, wat weer makkelijk vergelijken is met prijzen van andere aanbieders.

Zo, da’s geen halve maatregel :laughing::thumbsup:

4 likes

Webwinkels houden zelf zo min mogelijk voorraad.
De winkel “wordt gevuld” middels de datastream van de groothandel, importeur etc.
Verzending naar de consument vindt ook vaak rechtstreeks vanuit die groothandel plaats.

Drop shipping. Is inderdaad gemeengoed onder webwinkels en redelijk logisch.

2 likes

Ja maar er is een verschil tussen drop shipping met een fatsoenlijke backend en stroomlijning van het proces: zodat levertijden relatief kort zijn en deze eerlijk worden gecommuniceerd
En de andere methode waar je gewoon zegt dat iets op voorraad is en je vervolgens onaangekondigd 3 weken wacht op een product.

Ook dat lijkt mij logisch toch?

1 like