Je hebt van die horloges waar je altijd met een schuin oog naar blijft kijken en dan denkt “die wil ik ook nog eens proberen”
En zo speur je regelmatig diverse sites af op zoek naar die pareltjes(wie kent dat niet) ![]()
Zo kijk ik al langere tijd naar de huidige lijn van de Casio Oceanus , en dan met name naar de OCW-T200 en de OCW-S400.
Specifiek deze één van deze twee modellen aangezien deze 2 eenvoudige 3 hands dials hebben(ik houd niet van veel poespas op een wijzerplaat namelijk , dus voor mij geen chronograven bijvoorbeeld) plus er mag geen geïntegreerde band opzitten omdat ik de standaard gemonteerde banden meestal niet fijn vind dragen of omdat ik ze niet mooi vind. Ik wissel banden graag af dus dat is voor mij een must. Om die reden viel de OCW-S100 af.
Nu moet ik ook bekennen dat ik al 2 prachtige Casio G-Shock met MIP-display heb te weten de GW-BX5600-1 plus zijn all-black broertje de BX5600-1A1 heb die via Bluetooth alsook via Multiband-6 altijd precies blijven lopen , dat plus dat ze via solar quartz “altijd” blijven lopen dat ben ik enorm gaan waarderen in de loop der jaren. Zo ben ik enigszins opgeschoven van horloges met mechanisch-automatische loopwerken terug naar quartz waar het als kind ooit allemaal mee begon , een Piratron digitaal horloge(geen idee meer wat het type was…) daarna opgevolgd door een paar Casio digitale horloges (nog geen G-Shock’s die waren toen te duur voor mij helaas).
Ik houd steeds meer van echte grab and go horloges die tevens ook een echte Gada zijn. Regelmatig sta ik 's morgens vroeg op en dan iedere keer een horloge aanzwengelen en op tijd zetten is niet zo mijn ding dus zo zijn er inmiddels diverse Seiko-Solar en Citizen Eco-Drive modellen aan de verzameling toegevoegd.
Afijn, ik dwaal af…
Aldus had ik de Oceanus T200 plus de S400 al langere tijd op mijn stille verlanglijstje had staan en ja ook ik heb diverse malen op het punt gestaan om ze direct in Japan te bestellen maar uiteindelijk toch nooit die bestelknop daadwerkelijk ingedrukt ![]()
Tot ik op ons welbekende MP ineens een advertentie zie met een spiksplinternieuwe Oceanus OCW-T200S-1AJF te koop staat, de uitvoering met zwart/blauwe wijzerplaat welke ook mijn favoriet is. |Direct gemaild en het blijkt een horlogeliefhebber te zijn die hem had besteld maar bij binnenkomst deze toch te groot vond en hem dus weer doorflipperde. En dus voor mij de kans om hem op een makkelijke manier bij iemand te bekijken en te passen. Het horloge was nog helemaal ingepakt en in de stickers. Gewoon nieuw dus. De deal was snel gesloten en eindelijk had ik dan toch mijn Casio Oceanus te pakken.
En om eerlijk te zijn ben ik aangenaam verrast door dit horloge. Hoe vaak ik ook reviews bekeek en las waarin dit horloge geprezen werd,dan altijd weer dacht ik “ja-jaa, dat zal wel…”
Ja ik ben aangenaam verrast door de kwaliteit van de kast alsook de wijzerplaat met wijzers. Ja toegegeven het is een juweeltje om te bewonderen.
Maar ook zijn techniek vind ik geweldig. Ik had voor de eerder genoemde G-Shock modellen de Casio-app op mijn telefoon geïnstalleerd en ook deze Oceanus was eenvoudig te koppelen en voor de rest is het kinderspel om in te stellen en de horloges worden indien ze bij de telefoon in de buurt zijn 2x daags geüpdatet .
Ja ik weet dat er een hoop liefhebbers onder ons van gruwelen en hem liever handmatig opwinden en op tijd zetten maar ik vind het niet alleen handig maar ook wel grappig. Ik kan het dus wel waarderen dat ze onlangs met de overgang naar zomertijd alles aanpassen en ook de datumaanpassing, erg handig geef ik toe. Al geef ik ook toe dat er bij mij absoluut geen smartwatch om mijn pols zal blinken,dat spreekt mij dan weer niet aan.
Oftewel de Oceanus loopt altijd perfect op tijd en de kroon heb ik nog niet gebruikt.
Ja ik ben er dus blij mee.
En dan de onverwachte tweede NA;
Zoals te lezen viel ,heb ik diverse duikers waaronder diverse Citizen Eco-Drive modellen die ik enorm kan waarderen. 1 model had ik een soort haat liefde verhouding mee en dat is de BN-0150.
Op de één of andere manier was ik er niet kapot van en dit had vooral te maken met de maat van 44mm die ik toch wat te groot achtte dus na een tijdje een BN0150 te hebben geprobeerd heb ik hem toch maar geflipperd met gemixte gevoelens. Dan ga ik toch gewoon de kleine 37mm variant uitproberen, de EO2020-08E(is de zwarte uitvoering) maar die was mij toch echt te klein om mijn 17,5cm pols en dus is deze inmiddels weer verhuisd naar een nieuwe eigenaar. Enig tijd later op Youtube zappend kwam ik een review tegen van de BN0150 waarin deze weer erg positief werd gewaardeerd en dat zette mij toch weer aan het denken want ik heb ook een Seiko SNE437 Prospex Solar die 43,5mm is ,maar ook een BN0200 Promaster Tough die eveneens 44mm meet en die beiden vind ik weliswaar wat groot maar zeker nog acceptabel op mijn pols.
Mijn sweetspot qua kastmaat zit tussen de 39mm en 42mm en daar probeer ik dan ook zoveel mogelijk binnen te blijven zoals met de Oceanus die 41mm meet ,die is precies goed ![]()
Dan wordt er hier op het forum een nette BN0151(dus de blauwe variant) aangeboden voor een leuke prijs en dan ga ik toch om voor de tweede keer dit model te kopen ![]()
En na dit horloge wat draagtijd te geven moet ik toch eerlijk bekennen dat het model hoe langer ik hem draag des te meer ik het model ga waarderen.
Niets zo veranderlijk als de mens zal ik maar zeggen ![]()
Ondertussen zie ik al enige tijd op MP(ja,weer die verdomde site
) een zgan Citizen Promaster BN0165-55L aka “The Ice Diver” oftewel de variant met lichtblauwe wijzerplaat en aluminium kleurige bezel en een stalen band te koop staan. In eerste instantie had ik geen interesse om hem te kopen maar ik besluit om hem toch in mijn favorieten te zetten. En iedere week krijg ik een melding dat de prijs is verlaagd, steeds iets lager… Ik begin mij te verwonderen dat niemand toehapt op dit toch wel zeldzame model. Dan komt de prijs op een niveau waarbij ik toch waag een mailtje te sturen met een bod en jawel de verkoper gaat akkoord. Dat verraste mij toch wel enigszins en dus kan er nog wel een mooi horloge bij ![]()
En zo kwamen er in 1 week 2 horloges in mijn bescheiden verzameling bij ![]()