"Onverwachte" stagnatie Zwitserse economie

Sommigen zullen dit misschien “off topic” noemen, maar ik denk dat het wel degelijk (mede) met horloges te maken heeft…

http://www.elsevier.nl/economie/anp/2016/12/onverwachte-stagnatie-zwitserse-economie-021216044ANP/

3 likes

Laat die uitverkoopprijzen maar komen!

3 likes

De Zwitserse Frank moet omlaag! :grin:

1 like

Dat volgt, als dit doorzet, vanzelf!

Wat is hier nou onverwacht aan? Al 2 jaar zakt maandelijks de export van horloges, een van de grote exportkurken. Als dan ook nog eens de Franc zo duur is wordt de export van andere pijlers op gebied van voeding en medicijnen ook minder.

En minder geld betekend minder behoefte aan bankdiensten, dus ook die kunnen afbouwen.

En de deeltjesversneller is ook al bijna klaar.

Skiën kan je tegenwoordig overal mooi voor veel minder geld.

En rijden is ook zo duur daar, zeker op de snelweg als je te hard rijd… kost je een vakantiebudget extra.

2 likes

spijker–> kop

1 like

Hopelijk kunnen we ervan profiteren met horloges, maar denk niet dat de prijzen ervan zullen dalen.

Mijn persoonlijke economie stagneert ook elk jaar onverwachts.

3 likes

Dan is het niet onverwachts meer toch? :grinning:

3 likes

Weinig onverwachts aan. Zie maar bijv. de Deloitte Swiss Watch Industry Study 2016:

1 like

Titel iets aangepast in de strekking van de meeste reacties, heren! :smile:

De horlogerie zal ongetwijfeld een redelijke bijdrage doen aan de Zwitserse economie. Maar een neergang in de horlogerie betekent natuurlijk niet automatisch een neergang in de Zwitserse economie.

Er zijn andere factoren die een negatieve impact hebben op de Zwitserse economie als geheel en daarmee ook de horlogemarkt. Een belangrijke is de wisselkoers.

Toen vorig jaar de koppeling vd Zwitserse frank met de euro werd losgelaten, werd een Zwitserse collega die wij op een project inhuurde in korte tijd ineens een stuk duurder! En hij was al niet goedkoop. Dit had geen positief effect op de firma waar hij vandaan kwam!

1 like

@Thijsie Helemaal mee eens. Maar probeerde soort van OT te blijven in een horlogeforum. Wellicht had ik beter de Deloitte Swiss Watch Industry Study 2015 kunnen posten:

Daar staat als grootste externe risico de sterkte van de Franc in. Dat dat gevolgen heeft voor de gehele economie is kennelijk iets wat Elsevier “onverwacht” vind. Ik duidelijk minder :wink:

Goh, het werd eens tijd. Zoals hierboven al opgemerkt verliest Zwitserland steeds meer van zijn USPs, als de stabiliteitsfactor minder belangrijk wordt is er weinig meer om de boel overeind te houden.

Zie ook dit draadje van onlangs dat specifiek de Zwitserse horloge-industrie betreft. Dat was ook al slecht nieuws voor de Zwitsers.

Eens met dat andere topic: De horlogeindustrie moet inderdaad reageren, maar ik denk dat de neergang niet zo zeer komt door factoren binnen de industrie. Het ontstaat wat mij betreft door macro economische factoren. Die factoren kan de industrie niet beinvloeden, wat resteert is er zo goed mogelijk (en liefst beter dan de rest) mee om gaan. En dus relatief gezien beter dan de concurrentie uit de dip komen.
Het zal vooral zitten in kostenbesparingen, reorganisaties, consolidatie (Breitling?) en minder in marketing, afzet en prijsbeleid.

1 like

Wat ik me trouwens ook af vraag, vanwaar die enorme afzetdaling in Hong-Kong?
Is daar minder vraag? Is er teveel aanbod geweest dat nu via grijs weg gaat? Hoe zit het met andere luxe goederen daar, keldert die vraag ook? Ligt de economie daar op z’n gat?

Economie van China gaat niet lekker de afgelopen tijd toch?

Geen idee eigenlijk.
De terugloop in horlogeafzet in Hong Kong is stuk groter dan in ‘mainland’ China. Zijn blijkbaar twee aparte markten.

Moed houden en bidden voor een zachte landing :sunglasses:

Grt.

1 like