Onverwachte toevoeging bucketlist

Na enkele decennia een hobby te hebben aan Nishikigoi. De gekleurde karper met een rijke geschiedenis in Japan kwam dit voor mij in 2020 aan een einde. Waarom schrijf ik dat hier, lees verder en het wordt vanzelf duidelijk.

Op zoek naar een nieuwe hobby om me bezig te houden ben ik me wat meer bezig gaan houden met horloges. En dan kom je natuurlijk ook terecht op dit forum.
Wat een bron van kennis, kenners en enthousiaste horlogedragers. Super gaaf om te scrollen door de vele uiteenlopende draadjes.

Natuurlijk besmet door dat enthousiasme en recent één Meistersinger NL editie aangekocht. Heel blij mee maar dan kriebelt het alweer snel om een volgende zoektocht te starten.

Scrollend door dit forum tref ik het voor mij onbekende merk “Undone “
Zij maken het onderstaande horloge, of eigenlijk maakten… het is namelijk nieuw niet meer verkrijgbaar.

Met name het verhaal erachter met de Japanse ideologie over vergankelijkheid en imperfectie spreekt me enorm aan omdat het mij ook in de Koihobby een belangrijke les leerde die de Japanners beheersen.
Kijk door alles wat er mis is aan een vis, mens of item ook vooral naar wat er wel te waarderen valt.
Voor mij is het Japanse Kintsuge een mooie wijze om dat uit te beelden.

Waar heb ik het dan over :slight_smile

Het gaat even duren wellicht omdat er blijkbaar maar 300 van zijn gemaakt.
Maar de zoektocht is gestart!

Dus mocht iemand er eentje te koop zien staan of aan mij willen verkopen, ik ben je zeer erkentelijk

Arigatõ

25 likes

Wel een bijzonder ding! Ga je zeker niet op iedere straathoek tegenkomen; da’s sowieso leuk, natuurlijk! Maar wat ik me afvraag: hebben die barsten in het glas nou nog invloed op de WR? Succes met de zoektocht, in ieder geval!

1 like

Bijzonder glas onder de wijzers door :wink:

Leuk horloge TS, succes met de zoektocht

2 likes

Ah, o.k., o.k., even ingezoomed en ja, die zitten natuurlijk op de wijzerplaat!
Ja, misschien weer tijd voor een nieuwe bril, voor mij! :sweat_smile: :blush: Maar leuk ding, sowieso!

1 like

Het leuke aan de hobby is de reis (ernaar toe)
Succes :four_leaf_clover:. Uniek object

1 like

Dat wordt een mooie jacht naar naar het imperfecte dat weer perfect wordt in een perpetuum mobile context . :ok_hand:

1 like

De barsten zitten met opzet in de wijzerplaat en verwijzen naar

4 likes

Allereerst welkom hier.

Het markeren van een reparatie met goud om de vergankelijkheid der dingen en de schoonheid van imperfectie te illustreren is natuurlijk übercool. En het sluit mooi aan bij de beweging die “the right to repair” nastreeft. :slight_smile: Ikzelf ben groot fan van horloges die het goed doen met wabi-sabi.

Het is me niet helemaal duidelijk geworden. Ik begrijp dat je wat van de Koi hobby hebt geleerd, maar waarom kwam die hobby in 2020 ten einde dan?

Ik zou de zoektocht afblazen. Puur omdat je voor Kintsugi eigenlijk zou moeten beginnen met een nieuw object, wat eerst Wabi-sabi krijgt, en vervolgens een grotere beschadiging, die je vervolgens gaat repareren op zo’n wijze dat het een visueel element wordt.

Het produceren van een nagelnieuw horloge met een gebroken wijzerplaat druist rechtstreeks tegen die filosofie in. Ik zou zelfs durven stellen dat Undone een mooie marketing video hebben gemaakt, maar fundamenteel niet begrijpen waar ze het zelf over hebben.

Dan kun je beter een oud of beschadigd horloge kopen om dat zichtbaar te (laten) repareren.

10 likes

Precies dit. Een kapitale denkfout.

2 likes

Heel onverwacht!

4 likes

als het eenmaal kapot is kan het niet meer “undone” :grimacing:

Dank voor je welkom.

De reden van het stoppen is niet zo van belang voor het verhaal, maar voor de volledigheid door verhuizing was er geen ruimte meer voor een vijver.

Natuurlijk is de essentie anders dan de uitvoering doordat het een nieuw horloge betreft.
Voor mij is echter de boodschap die het horloge via het marketingsausje van Undone uitdraagt voldoende om me eraan te herinneren. En dat vind ik een mooie gedachte.

Wellicht is het een beetje hoe je er naar kijkt. is je glas half leeg of halfvol.
Het zal verre van perfect zijn, maar met goede intenties.

Dus zoek ik door

5 likes

Hangt er een beetje van af van hoe je het bekijkt natuurlijk.

Een beetje meta-kintsu dan. Verwijzend naar zonder het zelf te zijn, zoals die poster die je postte ook niet eerst moet gescheurd en opnieuw geplakt zijn. Moet ergens kunnen, al is het een slappe koord :slightly_smiling_face:

3 likes

Tjonge, dat ik jou nog eens een keer zo’n platitude zou zien uiten had ik op zaterdag 6 mei om 22:00 niet verwacht :joy:

Ergerniswekkend genoeg klopt het natuurlijk weer volledig wat je zegt.

2 likes

the-office-michael-scott

1 like