Mijn Seiko met automatisch uurwerk van drie jaar oud loopt sinds de aankoop 3 minuten achter per week. Ik heb de achterzijde geopend en gelijk weer gesloten omdat ik daar een loep voor nodig heb. Inmiddels heb ik er enkele besteld welke vandaag zijn binnengekomen.
Het probleem is dat ze niet tussen mijn oogleden op mijn oog blijven zitten. Ik kan me niet voorstellen dat ik met wat pijn en moeite de loep achter het benige gedeelte van mijn oogkas dien te plaatsen. Bij enkele pogingen daartoe begon mijn oog te tranen en ben daarmee gestopt.
Ik weet dat er hoofdbanden bestaan waar de loep in vast gezet kan worden, maar dat duurt me te lang eer dat deze van China hier zijn.
Adviezen over hoe deze oogloep te gebruiken zodat deze ook blijft zitten zijn dan ook meer dan welkom.
Ik herken dat probleem niet. Ik heb wel eens dat hij van m’n gezicht valt, maar dan heb ik hem niet goed geklemd. Zelf zet ik hem eerst aan de bovenkant tegen mijn hoofd, ongeveer ter hoogte van de oogkas/wenkbrauw en vervolgens klem ik hem met een kantelende beweging tussen de bovenkant van mijn wang. Dit door het oog met de loep wat dicht te knijpen waardoor de wenkbrauw naar beneden komt en de wang omhoog/boller wordt.
Ik had dat probleem ook, of ik kreeg echt kramp in mijn wang van het klemmen van de loep.
Gebruik nu een oogloep met een klemmetje die je op een (lees)bril kan zetten.
Probleem opgelost
Exact dit. Een ijzerdraadje zoals de afbeelding werkt perfect. Meerdere Nederlandse aanbieders te vinden die het binnen een paar dagen leveren.
Bijvoorbeeld;
Mijn hoofd is te knokig, maar als je wat spek op de wangen hebt, dan werkt dat klemmen best aardig. Voor lang werk is dit echter ook geen optie.
Als brildrager heb ik de “Ary” van Bergeon. Idioot duur, geen verrasing bij Bergeon, maar met soms wat TLC gaat het vele jaren mee. Klap omhoog, klap omlaag. Heb er ook een inzetje bij dat nog extra vergroot, en makkelijk friction-fit zit.
En hem vervolgens laten vallen, terwijl je de ingrijping van het oscillerend rondsel van een choreograaf af aan het stellen, een deksteen aan het smeren of een haarveer aan het corrigeren bent …
Ik frustreer me al bij het idee
Voor een scheet en een knikker een loepje gekocht op Temu wat gewoon met een knijpertje op de rand van m’n bril geklemd wordt. Kostte een paar euro, echt een uitkomst.
Ik heb een hekel aan oogloepjes, ik gebruik ze zelden. Ik heb een 3,5x optivisor voor het “grovere” werk, en voor het fijne werk een stereomicroscoop.
Dat werkt overigens het beste als je eerst je oogbal eruit wipt. Of je daar een lepel of 2 wijzerlifters voor gebruikt maakt niet uit. Meestal kan je het voorste deel van de loep losschroeven dan kan je via die opening je oogbal terug drukken.
Voor die drie keer in een jaar dat ik een bracelet aanraak is dat echt meer dan prima. Hij ligt in een la, en zo lang ik niks wilds doe is het gewoon een aluminium trechter waar een loepje in zit, met een draad stalen boogje naar een rubberen klemmetje.
Wat kan er in godsnaam kapot? Ik zit er geen hele dagen mee, uiteraard.
Het probleem is inmiddels opgelost met draad die op mijn hoofd klemt waar de loep in past. Met een aantal keren bijstellen ben ik van drie minuten per week achterlopen geëindigd op een halve minuut. En dat is voor mij acceptabel.