Ik heb een stereo microscoop waar ik graag mee werk maar de laatste tijd grijp ik vaak eens terug naar een oogloupe om dingen te controleren of dingen te doen die geen super grote vergroting met dieptezicht nodig hebben.
Mijn oogloupes zijn zo’n setje van 2.5x, 5x, 7.5x, 10x voor weinig. Ze werken, daar niet van, maar de kwaliteit van de plastic lenzen is op z’n best matig en comfortabel zitten ze ook niet. Dus ik zou toch misschien een tweetal “goeie” willen aanschaffen.
Mijn huiswerk makend in de zoekfunctie is iedereen het wel eens dat betere merken = betere kwaliteit dus okee, dat staat vast dan maar:
Aplanatisch is toch niet zo courant, ik zie enkel Sternkreuz en Ultra D. Bergeon heeft ze blijkbaar niet. Daarboven doet Bergeon maximaal 6.5x vergroting?.. En hebben ze een “rubber” versie die comfortabel klinkt, maar ook de “air” met het gat voor snel stereokijken en verluchting.
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Is die rubber het waard? Is aplanatisch zoveel beter (en waarom maakt e.g. Bergeon die dan niet)? Wat als ik toch 10x wil voor priegelwerk?
Sinds ik de stereo microscoop heb doet ik helemaal niets meer met loupes. Het zou me ook niet meer lukken vrees ik. Succes met je zoektocht.
Ik had trouwens de 2, 3,5 van bergeon en dan nog de inspectielens, ik kom even niet op het nummer. Deden wat ze moesten doen, tot zoals ik zei de microscoop ij huis haalde.
Ik heb ze ook lang links laten liggen maar de laatste paar weken/maanden terug wel en dan valt het wel hard op dat die oogloupes nog uit de tijd van mijn eerste setjes goedkoop gereedschap dateren.
Blijkbaar toch maar niet op Flume of Boley. Vreumd
Ik ben een paar jaar geleden overgestapt naar een setje oogloepen van Eschenbach. Redelijk geprijsd, plano-convex lenzen, bevallen prima. Een hele verbetering tov de habbi-babbi loepjes die ik daarvoor gebruikte.
Een stereo microscoop gebruikt ik soms om stenen of raderwerk te controleren. Werken aan een uurwerk, altijd met een loep (3,5 of 5x).
De rubberen heb ik ook maar blijft bij mij niet lekker in mijn oog zitten omdat het materiaal mee buigt.
Maar dat is mijn ervaring wie weet werkt het voor jou geweldig
Ik doe veel met de microscoop, maar toch pak ik er vaak een oog loep bij. Microscoop kijkt van boven en als je loopt te prutsen met een treinbrug wil je soms van opzij kijken. Dan kun je moeilijk het spul op zijn kant leggen want dan kukelt alles eruit. Heb een goedkope set en werkt tot nu toe prima voor mij.
De loupe gebruik ik nog maar zelden. Vind het fijner om een optivisor te gebruiken, zicht met twee ogen is wel zo prettig. En ik kan best uit de voeten met 3,5x vergroting. Voor de rest gebruik ik een microscoop.