Oogloupes, welke gebruiken we, en waarom?

Ja… allemaal… Dat wil zeggen… ik heb er diverse… en er is er niet een bij die ik minder dan 2 cm van mijn onderwerp moet houden om een goed beeld te krijgen…

hoe sterker de Loupe, hoe dichterbij je moet komen.
Zelf gebruik ik doorgaans een “nummertje 4”, 2½ keer vergroting, daarmee zit ik op een centimeter of 10 afstand… wel zo fijn als ik 'm gebruik bij de draaibank… anders krijg ik van die striemen op mijn gezicht van de klauwplaat…


(Ok… hier had ik de spantang op mijn draaibank… dat scheelt…die’s kleiner )

1 like

Hier klopt iets niet, werk veel met de 1½ van Asco. Is een vergroting van 6,7x

Zit dan nog steeds 3 cm van het te bekijken onderwerp. Dus hoe kan het dat u op het product zit? Wel juist gebruikt? Zie het vaker dat klanten de loupe op de kop willen houden om iets te bekijken.

2 likes

Ik heb x10 en x12 gebruikt bij verschillende merken, dus als ik ik bv x6 of x8 gebruik zal ik deze verder weg kunnen houden?

Heeft u een link van deze?

nummertje 4”, 2½ keer vergroting

Wat betekend dit?

wat snap je niet aan 2½?

1 like

Dat snap ik wel maar nummertje 4 niet, nummertje 4 van wat precies?

10/4 = 2½, een nummertje 2 vergroot 5 keer

ofwel 10/nummer geeft de mate van vergroting aan…

1 like

BDhorloger1
Pet loep, 3 verschillende vergrooting en boven mijn brillen. Zo nooit probleem om de diepte te voelen omdat de 2 ogen samen werken.
En microscoop als het nog kleiner is :wink:


Pet loep kost 15-20 €, deze is in plastiek, heel licht en kan vervangen als beschadigd.
Microscoop is ietsje duurder…

3 likes

Gewoon even ASCO eyeglass als zoekterm gebruiken en er komt een lading informatie.

1 like

Loupesystem

Dit gebruik ik:

Of

:laughing:

Sorry voor de off-topic. Waar ik wel oprecht benieuwd naar ben is waarom ik altijd loupes zie voor maar één oog?

Dan kun je productie draaien, een oog zie je het product op afstand en met het andere de details. Wel is diepe inschatten met een oog moeilijker.

2 likes

Da’s waar, maar niet onmogelijk… 'k ken iemand die aan één oog blind is, en desondanks motor rijdt… en daar is diepte inschatten wel belangrijk…

't is iets waar je aan went, het niet zien van diepte is niet onoverkomelijk

3 likes

Knijp je dan afwisselend een van je ogen dicht?

Met het deel waarbij ik door de loupe aan het werk ben heb ik het andere oog meestal dicht, dit geeft rust in het hoofd en je kunt beter concentreren. Probeer het zelf maar eens uit.

2 likes

Ik concentreer me volledig op het loupe-oog en heb totaal geen last van het gedurende die tijd passieve (linker, bij mij) oog. Ik gebruik trouwens een Bergeon Ary, om op een bril te clippen. Heb twee sterktes qua lenzen (sorry, echt geen idee welke :wink: ), en een klein opzetstukje dat extra vergroot en ik heel vaak gebruik.

De sterkste basis-lens gebruik ik alleen bij klein mechanisch dameswerk.

Ik persoonlijk niet. M’n brein switched automatisch. Geen idee hoe dit werkt, maar gaat prima. 1 loup vind ik praktischer. Grijpen naar ander materiaal, even op een afstandje kijken etc.

1 like