Oogloupjes, kwaliteit vs prijs... Advies is welkom

Carissimi Amici,

Het wordt tijd dat de collectie uitgebreid wordt met een, of een setje, oogloupjes. Leesbrilletje, vandaar…

Wat me opvalt is dat er nogal een fors prijsverschil is. Er zijn setjes van “vijf voor een tientje”, en er zijn er die de honderd euro per stuk naderen… Uiteraard is alle waar naar zijn geld, maar ik vroeg me af er of onder de gewaardeerde medeforummers ervaring is met deze dingen; Is “goedkoop” inderdaad waardeloos, en “duur” eindeloos veel beter? Heeft iemand ervaring met “alleszins redelijk geprijsde middenmoters” ? Of tips over welke vergrotingen zinvol zijn, en welke vooral niet? En andere tips, sites, merken, prijzen, etc, ze zijn allemaal welkom!

Hallo,

Wat ga je ermee doen? Uurwerken bewonderen of onderhoud/service/reparaties uitvoeren?

Ik ben in eerste instantie ook voor een setje van drie-voor-weinig gegaan, maar ik merkte dat die na een paar seconden begonnen te beslaan. Daardoor werd het beeld nogal wazig en dat is precies het laatste waar je op zit te wachten als je kleine dingen scherp wilt zien. Nu heb ik twee iets duurdere en merk (echt meer dan ik had gedacht) een duidelijk verschil.
Ik zou iets meer geld uitgeven voor twee iets betere, maar zoals hierboven al genoemd is het uiteraard ook de vraag waar je ze voor gaat gebruiken.

Ik had er eentje van Cousins huismerk, 1.50 euro ofzo. Inderdaad besloeg dat ding om de haverklap. Zelfs nadat ik er aan 2 kanten een gat in had geboord. Nu was het ook wel flink warm weer, maar dat moet toch niet zo vaak gebeuren. Daar word je na een tijd erg verdrietig van. Met een Bergeon heb ik daar zo goed als geen last meer van.

Dat wordt vooral het “bewonderen”, denk ik. En mogelijk een incidenteel klusje…

Ooit een bergeon gekocht op ebay voor dacht 5 euro. Inmiddels 22 dollar zie ik.
Bevalt mij prima, genoeg om in de winkel of op de rikketik het horloge te inspecteren.

1 like

Voor standaard werk aan horloges wordt iets van 4 of 5 x vergroting geadviseerd. Zelf gebruik ik daarvoor 4 x en dat werkt prima. Voor inspectie en controle kan je 10 x of 15 x vergroting gebruiken.
Ik denk dat als je 4 x vergroting aanschaft, je tevreden zult zijn.

Hier kun je je lol op. Gewoon een standaard Bergeon of eentje met een rim/rand lijkt me voldoende en dan meteen zo’n houder om mee aan je oog te klemmen.

https://www.cousinsuk.com/category/eyeglasses-magnifiers-loupes-loupe-chains

1 like

'k heb’t in het verleden met “Knakenbak” loupes gedaan… mijn eerste setje… daar heb ik heel snel gaten in geboord… omdat ze steeds besloegen… kl… dingen…

ik dacht "een setje met hoofdband zou praktischer zijn… die gekocht. maar daar krijg ik schele hoofdpijn van…

Knoop doorgehakt… en Bergeon’s gekocht… begrijp nu goed waarom die anderen steeds van mijn porem flikkerden… omdat je zo met je ogen moet knijpen om wat te kunnen zien…

die Bergeon’s… ik plak ze tegen mijn giechel… en ga aan de slag…

wees wijs… koop goede spullen… 't slijt niet… dus waarom niet even wat meer “op de toonbank” leggen… om meteen goed spul te kopen?..

Ik heb de versie met “kijkgat”…

goeie spullen… dragen lekker vind ik… hangt ook een beetje af van hoe je koppie vormgegeven is…

Tip die ik kreeg van een doorgewinterde horlogemaker… Nr 4 en nr 2… is zat… 2½ keer en 5keer vergroting dus… 't nummer is 10/nummer=vergroting… een 5 vergroot dus 2 keer… een 1 vergroot 10 keer

http://www.flume.de/de/werkzeuge-bedarfsartikel-kleinwerkzeuge-lupen-mikroskope-uhrmacherlupen-bergeon-air.html

Die dus

4 likes

Ik zag laatst een mooie van Omega voor 3,5k. Kreeg je een gratis Speedmaster bij.

1 like

Ik heb ongeveer zo een :
http://www.optico-paris.com/40-54-thickbox/loupe-serre-tete-.jpg
http://www.optico-paris.com/40-54-thickbox/loupe-serre-tete-.jpg

Met een gewone loupe kan ik niet goed de diepte voelen, en als het om een tiende van mm gaat is het gevaarlijk. Met deze gebruik ik beide ogen en dus is steréoscopie ok. Ik kan het op mijn gewone brillen gebruiken en er is een klap met een andere paar vergroting die kan met de duim zo in en uit. Op mijn exemplaar is er nog een enkele loupe voor de rechte oog mogelijk.
Dus brillen+loupe+klap+een oog is perfekt. En als een pet, als het niet nodig is, kan het onmiddelijk naar boven draaien uit mijn zichte.
Het heeft bijna niets gekost, en dus ben ik niet bang kratsen te maken.

5 likes

Waarvoor dient dat? Is het voor extra lichtinval oid?

Interessant. Ik hou dit topic ook even in de gaten.

Is extra lichtinval niet juist wat je niét wilt, in een loupje?

Deze dingen heb ik wel eens gezien bij juweliers/edelstenenhandelaars, en vooral de focusafstand (maw de afstand tot het object(je) lijkt flink groter. Met zo’n loupje zit je er met je neus bovenop, dit lijkt veel comfortabeler, en dan is er het voordeel van “stereo beeld” nog.

Waarom zie je deze dingen dan niet overal, vraag ik me af…

Andere ervaringen met dit type “loupe-bril”?

Jawel, en daarom vraag ik het ook of dat kijkgat daarvoor bedoeld is. Ik heb het namelijk nog niet eerder gezien.

Ben idd ook benieuwd… Al redenerend stel ik me voor dat zijwaartse lichtinval stoort, of afleidt, maar misschien is het precies andersom. Interessant onderwerp… (Maar het is dan ook mijn eigen topic :slight_smile: )

Ja, ik heb ook eentje gekocht. Voor nog geen €11. Super fijn en hoeft je ook niet zo met je ogen knijpen. Maar ik heb ook nog een 10x loup.

't gat doe je onder… als je dan je hoofd rechtop hebt… kijk je door dat gat met beide ogen…ideaal om dingen van je werkbank op te pakken…

ik heb bijvoorbeeld vandeweek een aantal uurwerkjes moeten voorzien van wijzerplaatpootklemschroefjes(3x woordwaarde)… 't bakje met schroeven stond bovenaan mijn werkmatje… mijn pincet en schroevendraaier rechts… die moest ik regelmatig wisselen… pincet, schroefje pakken… in het gaatje zetten… pincet wegleggen… schroevendraaier pakken… schroefje indraaien… uurwerkje omdraaien… pincet pakken, enzovoorts… dan is het wel lekker als je diepte kan zien… … en het grote gat maakt ook dat je loupe nooit meer beslaat… al loopt het zweet van je kop af… :smile:

Ik wil nooit meer zonder… ook vanwege de betere ventilatie… krijg je minder snel last van droge ogen…

2 likes

Het is inderdaad voor natuurlijk licht dat in je blikveld kan komen. Werkt alleen in een workshop met veel daglicht. Bij erg fel daglicht of met kunstlicht is het alleen maar irritant. Het voordeel is de ventilatie, maar dat bereik je ook door 2 gaatjes te boren. Bij een beetje merk heb je sowieso veel minder last van beslaan.

1 like

Je ziet ze veel bij juweliers en bijvoorbeeld een goudsmid, omdat er minder vergroting nodig is. Je ziet ze niet bij horlogemakers, omdat dat apparaat dan in de weg zit. Vaak is er meer vergroting nodig, denk bijvoorbeeld aan het inspecteren van de lagerstenen, manipuleren van een spiraalveer, smeren van balansstenen enz. Dan zit dat apparaat in de weg van je gereedschap en je kan ook niet dichterbij komen want dan raak je je uurwerk. Kijk maar eens naar de horloge industrie in Zwitserland. Elke horlogemaker gebruikt nog gewoon een “ouderwetse” oogloupe met hoofdband.

1 like