Ook eindelijk binnen: ZentRa electronic

Eindelijk is dit weekend mijn ZentRa Electronic binnengekomen.
In december 2014 is de deal gesloten, mede door de lovende recentie van Arie Kabaalstra, die een vergelijkbare ZentRa Savoy heeft.
Dit moest de vervanger worden van de vertrokken Movado Kingmatic HS 360 highbeat.
Helaas werkte de post in het buitenland niet mee, nieuwe postregels zorgden ervoor dat het pakje retour afzender is gegaan.
Eindelijk dus toch ontvangen, ik had het al bijna afgeschreven. Wat van ver komt, is mooi:
ZentRa Electronic:

Inliggend een mechanische door batterij aangedreven ESA 9158 met tikgetal 28.800:

Nu gaat de vergelijking met de Movado highbeat niet op.
De ZentRa secondewijzer glijdt niet zoals die van de Movado of mijn andere automaten.
Dus ik zal toch nog wel doorzoeken naar een echte highbeater.

Toch een mooie en bijzondere aanvulling in mijn gestaag gevulde horlogekistje, gaat genoeg polstijd krijgen:

De achtergrond: open dag bij Bakker (motor-)Framebouw in N-H.
Nico Bakker heeft de frames gebouwd van racemotoren van prijswinnende coureurs als Jack Middelburg, Wil Hartog enz.

Enjoy en bedankt voor het lezen.

Nice!(tu)

Is deze ouder of jonger dan de ESA 9180 ?
Van de Glycine Quartz.
Heb ik ook net binnen:)

Grt.

Ik denk ouder, dit soort electro mechanische uurwerken waren al heel snel ouderwets, toen uurwerken als de esa 9180 op de markt kwamen. Zo heel lang zijn ze niet gemaakt.

Ik denk ook ouder, hoewel in Ranfft bij beiden 1975 is aangegeven.
Ik ga ervan uit, dat ik de ZentRa nog geen quartz kan noemen, de 9180 wel.

Ranfft heeft ook zeker zijn beperkingen, het is helaas niet compleet en soms kloppen details gewoon niet.

De Zentra heeft een balans, dus geen quartz :slight_smile: (alhoewel er ook weer balans uurwerken zijn met een quartz kristal)

Fraaie klok die Zentra, mooie foto’s met op de achtergrond achtergrond racemotoren.

Leuk horloge en Nico Bakker wie kent 'm niet, proficiat!

Ja klopt, de 9180 heeft een vier spoels stappenmotor.

Grt.

Hallo Harpoen,

Zo als je weet heb ik sinds kort die Glycine Quartz met een 9180 uurwerk.
Maar als ik de kroon helemaal uit trek blijft de secondewijzer wel
stil staan maar blijft dan pulseren.

Nu vraag ik me af hoe je het uurwerk helemaal stil zet, om batterij
te sparen als ik hem niet draag.

Of is dat met dit uurwerk niet mogelijk?

Grt.

Je schrijft dat de Secondewijzer niet glijdt… Hmm… 't is toch een 28800 Bph uurwerk… Ja… als je goed kijkt zie je dat de secondewijzer kleine stapjes maakt… maar dan moet je ook echt goed kijken…

't verschil met de 9154 in Mijn Zentra is dat de 9158 ook Dag-aanduiding heeft…
Hoe het bij de 9180 zit weet ik niet, maar zodra een een Dynotron stilzet (ESA 9150-9159) dan wordt de spanning onderbroken, en de Balans tegengehouden met een veertje… “hacking” seconde dus… en… de balans wordt tegengehouden op een positie waarbij ie een behoorlijke kracht heeft in zijn spiraalveer… zodat ie makkelijk opstart als de stroom weer ingeschakeld wordt… met de balans “onbelast” in de middenstand start ie ook wel op, maar dan duurt het een paar seconden voor ie weer “Echt” gaat lopen, omdat de lifthoek van het anker dan pas groot genoeg is om het ankerrad een tandje om te duwen…

Ja… je leest het goed… deze uurwerken werken andersom… de Balans wordt aangedreven, en die drijft via het anker het hele uurwerk aan… vandaar ook dat er 2 “remveertjes” in de gangtrein zitten, om te voorkomen dat de gangtrein verdraait als het anker omklapt, dat zou namelijk schade aan het uurwerk kunnen veroorzaken, of op zijn minst onnauwkeurig lopen veroorzaken… als de veertjes goed afgesteld staan, lopen deze uurwerkjes echt zuiver. 'k heb de mijne op een seconde per dag… ze is mijn “referentie horloge”

Bij mijn 9180 uurwerken wordt de rotor geblokkeerd, en een rood palletje verzet een contactje op het circuit, zodat er ook geen pulsen meer naar de spoelen gaan. Kan je goed zien als je het achterdeksel losmaakt. Bij de ESA 9157/8 wordt het circuit ook onderbroken en haakt de balans achter een uitstekend palletje.

drex Schreef:

Hallo Harpoen,

Zo als je weet heb ik sinds kort die Glycine
Quartz met een 9180 uurwerk.
Maar als ik de kroon helemaal uit trek blijft de
secondewijzer wel
stil staan maar blijft dan pulseren.

Nu vraag ik me af hoe je het uurwerk helemaal stil
zet, om batterij
te sparen als ik hem niet draag.

Of is dat met dit uurwerk niet mogelijk?

Grt.

Ik hoef niet erg goed te kijken om te zien dat-ie kleine stapjes maakt, misschien moet de afstelling beter.
Ik ga de nauwkeurigheid/afwijking checken, daar kom ik nog op terug.
Blijft toch een heel interessante techniek, bedankt voor je uitleg (tu)

da’t ie zichtbaar stapjes maakt… komt denk ik deels door het gegeven dat er een “rem” opzit… omdat door de manier van aandrijven de gangtrein niet vrij mag bewegen…

in de gangrein zitten in de brug 2 verende draadjes die in een groefje vallen van een kunststof wieltje… daardoor heeft de trein wat wrijving, zodat het ankerrad ook ECHT stilstaat nadat het anker em een zetje gegeven heeft… als dat namelijk niet het geval is… dan zou 't anker bij de volgende slag verkeerd op het ankerrad terecht kunnen komen, waardoor ie bijvoorbeeld terugspringt, of zelfs beschadigd…

als je de veertjes niet op de kunstof “remschijven” zet, dan loopt ie niet, of niet betrouwbaar…, de spanning moet ook goed zijn… maar daar zijn Manuals voor…