Ook Seiko geraakt door de aardbeving van 11 maart

Op 11 maart jongstleden kreeg het leven in Japan een enorme dreun te verwerken. Onze gedachten gaan uiteraard allereerst uit naar de vele slachtoffers in het Tohoku district en het Noord Kanto district. Ook de faciliteiten van de Seiko Holdings Group zijn in deze zwaarst getroffen regio’s niet gespaard gebleven. Maar zoals het zich nu laat aanzien, zijn alle medewerkers inmiddels veilig. En de schade aan de gebouwen en faciliteiten lijkt, zeker gezien in het licht van de andere verwoestingen, mee te vallen. Echter, er is wel degelijk schade aan productielijnen gerapporteerd. Inmiddels wordt er met man en macht gewerkt om die schade snel te herstellen. De Seiko locaties in Tohoku en Noord Kanto zijn:

• Seiko Instruments Inc. Sendai Unit - Sendai-shi, Miyagi
• Seiko Instruments Inc. Akita Unit - Daisen-shi, Akita
• Morioka Seiko Instruments Inc. - Shizukuishi-cho, Iwate-gun, Iwate
• Tono Seiki Co., Ltd. - Tono-shi, Iwate
• Ninohe Tokei Kogyo Co., Ltd. - Ninohe-shi, Iwate
• Seiko Instruments Inc. Tochigi Unit - Tochigi-shi, Tochigi
• Seiko NPC Corporation Shiobara Tech. Center - Nasushiobara-shi, Tochigi

Naast het zo snel mogelijk herstellen van de schade, onderzoekt de Seiko Holdings Group ook de financiële gevolgen van de natuurramp. Mocht blijken dat er ernstige zakelijke gevolgen zullen zijn, hetgeen we op dit moment echter niet voorzien, dan zullen we u hier uiteraard over informeren. De aardbeving en de daarop volgende tsunami hebben de medewerkers van de Seiko Holdings Group letterlijk en figuurlijk hard geraakt. We leven intens mee met de slachtoffers en hun families.

Seiko NL

Het zat er dik in. Gelukkig is de schade van materieële aard en dus te herstellen.

haakie Schreef:

Het zat er dik in. Gelukkig is de schade van
materieële aard en dus te herstellen.

+1

Wel heel erg vervelend dat er schade is opgetreden. Kost toch aardig wat geld als productielijnen niet volledig operationeel zijn. Wel een heel groot geluk dat er geen slachtoffers zijn.

En verder komen de japanners er, v.w.b. de schade aan gebouwen en machines etc. ook wel bovenop (heb dat japanners ook al horen uitspreken). Zij hebben daar in ieder geval alle vertrouwen in en ik denk ook wel dat heel veel japanners zelf letterlijk en figuurlijk hun steentje zullen bijdragen. Zeker als je het arbeidsethos van hen in ogenschouw neemt. Misschien komen ze er juist economisch sterker uit.

Ik moet bekennen dat ik bij het horen van het nieuws over de ramp al vrij snel nadacht over de gevolgen voor eventueel bestelde Seiko’s… (kan helaas geen “schaamrood” smilie vinden)

Anderzijds, is het niet onze burgerplicht de Japanse economie te steunen door een extra Seikootje te bestellen? :wink:

Wreckless Schreef:

Anderzijds, is het niet onze burgerplicht de
Japanse economie te steunen door een extra
Seikootje te bestellen? :wink:

I second this motion!

Ben blij dat ik (bijna) alleen aan vintage doe haha

daarnaast blijft het natuurlijk een groot menselijk drama daar in Japan!

Weet iemand toevallig of er Seiko fabrieken / opslaglocaties zijn die binnen het stralingsgebied van die kapotte kerncentrale staan?

Ik zou me zo voor kunnen stellen dat mensen terughoudend geworden zijn in het kopen van Seiko horloges met zo’n groot gebied dat door radioactieve straling besmet geraakt is (met name de “Made in Japan” horloges).
Tenslotte weten de meeste mensen niet (ik ook niet) WAAR die Seiko fabrieken staan.

En stel die fabriek staat in een HEEL ander deel van Japan, waar totaal geen straling is, wie zegt dan dat die horloges (of op zijn minst de uurwerken) niet bij het transport opgeslagen en verscheept worden vanuit gebieden die mogelijk WEL besmet zijn?..

Alle invoergoederen die terug te herleiden zijn tot herkomst Japan worden gecontroleerd op straling bij invoer in de Europese Unie.

Ik zou me hier niet zo druk over maken. Je gaat toch ook niet van ieder Duits (of West-Pools) product navragen of ze in de omgeving van Gorleben zijn geproduceerd of zijn geweest? Een licht hysterische denkwijze naar mijn bescheiden mening.

Verder, zie Bert zijn reactie.

Ik hoop het!
Pas geleden kwam er ook ineens in het nieuws dat er toch containers met veel te hoge straling in de haven van R’dam waren aangekomen.
Wat zogenaamd bij vertrek in Japan gecheckt zou worden… Right!..
Dus er slipt hier en daar nog wel 's wat door de diverse controles.

Tuurlijk, we gaan er ook niet paranoïde over doen, no way!, maar zo nu en dan denk je er gewoon wel 's over na.
Tis toch linke soep, die radioactieve straling…

Ik lig er ook niet echt van te woelen in bed 's nachts, maar ik zat me zo af te vragen of de Japanse economie toch niet een dreun na krijgt doordat mensen nu misschien toch minder snel een Seiko, Toyota of Nissan durven te kopen.
Met name die amerikanen zijn paniekvogels! dus de export zal best nog wel een ‘naschok’ krijgen…

En tja, ik zelf zal nu eerder een niet-in-japan gemaakte Seiko kopen dan een J1-versie of Prospex.
You can never be too careful.

Jij bestelt ook geen produkten uit (de omgeving van) tsjernobyl neem ik aan… :wink:

Bukkem Schreef:

Ik lig er ook niet echt van te woelen in bed 's
nachts, maar ik zat me zo af te vragen of de
Japanse economie toch niet een dreun na krijgt
doordat mensen nu misschien toch minder snel een
Seiko, Toyota of Nissan durven te kopen.
Met name die amerikanen zijn paniekvogels! dus de
export zal best nog wel een ‘naschok’ krijgen…

En tja, ik zelf zal nu eerder een niet-in-japan
gemaakte Seiko kopen dan een J1-versie of
Prospex.
You can never be too careful.

Jij bestelt ook geen produkten uit (de omgeving
van) tsjernobyl neem ik aan… :wink:

Vaak buj te bang. En ik bestel ook produkten uit de Ukraine.

Ik wil wel een seiko uit het radioactieve gebied in Japan. De lume is waarschijnlijk oogverblindend :wink:

Seiko heeft een fabriek in het Noorden van Japan, nog binnen het getroffen gebied. Zo’n gebied eindigt niet van de ene op de andere meter en dus zal ook daar nog verhoogde straling gemeten worden.

Maar Japanners zijn erg goed in het oplossen van problemen: als de straling te hoog is voor de mens, dan verhogen ze tijdelijk de norm waaraan een mens mag worden blootgesteld :slight_smile: In Nederland noemt men dat (bv bij na iedere brand, bv na de brand in Moerdijk): geen gevaar voor de volksgezondheid. Dus mocht je een horloge uit Japan ontvangen, even een metertje erbij en als er dan een pieptoon klint… gewoon verbranden.

Whahaha ja verdomd zo doen ze het volgens mij echt! Ik zweer het!

Gewoon de norm ff aanpassen en dan is het weer "geen gevaar voor de volksgezondheid"
Lekker sussen en zsm de doofpot in.

Die van Tommaat vonk trouwens ook wel leuk (tu) die lume gloeit de hele dag door joh! Leveren ze er een zonnebril bij of een laskap :smiley: