Ook zakhorloge geerfd

beste mensen, ook ik heb recent een oud zakhorloge mogen erven van mijn inmiddels overleden opa. De foto staan onderin, ik heb helaas geen idee welk merk het is maar ik zie wel Swiss made op het uurwerk en een serienummer op de bescherming. Hij loopt nog prima, manual wind. Heeft iemand een idee wat voor merk dit is, hoe oud en wellicht iets van een waarde?

2 likes

Emotionele waarde wellicht hoog. Verder is het antwoord bijna overal hetzelfde.

Dit zijn vrij generieke modellen tenzij ze een heel bijzonder uurwerk bevatten (daar heb ik geen verstand van). Als het een gouden horloge is dan is de materiele waarde gelijk aan de goudprijs.

Ze zijn niet gewild dus mensen staan niet in de rij om dit te kopen.

Dit is een oud beestje, ik vermoed uit het laatste decennium van de 19e eeuw. Het is een zogenaamd “Hunter” kaliber, aangezien de kleine seconde niet recht tegenover de kroon zit, maar op 90 graden. Het was toentertijd niet ongewoon dat de wijzerplaat niet gemarkeerd werd, wat er wel op duidt dat het een zakhorloge is uit het lagere middensegment van toen. Het uurwerk zegt bij deze horloges het meeste, dus als je daar een foto van zou kunnen maken, dan zou dat zeker helpen met de identificatie.

1 like

2 likes

2 likes

Het uurwerk ziet er goed uit, merkloos maar is ook niet van een goedkope makelij.
De betere kwaliteit uurwerken werden indertijd uitgerust met een lagersteen bij het centrum rad. Dat is hier dus het geval.

Mijn advies, zo laten en goed bewaren. Zonde om dat weg te doen.

1 like

Het is geen volledig gouden kast, maar 2 dunne lagen goud op een basismateriaal. Gegarandeerd 25 jaar tegen doorslijten.

Mooi uurwerk dat op 4 posities afgeregeld is. Dat wil zeggen dat het toch een beter soort horloge is

1 like

@vinwat @koen en natuurlijk de rest; is dit dan anders dan verguld? Een dikkere laag? Soort gold capped? Ben ik wel benieuwd naar :smiley:

Nou Huib, jij kunt de laatste dagen je hart ophalen hier! Het ene na het andere interessante zakhorloge komt voorbij en je vakkennis helpt de mensen flink op weg. :kissing_heart:

1 like

Moooooi !

Ja, leuk oude ambacht en natuurlijk ook mijn interesse in zakhorloges. Juist de hele oude, ik behoor daar tenslotte ook langzamerhand bij.

3 likes

Ik vind ‘m erg mooi,zuinig op zijn

Geen moment op het idee gekomen om hem te verkopen
Ben gewoon benieuwd naar de leeftijd, het merk etc.

Je bent een topper!

1 like

Het uurwerk is zwitsers, van het merk Tavannes.

4 likes

Mooi uurwerk! :smiley:

Uurwerk is prachtig!

Mooi en zeer strak nog voor zo oud horloge zou hem goed bewaaren