Ooooooh wat stom!

Rijd ik in mijn auto en zet ik het groot licht aan voor beter beeld, blijft mijn rechter koplamp in de groot licht stand hangen (ik heb Xenon), dus ik denk maak ik ff een draadje los en zet ik het contact uit dan doe ik het draadje weer aan elkaar en miss is het dan voorbij, krijg ik een schok (op zich niet zo maar wel een goeie dat je schrikt)…

Is mijn Montblanc sport chrono automaat nu gemagnetiseerd??? Ik zie nu nog geen verschil…

even gekeken, het is wel een nieuw horloge heb hem 27 december gekocht dus miss wijkt hij iets af in het begin en komt dit naderhand wel weer goed…

Maar wanneer de secondenwijzer over de ‘‘60’’ secondenaanwijzer gaat (in de subdial), dan staat de minutenwijzer al ietsje over de minuut aanduiding heen…

De minutenwijzer kun je handmatig exact synchroniseren met de sekondenwijzer. Kwestie van kroon uittrekken (als de kleine sekondenwijzer precies op 60 staat). Als het horloge een hack-functie heeft, dan blijft de sekondenwijzer stilstaan op het moment dat je de kroon uittrekt.

Je kunt nu de minutenwijzer handmatig bijstellen.

Overigens doet je verhaal me denken aan een goede horloge-mop die ik eens ergens gelezen heb:

Een man rijdt zijn Porsche helemaal aan flarden tegen een boom. De man wordt weggeslingerd, en ligt tien meter van de Porsche in de berm. Al snel zijn de hulpdiensten ter plekke, en een arts informeert hoe het met de man gaat. Alles wat de man kan uitbrengen is: " MIjn Porsche…Mijn Porsche…Mijn God mijn Porsche helemaal in de kreukels".
Zegt de verpleegkundige: " Man, laat die auto de auto…Wees blij dat je jezelf nog leeft, het had veel en veel erger kunnen zijn. Je linker arm is helemaal weg, en je rechter been ook."

Zegt de ongelukkige man: “Mijn linker arm weg??? Mijn Rolex, Mijn Rolex…”

Tót de laatste regel kan ik het me helemaal voorstellen! :wink:

Zover ik weet moet je duidelijk kunnen zien wanneer een horloge gemagnetiseerd is, dit heeft een flinke invloed op de nauwkeurigheid.

Mocht je toch twijfelen, kan je altijd even langs een horlogemaker lopen om het te laten demagnetiseren, die kunnen dat zo oplossen. Je kan het ook zelf doen, met de juiste apparatuur, maar dit lijkt me alleen maar omslachtig op dit moment.

Je hoeft volgens mij niet bang te zijn dat je horloge hierdoor is gemagnetiseerd.

Stroom (gelijkstroom) door een geleider wekt in principe een magnetisch veld op, maar de weerstand van je lichaam is hoog en een dergelijke korte schok levert m.i. geen magnetisch veld van betekenis op.
Bovendien loopt er (op veel plaatsen) ook stroom als je geen schok krijgt. Meestals zelfs (veel) meer. De velden die daarbij aanwezig zijn, zullen in de regel vele malen sterker zijn kan het veld dat (eventueel en theoretisch) ontstaat als je een schok krijgt.
Bovendien loopt de stroom niet langs je horloge, ervan uit gaande dat je je horloge links draagt en de schok via je rechterhand is gekomen.
De stroom zoekt de kortste weg vaan de aarde en dat is vanuit je rechterhand niet via je horloge aan de linkerkant.
Samenvattend: niks om je zorgen over te maken volgens mij :slight_smile:

Sam

Hoi Hans.
Bedankt voor de mop.
Draag mijn Rolex voortaan alleen nog rechts :slight_smile:
Groeten,
JohnSr