Mijn naam is Ernst en ik kijk hier al sinds September vorig jaar mee. Ik had me echter nog niet voorgesteld, dus bij deze.
Mijn liefde voor horloges/tijdmeting begon toen ik een jaar of vijf geleden op een inboedelveiling, zonder enige kennis, een Thomas Mercer scheepschronometer (1939) kocht. Ik verdiepte me in het apparaat en vond het heel fascinerend hoe belangrijk tijdmeting vroeger was voor het navigeren. Zo stuitte ik ook op het verhaal van Ernest Shackleton, de ontdekkingsreiziger die met behulp van een Thomas Mercer scheepschronometer 800km vanaf de zuidpool wist te navigeren naar een klein bewoond eiland om hulp te halen voor zijn gestrande expeditie (zie ook ; http://www.ernestjournal.co.uk/blog/2014/3/11/shackletons-endurance). Dit verklaart ook mijn avatar hier in het forum; een foto van Ernest Shackleton. Dat onze voornamen op elkaar lijken is mooi meegenomen.
In het begin was ik vooral geïnteresseerd in de techniek achter horloges. Ik ben dan ook begonnen om Zwitserse, mechanische, horloges te kopen in het ‘instap’-segment van relatief onbekende merken zoals Davosa en Catorex. Al snel ging het me meer om de verhalen achter horloges en kwamen er o.a. een tritium Speedmaster (1992) en een Wyler Life Guard uit de 50’er jaren. Die laatste met name vanwege het verhaal dat Wyler, om te bewijzen dat hun Incaflex anti-shock mechanisme superieur was ten opzichte van concurrenten, in 1956 een aantal horloges vanaf de Eiffeltoren naar beneden gooide. Ze liepen nog.
Inmiddels heb ik zo’n 12 mechanische horloges, van een nieuwe Omega Seamaster tot een 50’er jaren IWC. Ik ben zeker niet merk-trouw, ik kijk per horloge wat ik ervan vind. Soms zoek ik naar vintage, soms wil ik nieuw. Het lijkt nu dat ik van alles mooi vind, maar dat is zeker niet waar. Er zijn een hoop zaken waar ik mij aan kan storen bij een horloge; Niet-symmetrische horloges, vergrootglaasjes op de datum, Romeinse cijfers, te grote horloges, datumaanduidingen op de ‘4’ positie, skeleton-wijzerplaten, zwarte kasten, teveel (geel-) goud, etc. komen er bij mij niet in. (Totdat ik een GMT II kocht met vergrootglaasje op de datum… Ik ben dan waarschijnlijk wel weer een van de weinigen die de Oyster-bracelet niet zo mooi vindt en de GMT voornamelijk op leer draag.)
Ik lees nu al een tijdje mee op dit mooie forum. Ik verbaas me over de enorme hoeveelheid kennis, de mooie horloges, de boeiende verhalen en de bereidheid van leden om elkaar te helpen. Soms verbaas ik me ook over het onbegrip en de strijd. Ik zal me niet aansluiten bij de taal-politie noch zal ik me mengen in discussies of Rolex (of Omega, of Seiko, etc.) nu wel of niet het mooiste merk is. Ik hoop nog heel veel te leren van anderen en mooie horloges te zien!