Oordeel zelf - uw mening

Of de dubbele prijs gerechtvaardigd is? Tja, het is wat de gek ervoor geeft, zegt men :wink:

De FC heeft zonder meer een verfijndere wijzerplaat, dus dat hij duurder is verbaast me niet. Ik vind zelf ook de achterkant van FC mooier, rustiger.

Volgens mij zit in de FC een gemodificeerd Sellita SW200 uurwerkje terwijl in de Tissot een ETA 2824-2 zit? Of ik daarmee de FC hoger aansla dan de Tissot weet ik niet.

Onder de streep blijft het dus "Wat de gek ervoor geeft :wink: " Als het horloge voor jou het dubbele waard is (en dat geloof ik zeker), dan was het een goede keuze.

Nee hoor, het is geen opgeleukt ETA/Sellita kaliber.

I just saw why you’re confused on that page, I’m betting that the table has a mistake. The FC-710 should be placed with the FC-700 and 735 in the table, since the 710 is a modification of the base FC-700 (adds a second hand). The table also omits the FC-705, which is the moon phase modification of the 700, or the FC-718, which is the worldtimer. Trust me, it isn’t based on the SW300 or ETA 2892 - they are very different designs.

Waar is het wel op gebaseerd? Of volledig in-house? Weet je dat toevallig?

Volledig in house, krijg ik de indruk. De diameter van het werk is ook anders, eigen base plates. Gister en zojuist een beetje rondgezocht.

Hier een vergelijking met Longines en Montblanc horloges:
"Its rate results are also very good. Caliber FC-710 showed the best and most balanced results in this test, both on average and in the various positions."

Maakt FC een voordeliger in house kaliber dan Nomos? Critici zeggen dat het alfa kaliber nog steeds heel dicht bij de Peseux 7001 staat. Dit is echt een eigen ontwerp.

En ik antwoord mezelf, even gezocht op chrono24. De goedkoopste horloges met dit kaliber zijn er nieuw vanaf ca €1300. Dat is Nomos Club niveau, met misschien nog wat meer onderhandelruimte.

Ik hou helaas niet zo van dit design, en ik zie zou gauw alleen nog 42mm dresswatches. Dan is een Montblanc toch interessanter, met goede korting niet héél veel duurder.

1 like

Ik zie mijn verwarring; ik had FC-303 gelezen in plaats van FC-330. Het FC-303 uurwerk is gebaseerd op de Sellita SW-200 (en heeft o.a. een veel simpeler rotor).

Maar nu is mijn verwarring nog niet de wereld uit … als ik naar de achterkant van het horloge in de openingspost kijk, lijkt er een FC-330 uurwerk in te zitten. Maar dat heeft een maanfase-complicatie … waarom zie ik dat dan niet terug op de voorkant??