Er is volgens mij al eens een topic geweest over een “hakkelige” centrale secondenwijzer bij een 7750 uurwerk op dit forum.
Maar ik wilde dit nog eens verduidelijken met behulp van wat foto’s (en een filmpje)
Zoals al door mij vermeld in het forum “ervaringen met horloge makers” http://www.horlogeforum.nl/read.php?20,963922,1621262#msg-1621262
Heb ik een Seamaster chrono voor een beurt naar Hub Hanneman gestuurd en deze heeft wat foto’s gemaakt ter verduidelijking.
Quote van Hub;
“De te ruime afstelling en de speling in het lagertje is immers mede de veroorzaker van een hakkelige chrono centrale sec.wijzer bij een 7750 uurwerk”
zelf denk ik dat het komt omdat de aandrijfas voor het chrono seconderad een erg kleine diameter heeft in tegenstelling tot de aandrijfas. Daardoor zou ook gehakkel op kunnen treden, en zeker als de lager, welke te zien is op de eerst en tweede foto, gewoon het puntje in het midden van het ‘kleine tandwieltje’.
Op de foto’s is het inderdaad goed te zien, als de afstelling te ruim is de overdracht van de kracht niet gelijk en verloopt deze niet netjes Ik heb een boek van Donald de Carle waarin misschien wel een tiental pagina’s staan met tekeningen doe je kan zien of de diepte ingrijping van tandradaren in een horloge goed is.
Heb zelf ook een chronograaf met eta 7750, en ik vind de secondewijzer erg netjes en vloeiend lopen. Horloge is afkomstig van Hub Hannemann, welke het heeft gereviseerd.
lagertje op de fot is inderdaad de kogellager van de automaatrotor.
welk topic dan??? ben nu wel benieuwd. Ben zelf niet echt een fan van de koppeling op het chronosecondenrad, omdat ik het niet zo mooi systeem vind, maar het werkt uitstekend en uurwerkje is gewoon degelijk en netjes opgebouwd.