Oostblokker?

Onderstaand horloge was ooit, als ik me niet vergis, een vaderdagcadeautje, van mijn moeder en mij aan mijn sportende vader. Ik meen dat we het bij de HEMA kochten, maar het kan ook goed de Kijkshop of een andere zaak zijn geweest. Duur was het vast niet, kwaliteit onbetwist wel. Ik heb het mijn vader talloze jaren zien dragen tijdens het surfen, tennissen, skieën. En nu zeker meer dan 25 jaar later doet deze handopwinder het nog altijd. Ik vermoed zelf dat het originele bandje (rubber?) er nog aanzit. Al heb ik daar wel een stuk vanaf geknipt om het passend te maken voor mijn pols.

Ik ben benieuwd of iemand van jullie iets over het merk weten. Ik zie het merk Ancre genoemd worden in verschillende posts, maar niets over de herkomst (zoeken op fora is niet mijn sterkste kant).

Ik betwijfel of de foto’s wel te zien zijn. Het is zo lang geleden dat ik er her postte, dat ik vergeten ben hoe het moet… blond

Zo te zien is het een Ancre.
Verder weet ik er niet zoveel vanaf helaas.

Het is waarschijnlijk Tsjechisch. “vodotesne pouzdro” betekend “waterdichte behuizing” (google translate:D)

Dank Marco. Nu weet ik in elk geval zeker dat de fotos te zien zijn. Het is volgens de wijzerplaat inderdaad een Ancre (staat ook in m’n 1e post), maar die frans klinkende naam kan ik dus niet rijmen met het oost-europees op de achterzijde.

Daar staat zkouseno na 4 at - narazuvzdorne - vodotesne pouzdro -

Waarschijnlijk staat er dat hij tot 4 atm. waterdicht is. Het was in elk geval genoeg om menig onvrijwillige ‘duik’ tijdens het surfen te overleven.

Goeie tip Tom, niet aangedacht, wederom blond :-). Er staat: getest schokbestendig 4 waterdichte behuizing. Ik zie alleen nergens staan dat 't Tjechisch is.

Ik hoop nog steeds dat iemand er meer over kan vertellen.

Laury Schreef:

Goeie tip Tom, niet aangedacht, wederom blond :-).
Er staat: getest schokbestendig 4 waterdichte
behuizing. Ik zie alleen nergens staan dat 't
Tjechisch is.

Ik hoop nog steeds dat iemand er meer over kan
vertellen.

Bij mij kon google het goed vertalen toen ik Tjechisch selecteerde, vandaar.

Kan je een foto van het uurwerk plaatsen? Wie weet kunnen we daar meer aan zien.

Oeh lastig. Geen idee hoe dat zou moeten. Gaat dat dan ten koste van de ‘waterdichtheid’?

Laury Schreef:

Oeh lastig. Geen idee hoe dat zou moeten. Gaat dat
dan ten koste van de ‘waterdichtheid’?

Ik vermoed dat de waterdichtheid na 25 jaar toch al niet meer is wat het geweest is.
Het is best mogelijk dat het horloge ook eens een schoonmaakbeurt nodig heeft, zeker als dat al die tijd niet is gebeurd. Je kan eens een horlogemaker opzoeken en vragen of hij kan kijken wat voor uurwerk erin zit en wat een beurtje zou gaan kosten. Dan kan je altijd nog beslissen of je het wilt laten doen of niet.