Op een oude fiets moet je het leren.

Goedenavond allen,

Een paar weken geleden ben ik begonnen met de horlogemakersopleiding van Syntra in België, super leuk tot nu toe. Nu zou ik graag tussendoor thuis ook een beetje willen oefenen op (waarschijnlijk oudere) uurwerken en horloges. In dit vak kun je natuurlijk alleen maar meer ervaring opdoen door echt werkelijk dingen te proberen. Heeft iemand nog een goede tip om horloges/uurwerken voor misschien max een paar tientjes per stuk te kopen om op te oefenen? Het liefst wel gangbare uurwerken waarbij het mogelijk is om nog onderdelen te krijgen. Graag zou ik het willen proberen om horloges lopende te houden/krijgen. De meeste essentiële materialen heb ik daarvoor al door de opleiding, ik mis nog eventueel wijzertools en een ultrasoon. Eventueel heb ik wel toegang tot een timegrapher en een paar andere grotere gereedschappen / apparaten.

Even een ‘sfeer’-foto:

Misschien heeft iemand over het algemeen tips voor een beginner?

Alvast bedankt!

Groet en een fijne avond.

27 likes

Kun je niet een paar invicta’s kopen?

2 likes

Ik weet niet of ik daarvoor genoeg ruimte in de prullenbak heb.

30 likes

10 likes op een reactie in het topic en niemand die me kan helpen, echt weer toppunt HF dit 🫡😂

8 likes

Tips heb ik niet maar ik heb nog wel een Vostok voor je liggen. Automaat, loopt wel, gammele stift. Als je het een leuk project lijkt, stuur maar een PB. Oh, gratis voor jou :+1:

2 likes

Ik heb nog wel een Vostok handwinder over voor je als je wilt.

2 likes

Is hier goed aan te werken (ook onderdelen vinden etc.)? Ik heb nog nergens ervaring mee overigens.

Dat durf ik niet te zeggen, ik heb net zoveel ervaring :sweat_smile:

1 like

Wellicht iemand anders? :joy:

Er is een hele community voor. Workhorse movements en prima aan te klooien.

Kan wel even kijken of ik ook nog wat gesloopte Vostok voor je heb.

1 like

Als je gaat oefenen op (oude) uurwerkjes, zorg dan wel dat het een werkend uurwerk is. Niks is zo vervelend om een uurwerk helemaal in elkaar te hebben en dat ie dan niet loopt. Begin met wat vintage handwinders. Vaak voor een paar tientjes te koop, veelal ETA uurwerkjes, dus kwalitatief prima.

5 likes

Marktplaats gok ik? HF?

Ik zou ook eens kijken naar nh35jes, zijn schijnbaar ook goed te doen + oneindig onderdelen

2 likes

Precies. Oude Pontiac horloges, Velona, etc.

Begin je de opleiding met een eta 6497/8 uurwerk? Is het dan niet beter om thuis te oefenen met een soortgelijk uurwerk of oude zakhorloges? Die zijn over het algemeen ook wel voor een schappelijke prijs aan te schaffen. En pas verderop in de opleiding te beginnen aan de polshorloge uurwerken?

3 likes

https://www.vostok-watches24.com/catalog/vostok-ersatzteile-/?PAGEN_1=4

Heel veel onderdelen beschikbaar! De Vostok-uurwerken zijn voor zover ik weet prima om aan te werken.

1 like

Ja waar we nu aan werken is inderdaad meer een soort kloon van de ETA 6497/8. Dat ging me tot nu toe met monteren en demonteren zeer goed af. Dus vraag ik me af of iets kleiner zo’n groot probleem zou zijn…

Uiteindelijk is het doel om op horloges te werken, geen binding met zakhorloges. Ik moet het toch ooit leren…

1 like

Onderdelen lijken prima te betalen ook, cool :grin:

Op de rikketik kun je gewoonlijk veel eenvoudige standaard horloges kopen voor weinig. Ik werk niet aan horloges, maar koop meestal enkele voor 10-15 euro die prima lopen en geschikt zijn om een onderhoudsbeurt op te oefenen. De volgende is denk ik weer in Januari.

Op marktplaats staan best een paar partijen oudere horloges. Ik durf daar zelf niet aan omdat ik ze dan in de prullenbak kan gooien, maar het lijkt wel goed oefenmateriaal :slight_smile:

1 like

Ik zie bijvoorbeeld kavel van 6 oude herenhorloges in hun eigen sap nu op een tientje staan.

En als je partij horloges in toetst, komt er een hele rij tevoorschijn :slight_smile:

1 like