Op het nippertje

Op het Uhrforum vond ik vandaag een mooie wat oudere Speedmaster Professional. Vrij snel waren de verkoper en ik eruit en kwamen we tot een deal. Alle referenties klopten, inclusief meerdere positieve waarderingen voor de verkoper. Hij was ook al meer dan 10 jaar lid.

Ik zou juist overgaan tot betaling (uiteraard met de nodige zekerheden). Echter was opeens de advertentie verdwenen en de account geblokkeerd. Ik heb vervolgens contact gezocht met een van de modds en kreeg de volgende reactie:

Hij heeft al hetzelfde horloge aan iemand anders willen verkopen en we hebben geconstateerd dat het aanbod gemanipuleerd was en zijn IP-adres uit een hoog risicogebied kwam en niet gerelateerd was aan de originele gebruiker. Daarom hebben we zo snel mogelijk alles afgekapt op het UF. Maar wees voorzichtig, we stoten steeds meer op accounts die gehackt zijn.

Gelukkig had ik nog geen geld overgemaakt. Wees je er echter van bewust dat je op het Uhrforum kans loopt tegen een gekaapt account aan te lopen!

38 likes

Oef!!!

Het zal toch niet…

ENSCHEDE?!

11 likes

Mijn advies luidt meer en meer… koop bij een vertrouwd adres of verkoper. De markt is venijnig geworden, vals, frauduleus, gevaarlijk, onbetrouwbaar. Bah.

7 likes

Het was een vertrouwde verkoper, alleen dan wel gehackt.

Neen een username met goede referenties is al lang niet meer voldoende. Sorry als ik bubble voor je moet prikken :slight_smile:

1 like

Haha, nee dat hoeft niet. Is juist bedoeld om te waarschuwen dat dit dus steeds meer gebeurt.

Heel goed.
Altijd ophalen :v:

Enkel nog kopen via vertrouwde platformen (op uhrforum en chronotrader, marktplaats, en zelfs ebay is hacking schering en inslag), bij vertrouwde verkopers, én indien mogelijk (en wenselijk omdat het platform niet secure genoeg is) betalen via paypal. Ja, ook als dat meer kost.

Ophalen in persoon, nog beter, maar ook dat is niet zonder risico’s.

Gelukkig adequate actie van de modds in dit geval.

1 like

Auw. Dat was een duur geintje geweest! Goed dat je even contact hebt gezocht met de mods.

Hier ben ik - ter lering - wel even benieuwd naar. Welke zekerheden had je ingebouwd?

Kopie id en Paypal, normale versie

1 like

Offffffff ,daar kom je mooi weg

Kopie id… nog nooit naar gevraagd. Wel een goeie tip, zeker bij gehackte accounts.
Aan de andere kant weet ik niet of ik mijn id zou geven… :thinking:

Never, never, never nooit een kopie van je ID geven!
Met een kopie van je ID kan een crimineel je veel meer ellende brengen.

3 likes

Zoiets dacht ik al eens begrepen te hebben inderdaad. Identiteitsfraude kan nog erger zijn.
En toch laten we in elk hotel ons paspoort bij de receptie achter :joy:

Dat doe ik al zeker 10 jaar niet meer, en hoewel het iedere keer een discussie word is er de afgelopen 10 jaar niet 1 keer een kopie van mijn paspoort (of ander id bewijs) gemaakt of heb ik het achtergelaten.

Zorg dat je een goed verhaal hebt, de feiten kent en kwestie van rustig blijven en de tijd hebben (en dat laatste vooral uitstralen).

Heb ID diefstal van heel dichtbij meegemaakt, en dat gaat mij niet overkomen.
Afgelopen 10 jaar werkte ik trouwens internationaal en heb ik aardig wat hotels zakelijk en privé gezien, en nooit geweigerd, inchecken duurt vaak wel net even wat langer.
Maar ID diefstal kost je echt heel veel meer tijd geld en kopzorgen.

Maar geef nooit je paspoort af laat het niet kopiëren, men mag het inzien en je identiteit controleren/vaststellen en zo constateren dat jij bent wie je zegt dat je bent (op je reservering).
Dat is heel het doel van jezelf identificeren.
Niet meer niet minder.

Maar je paspoort / ID afgeven? Het is echt niet nodig of verplicht iemand die anders beweert is botweg onwetend (doelend op receptie personeel dus weigeren en om de manager vragen)

Ik probeer even creatief na te denken hoor. Wat nu als je de verkoper vraagt om van een horloge (niet het horloge dat hij probeert of pretendeert te verkopen) dat hij aantoonbaar al een tijd heeft (het staat op oudere foto’s op het forum) twee foto’s met de wijzers op een bepaald tijdstip te maken met een handgeschreven briefje erbij? @Septentrio, jij bent hier goed in thuis, zie jij een mogelijkheid voor een illegitieme gebruiker van een profiel om (eventueel ogenschijnlijk) te voldoen aan dit verzoek?

Alleen jammer dat je zo nooit een horloge kunt kopen van @anon50762135, die geen enkel horloge ‘aantoonbaar al een tijd heeft’. :upside_down_face:

1 like

Ja, dit vraag ik op marktplaats ook regelmatig foto met object op actuele (regio) krant.

Ik vraag meestal of ze een foto sturen met horloge op een door mij gewenste tijd ingesteld.