Als je wilt gaan voor efficiëntie kan ik je een tafelslijpmachine adviseren.
Hier is een goedkope versie van deze machine.
Dat is misschien wel een goed idee ja. Hoewel efficientie niet mijn doel is, gaat het uiteindelijk wel een hoop tijd schelen…
Prachtig is dit om te zien, wat een gave om dit te kunnen👍🏻
Nou ja, kunnen… Ik ben in dit project gestapt met het idee ‘ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan’. En het hele project is misschien inderdaad best groots, maar opgedeeld in onderdelen is het prima te overzien. Gewoon aan beginnen en gaandeweg de kennis opdoen die je er voor nodig hebt.
Heb er respect voor wat je aan het doen bent, de foto’s van de vorderingen die je al hebt gemaakt zien er voor mij spectaculair uit. Heel veel succes en plezier gewenst!
Wat een geduld heb je toch, en zelfs op je werk er mee bezig. Kan niet wachten op het eindresultaat, wordt dan wel Nederlands erfgoed natuurlijk
Nee, was het maar zo mooi . Het is druk op het werk, wat helaas betekent dat ik in de avonduren vaak nog daar mee bezig ben. Werken aan het planetarium gebeurt allemaal thuis, maar momenteel kan ik er dus weinig tijd in steken.
Wat is dit toch een heerlijk topic!
Zo leuk hoe je ons in elke stap mee neemt. Dank!
Zeker ook het uitgebreide beeldmateriaal maakt het makkelijk te behappen.
Kijk nu al uit naar het eindresultaat.
Keep up the good work!
Hoi @JeR
[/quote]
Mooie constructie, maar met die lange tanden, is het niet verstandig om aan de binnenkant ook een houten schijfje te plaatsen om de tanden stevig op zijn plek te houden. Meer een kooitje. Erg sterk. En geen last van hefboom werking.
Ik zou de bollen in 2 helften printen en daarna aan elkaar lijmen met bijv. Pvc lijm. Wordt veel mooier omdat je dan geen overhang hebt! Verder super project!
Dank voor de tip, maar het stadium van deze suboptimale bollen zijn we al weer lang voorbij. Door de tip van Stefan over laaghoogte rollen ze ondertussen super strak in 1 stuk uit de printer
Klopt en dat probeer ik ook zo veel mogelijk toe te passen bij de langere tandwielen. Maar aangezien de baan van Mercurius klein is met een erg sterk excentrische omloop, past het hier helaas niet.
Weinig updates, maar het project ligt niet stil. In plaats van dat ik doorga met de volgende planeet, heb ik besloten om eerst aan de slag te gaan met de maanfase en datum. Met het idee dat ik straks hopelijk iets klaar heb dat je ook elke dag ziet bewegen
De afgelopen dagen ben ik vooral bezig geweest met de schijf voor de maanfase. Ik heb de schijf eerst zwartgeverfd met schoolbordverf en vervolgens 2 RVS ‘manen’ en een aantal sterren toegevoegd. Hopelijk heb ik de komende week wat tijd om het geheel te installeren en aan de praat te krijgen.
Ongelofelijk gaaf waar je mee bezig bent.
Het is leuk om zo onderhand ook wat meer bezig te zijn met hoe het planetarium er uit gaat zien en niet allen met het mechaniek. Zo’n ronddraaiende maanfase schijf is voor mij een genot om naar te kijken.
Helaas drukte het me gister ook meteen weer met de neus op de feiten dat ik een biomedisch technoloog ben en geen horloge- of klokkenmaker . Ik had de maanfase initieel zo ontworpen dat de maan een cirkel zou zijn met een diameter van 12 cm. Bij het concrete uitwerken ben ik echter overgestapt naar een RVS schijf met een diameter van 10cm om wat op het gewicht te besparen en om een wat opener geheel te krijgen wat me visueel mooier leek. Kan prima dacht ik, als ik gewoon het middelpunt van de schijf wat omhoog schuif zodat de cirkels nog steeds mooi aansluiten op de cut out. Werkt inderdaad prima, totdat je de schijf ronddraait en je realiseert dat het nu wel erg lang volle maan is in een maand
Logisch natuurlijk, maar ja even niet aan gedacht. Maar goed, de schijven van 12 centimeter zijn al weer besteld, dus dat komt ook wel weer goed.
Hahaha, moest hier heel hard om lachen. Kan de beste overkomen! Blijft een prachtproject zeg…
Ff leven in dit topic blazen.
Vandaag prachtig boek ontvangen, waarin staat beschreven dat astronomische zakhorloges in de 18de eeuw al werden gemaakt.
Nog 1
De voortgang gaat inderdaad even rustigaan op het moment. Ik heb momenteel helaas weinig tijd om te besteden aan dit project. En ik moest voor de maanfase nog een mechaniekje inbouwen waarmee ik de maanfase kan loskoppelen van alle planeetbanen, zodat ik hem makkelijk kan verstellen. Maar hopelijk heb ik na komend weekend een werkende maanfase.
Wat een mooi project. Ik blijf het in de gaten houden.
Het had wat voeten in de aarde, maar vandaag heb ik dan eindelijk de maanfase van mijn planetarium kunnen afronden. Zoals ik op 20 November had gepost, moest ik eerst de schijf van de maanfase aanpassen omdat ik stalen cirkels had gebruikt die te klein waren voor het ontwerp. Het geheel ziet er nu gelukkig een stuk beter uit met maar 1 dag volle maan per cyclus.
Na dit opgelost te hebben, was het tijd voor de aandrijving. Ik wilde dit doen op zo’n manier dat ik de maanfase makkelijk zou kunnen ontkoppelen van de hoofdas die ook de planeten aandrijft. Dit zodat ik de maanfase goed kan zetten zonder dat alle planeetbanen gaan draaien. Ik heb er voor gekozen om een kort extra asje in te bouwen. Vanwege de hoek die ti asje in het geheel krijgt, moest ik gebruik maken van een tandwiel waarbij de tanden niet loodrecht op het vlak van het tandwiel staan, maar in het vlak van het tandwiel liggen. In theorie klonk het simpel, maar het was nog best wat gepruts om het ook te laten werken zonder dat het geheel vastloopt of stappen overslaat. De tanden moesten bijvoorbeeld een stuk korter zijn dan ik initieel gedacht had. Maar uiteindelijk sluit het allemaal erg mooi aan.
Het asje komt tussen de hoofdas van de planeten en het tandwiel dat vast zit aan de schijf van de maanfase. Het asje draait rond met 1 tand per dag.
Het idee was om het asje zo in te bouwen dat ik hem handmatig weg kan duwen van de hoofdas. Hierdoor ontkoppelt het tandwiel en kan ik de schijf van de maandfase vrij ronddraaien. Hiervoor heb ik eerst een soort van frame gebouwd waarin het asje kan bewegen.
Aan de ‘vrije’ zijde van het frame heb ik een blokje geplaatst met een veer die het asje weer terug duwt tegen het tandwiel van de hoofdas na het loskoppelen.
De lijm moet nog drogen en de lijmklem moet nog verwijderd, maar het geheel ziet er dan zo uit.
En het allermooiste is dat het werkt . De volgende stap wordt denk ik de maandaanduiding en de datum. Daarna wordt het als het goed is vooral een herhaling van zetten voor de overige planeetbanen. Hoewel ik daarbij ongetwijfeld wel weer uitdagingen tegen zal komen….