Op naar een planetarium aan mijn plafond

Ik volg het al van het begin af aan, pfff wat een projekt is dit. En wat een geduld moet jij hebben, maar we komen steeds dichter bij het eindresultaat. Eisinga zou trots op je zijn net zoals wij/ik hier op het HF. Knappe prestatie, zeker als je zoals ik al blij bent als je een spijker in de muur kan slaan :+1: :ok_hand:

5 likes

Een spijker in een muur slaan is ook best lastig; je hebt daar speciale stalen spijkers voor nodig :wink:

6 likes

:joy: +1

2 likes

En een muur die geschikt is. Heb een keer een huurwoning gehad, waarbij je eerder een stuk uit de gegoten betonnen muur kapte dan er een staalspijker in kreeg :rofl:.

@fredpanarai1 beter boren en de juiste pluggen gebruiken :+1:

On topic; goed idee van die veer. Komt me zeer bekend voor van de horlogerie in pols horloges. o.a. bij chronografen worden soort gelijke oplossingen worden toegepast om de speling uit het radarwerk, maar vooral de aanduiding aan de wijzerplaat zeide van de verschillende subdials, eruit te halen.

3 likes

Dan kan je mij nog niet goed genoeg, boor ik in de waterleiding of in het stroom. Echt, ben ik toe in staat hoor. Nee ik huur wel klusjes mensen in :rofl:

6 likes

Helemaal eens :+1:

Maar on topic, prachtig planetarium in wording :ok_hand:

5 likes

Wauw😍 ik ga dit volgen😁

1 like

Grappig, hetzelfde doel dus, maar op een geheel andere schaal uitgevoerd.

2 likes

hoe werkt zo’n datum mechanisme eigenlijk in een horloge? die hoef je maar eens per jaar bij te stellen als februari naar maart gaat?

1 like

De meeste horloges met datum hebben gewoon een datumschijf met 31 dagen. Na elke maand die niet 31 dagen heeft, moet het horloge handmatig worden bijgesteld.

1 like

Echt cool man :wink:

1 like

Mooi hoor :+1:

1 like

eindelijk een gevonden voor een eeuwig durende kalender. Dat is natuurlijk wat complexer dan een jaar kalender. Maar die heb ik nog niet gevonden https://www.youtube.com/watch?v=YERho3Q4Abo

3 likes

Mooi filmpje wat het duidelijk uitlegt :+1:

2 likes

Leuk dat filmpje, en lekker groot zodat je het allamaal goed kunt volgen. Het lijkt allemaal zo makkelijk hoe de datum verspringt, maar als er een complicatie bij komt kijken wordt het al een stuk ingewikkelder. Dank je voor het filmpje :+1:

en dan hier toch nog het veel simpeler mechanisme https://www.youtube.com/watch?v=ympmtk8Zqus

Ik ben erg benieuwd hoe het met het project gaat! Mochten er updates zijn, horen we het uiteraard graag :nerd_face:

Ik ben bang dat de volgende echte update waarschijnlijk pas na de zomer komt. Tot eind augustus is het erg druk op het werk, dus ik heb in de avonden en weekenden niet echt tijd om aan dit project te werken helaas.

9 likes

Over het zonnestelsel zelf deden ze ook even :sunglasses:

Ik (en met mij vele anderen) vinden het al enorm gaaf dat je hieraan werkt. Take your time!

2 likes

@JeR , hoe heb je de vorm van het tandwiel voor Mercurius eigenlijk bepaald? Heb je daar een speciaal programmaatje voor geschreven? want het is vast niet zomaar de vorm van de baan van Mercurius.