Op naar een planetarium aan mijn plafond

Ik ben erg benieuwd hoe het met het project gaat! Mochten er updates zijn, horen we het uiteraard graag :nerd_face:

Ik ben bang dat de volgende echte update waarschijnlijk pas na de zomer komt. Tot eind augustus is het erg druk op het werk, dus ik heb in de avonden en weekenden niet echt tijd om aan dit project te werken helaas.

9 likes

Over het zonnestelsel zelf deden ze ook even :sunglasses:

Ik (en met mij vele anderen) vinden het al enorm gaaf dat je hieraan werkt. Take your time!

2 likes

@JeR , hoe heb je de vorm van het tandwiel voor Mercurius eigenlijk bepaald? Heb je daar een speciaal programmaatje voor geschreven? want het is vast niet zomaar de vorm van de baan van Mercurius.

Mooi verhaal en foto’s om te lezen.

volgens de methode op deze site. De eccentriciteit is gegeven, dus daarmee kan de locatie van het focal point worden berekend. Dat is dan de positie van de as.

Zo bereken je idd de eigenschappen van een ellips. En dat zou je prima kunnen gebruiken voor de baan van de planeet. Maar je hebt de richting nodig. Daar moet je Kepler’s wetten voor gebruiken. Ik denk niet dat de oplossing voor de richting dezelfde is als voor je ellipsvormig tandwiel, maar het heeft er vast iets van weg.

Wat een fantastisch avontuur! Alle lof voor jouw ontdekkingstocht. Ik volg de updates met veel enthousiasme:)

Het is inderdaad een benadering. Mijn tandwielen zijn niet ellips vormig, maar cirkelvormig. De as zit echter niet in het midden maar stuk(je) uit het midden. Voor de twee uiterste punten klopt de relatieve omlooptijd dus, maar daar tussenin verloopt het net iets anders dan bij een echte ellips baan. Dat is voor mij goed genoeg; in ieder geval een stuk beter dan wanneer ik een standaard tandwiel zou gebruiken. Voor de oriëntatie van de maxima gebruik ik gegevens van NASA.

3 likes

@JeR zijn er alweer vorderingen?

2 likes

Ik zeg vaak tegen mijn vrouw ‘na een paar maanden krijg ik het weer minder druk op het werk’. Ondertussen weten we eigenlijk ook al wel dat dat nooit gebeurt :wink:. Ik heb me er dus weinig toe kunnen zetten om echt aan het planetarium te kunnen werken. Ik werk aan een nederlandse universiteit, dus ben tijdens mijn werk vooral met mijn hoofd bezig. Natuurlijk werk ik niet 24/7, maar ik merk dat ik de vrije tijd die ik heb de afgelopen maanden liever aan mijn gezin besteed en aan af en toe nutteloos ontspannen bij Netflix dan aan het planetarium waarbij mijn hoofd toch ook weer aan moet staan. Maar goed, er zijn plannen om binnenkrot 4 dagen per week te gaan werken, dus dan zou ik weer meer tijd moeten hebben om het op te kunnen pakken.

Ik heb overigens niet helemaal stil gezeten. Ik ben nu bezig met de tweede planeetring van Venus. Anders dan bij de ring van Mercurius waarbij het hele plafondplaatje met de as meedraait, staat de plafondplaat bij Venus en de volgende planeten stil. Op de plafondplaat ligt een tandwiel op wieltjes, zodat deze rond kan draaien. de planeet bevestig ik dan aan dit tandwiel, zodat deze meedraait.

De planeten die er nu tijdelijk aanhangen zijn 3D puzzles, aangezien ik pas in een later stadium de daadwerkelijke planeten die ik ga gebruiken wil maken. Het ziet er best leuk uit, maar ze zijn te groot.

36 likes

Fantastisch!!

1 like

Nice :ok_hand:

1 like

Nieuw jaar, nieuwe kansen! Nog vorderingen gemaakt in 2024 @JeR? Nog steeds een prachtig project!

Ik vind het al heel wat :ok_hand:

Wel eens gedacht aan een beamer? :joy:
Eise Eisinga maakte ook gewoon gebruik van de dingen die hij tot zijn beschikking had, hè

2 likes

Wellicht zijn er hier op dit forum nog mensen die over bepaalde kennis beschikken en mee willen helpen?
Dat zou mooi zijn!

p.s. reken niet op mij, help de topic starter, zijn plafond is zoals het er nu uitziet naar de klote…
:innocent: