Op naar een planetarium aan mijn plafond

Pffff , benieuwd naar het vervolg

1 like

Veel succes met dit project

1 like

Succes, ga ik zeker volgen!!:watch:

2 likes

Dit klinkt echt fantastisch en eerlijk gezegd ook erg jaloersmakend! Ik ben enorm benieuwd naar het vervolg! Wat een geweldig idee

1 like

:point_up:

2 likes

Super interessant en een project dat ik zeker ga volgen. Heel veel succes :four_leaf_clover:

1 like

Geweldig plan, was zelf ook erg onder de indruk van wat Eisinga destijds al heeft gepresteerd .

p.s. ik heb desgewenst ook nog wel een plafond over :innocent:

3 likes

Hmm, ik dacht dat jij al aan je plafond zat? :shushing_face:

3 likes

Wat een geweldig idee, en al helemaal dat jij dan ook nog de kunde in huis hebt om dit idee uit te voeren! SUBSCRIBE

1 like

Erg mooi initiatief, ik ga je volgen👍🏻

1 like

Daar gaan we doorheen in dit geval :rofl:

2 likes

Gaaf zeg, succes!

1 like

Wat Eise in die tijd gepresteerd heeft is al zeer bijzonder.
Wat jij nu gaat maken is in mijn ogen niet minder indrukwekkend!

1 like

Leuk project, ga ik volgen :+1:

Ik weet niet of je wel eens geprobeerd hebt om met de hand een gesloten kogellager te draaien, maar die dingen draaien helemaal niet licht. De keerringen veroorzaken een hoop wrijving, evenals dat taaie vet dat erin zit. Omdat je toerentallen heel erg laag zijn heb je die smering helemaal niet nodig. Je kunt denk ik beter open lagers gebruiken en die goed ontvetten, dan lopen ze het lichtst.

Ik heb ooit een keer een balanceerwaag gemaakt om rc vliegtuigen te balanceren; daar had ik ook een paar gesloten lagers voor gepakt, maar dat liep veel te zwaar. Toen heb ik de keerringen eruit getrokken en de lagers een poos in een bakje wasbenzine gespoeld, en toen liepen ze prima :sunglasses:

Succes in elk geval!

10 likes

3D printen en horloges… love it!

Ik hou dit topic in de gaten

2 likes

Wat een ontzettend gaaf project!
Ik ben benieuwd naar het resultaat.

1 like

Dat zou inderdaad wel de meest simpele oplossing zijn. Maar ook geen uitdaging :wink:

Laat dat nou net het eerste zijn wat ik al afgedekt had in dit project. Maar wie weet ben ik na het afronden van mijn eigen planetarium nog wel op zoek naar een ander plafond…

Ik zie het zelf eigenlijk als een stukje minder indrukwekkend. Eise moest alles met de hand maken. Ik zal juist veel gebruik gaan maken van bestaande oplossingen en lasersnijden. Het gaat mij niet zo zeer om het handwerk maar om het realiseren van het eindresultaat.

Goed punt inderdaad. Ik heb weinig ervaring met dit soort constructie elementen, dus ik probeer eerst alles uit in een aantal uitvoeringen voordat ik het in mijn ontwerp opneem. Ik heb nu gesloten lagers gevonden die erg licht draaien. Ik denk dat het vooral te maken heeft met de belasting waarvoor ze gemaakt zijn. De duurdere (zwaardere uitvoering) lagers draaien inderdaad een stuk zwaarder. Ik probeer iets te maken wat straks zo min mogelijk onderhoud nodig heeft. Ik hoop dat gesloten lagers (die wel licht draaien) er voor kunnen zorgen dat ik niet periodiek alles hoef te smeren.

6 likes

Wat een heerlijk project!
Deze ga ik volgen. :facepunch:t2::crescent_moon:

2 likes

De opzet van het planetarium begint steeds meer vorm te krijgen. Alle weergavecomponenten heb ik nu ingetekend. Van onderaf naar het plafond kijkend ziet het er nu zo uit:

Van bovenaf zien de planeetbanen er zo uit:

Voor de verhoudingen tussen de planeetbanen gebruik ik 2 verschillende schalen. De banen van jupiter en saturnus kloppen met elkaar. De banen van de andere 4 planeten zijn 1,5x zo groot. Dit heb ik voornamelijk gedaan om mezelf meer ruimte te geven voor de binnenste planeten. De aarde krijgt nu een baan van 27,3 cm diameter, wat anders 18,2 cm zou zijn. Dit zou het erg lastig maken om de maan nog om de aarde te laten draaien. Ook vind ik het er visueel mooier uit zien omdat de binnenste planeten nu toch wat meer ruimte krijgen.

Per planeetbaan ziet de opzet er momenteel zo uit (in dit geval voor de aarde):

De onderste plaat is de plaat die je vanaf de onderkant ziet als je naar het plafond kijkt. Daarop heb ik een aantal kleine bokwielen waarop een ring met tanden draait. Dit is de component die centraal aangedreven gaat worden. De rondjes naast deze ring zijn kogellagers die de ring op zijn plaats houden (de vaste asjes hiervoor heb ik nog niet getekend). De planeet is vastgemaakt aan de ring en draait dus met de ring mee. De uitzondering is de baan van mercurius, waarbij de hele plaat draait en ik dus geen losse ring gebruik. Bij de aarde is de as van de planeet vastgemaakt met een kogellager waardoor deze ook rond kan draaien. Op deze as zit een klein tandwieltje dat aangrijpt op een set extra tanden op de plaat. Hierdoor moet als het goed is dus de combinatie van aarde en maan gaan ronddraaien.

Naast de planeetbanen heb ik nog een maanfase (op het bovenste plaatje links), de dag van de maand (op het bovenste plaatje rechts) en de maand (in het midden). Om ruimte te besparen bij de maandweergave, combineer ik een korte wijzer en een lange wijzer op een enkele as. De lange wijzer wijst dus de eerste 6 maanden aan, waarna de korte wijzer het overneemt voor de overige 6 maanden (of andersom, ik zal tegen die tijd kijken wat er beter uit ziet).

De volgende stap is het toevoegen van de aandrijving van de verschillende elementen en nadenken over een manier om individuele componenten te kunnen verstellen. Als dat allemaal is uitgewerkt en past, wordt het zo langzamerhand tijd om echt wat te gaan bouwen…

37 likes

Ziet er veelbelovend uit, ik volg :ok_hand::+1:
Eise ben ik ook geweest, indrukwekkend :star_struck:

2 likes