Op naar een planetarium aan mijn plafond

Geweldig project. Mijn nieuwsgierigheid wordt alsmaar groter…

Greets. Martin :star_struck: nitraM

1 like

Heel interessant! Deze staat op volgen. :+1:

1 like

Ik ga deze zeker ook volgens. Jaloersmakend hoe mensen zo technisch kunnen hobby’en. Ik hou het bij bandjes wisselen :see_no_evil:

1 like

En wij ons maar druk maken om dat uurtje zomertijd en het verzetten van een horloge :sweat_smile:

Ook ik volg erg graag en heb het origineel al eens mogen bewonderen. Paar swatch mission to horloges eraan en dalijk kan heel HF planeten uit elkaar houden! Succes!

1 like

Heel mooi project :ok_hand: veel succes en maak dankbaar gebruik van de expertise van leden indien relevant ,zo blijft de vaart erin denk ik :grinning:

1 like

Cool topic. :+1:

1 like

Heel erg tof dit! Ben super benieuwd naar het eindresultaat.

1 like

Ik heb het even kort samengevat voor de lurkers

Ik blijf het een dapper plan vinden :sunglasses:

1 like

Heel gaaf project!!! Benieuwd hoe het er uiteindelijk uit komt te zien!

1 like

Hoe cool is dat. Wordt het een handopwinder of quartz? :nerd_face:

1 like

Nee, het wordt een stappenmotor. Een aandrijving via een uurwerk gaat mijn pet te boven.

wat een mooi project!
Vraagje, hoe ga je de planeten zelf vormgeven?

1 like

Gaaf zeg. Hier ben ik ook benieuwd naar!

1 like

Hogere wiskunde dit project.
Veel succes/plezier met het maken !

1 like

Gedurfd project ik blijf hem ook volgen :muscle:

1 like

Daar moet ik nog naar kijken. Het geheel moet eigenlijk zo licht mogelijk blijven, dus misschien zijn gecoate piepschuimballen oid een optie die je dan mooi kan verven. Of misschien moet ik @stefanketelaars eens vragen voor tips over het maken van planeten?

2 likes

Gaaf!!
Ik zou ook gaan voor piepschuim ballen, laat tegen die tijd maar weten wanneer je het geheel af hebt, dan help ik je wel mee met het schilderen van de planeten.

13 likes

Super, dat is een leuk vooruitzicht :+1: Kan ik meteen weer eens kijken hoe het er mee staat met al jouw projecten.

1 like

Gezellig!! Laat tegen die tijd maar weten.

1 like

Het ontwerp van de functionele elementen is af. Laten we zeggen dat het een goede training was in het gebruik van SolidWorks. Het geheel heeft nu een afmeting van 2m22 x 1m80 x 26cm (exclusief de planeten, dus tot de onderkant van de plafondplaat) wat als het goed is ruim gaat passen in de ruimte die ik er voor in gedachten heb. Het ontwerp ziet er nu als volgt uit:


Van bovenaf gezien


Van onderaf


Vanaf de zijkant om een idee te krijgen van hoe hoog het wordt.

Voor de maandweergave heb ik een systeem waarbij een tandwiel in 31 dagen ronddraait. Een palletje op dit tandwiel zet 1x per rotatie het tandwiel met de maandweergave 1 stap vooruit. Dit tandwiel is met een as gekoppeld aan het systeem dat de dag van de maand weergeeft.

Zo langzaam aan ga ik dus nadenken over de bouw. De tanden voor de tandwielen zijn besteld en ik denk dat ik binnenkort wat proefsamples zal proberen te krijgen van de gelasersneden tandwielen. Ik twijfel nog een beetje over het materiaal hiervoor, maar mdf is misschien een goede optie wat betreft gewicht, stevigheid en prijs. Ik ga verder momenteel uit van een aluminium frame en aluminium assen (1,2cm diameter).

Wat betreft het inschakelen van de kennis hier aanwezig op het forum; mocht er nog iemand wat afweten van stappenmotors met geïntegreerde controllers, dan hoor ik het graag. Ik ga er van uit dat het niet al te moeilijk moet zijn om een stappenmotor te vinden met een redelijk koppel die autonoom (of eventueel met een losse controller) 18 graden per dag kan draaien. Maar ik heb hier 0 ervaring mee, dus input is zeker welkom.

26 likes