Op verzoek: een vergelijking tussen de Seiko Sumo en de Marinemaster

Nadat ik afgelopen week mijn Marinemaster had gepost, kreeg ik verschillende PBs met uiteenlopende vragen over de grootte van het horloge, de lumen-kwaliteit en de kwaliteit-prijsverhouding. Ik heb vanmiddag een Sumo en een 6105-8110 vergeleken met de Marinemaster. En natuurlijk ook wat foto’s gemaakt om een en ander de illustreren. Laat ik proberen om een eerlijke vergelijking te schrijven.

Eerst maten en gewichten:

  • 6105: gewicht 85 gram, breedte (met kroon) 45mm, totale lengte 47mm, dikte 13mm, lugbreedte 19mm
  • M’master: gewicht 170 gram, breedte (ook met kroon) 45mm, lengte 49mm, dikte iets meer dan 16mm, lugbreedte 20mm
  • Sumo: gewicht 110 gram, breedte 46mm, lengte 52mm dikte 16mm, lugbreedte 20mm

Je ziet het enorme gewichtsverschil tussen de verschillende horloges. Ik heb eerst overwogen om het horloge ‘netto’ te wegen: dus zonder band. Maar dat heb ik toch maar niet gedaan. Ik heb gekozen voor dagelijkse gebruiksomstandigheden. De 6105 zit aan een gevlochten nylonband, de M’master aan de originele rubberband, de Sumo zit aan een velcroband van Yobokies. Zou dat enorme gewichtsverschil te deels te verklaren zijn door de hardere staalsoort van de kast en de massieve bodem? Jonathan Koch (Swedefreak) meldde me al dat de staalsoort van de M’master veel harder is.

Als je de horloges naast elkaar ziet, valt op dat de 6105 en de Sumo een grotere wijzerplaat hebben. De wijzerplaat van de M’master ligt duidelijk dieper in de kast. Met de bezels is het niet echt anders: de 6105 bezel en de Sumo bezel lijken grof ten opzichte van de M/master bezel. Het grote verschil zit 'm in de dikte van de bezelrand. Die is bij de M’master duidelijk hoger.

De lumen-kwaliteit kan ik eigenlijk alleen maar vergelijken met de Sumo. Mijn 6105 die hieronder staat heeft een aftermarket dial en kun je dus eigenlijk niet serieus nemen als het om lumen-opbrengst gaat. De Sumo en de M’master ontlopen elkaar niet veel, maar de opbrengst van de M’master is duidelijk helderder De lumen van de Sumo is iets groener van kleur in het donker. Wat bij de M’master echt veel mooier is, zijn de randen rond de uren-markers. Ze vormen een randje, ieder op zich een soort vijvertje waar de lumen (met de hand!!) is ingevuld. De markers van de Sumo zijn lang niet zo nauwkeurig opgebracht: sterker nog: bij deze Sumo zitten ze niet eens in het midden van de ondergrond. (Bij mijn blauwe Sumo zitten ze wel precies goed). Wat bij de M’master nog beter is dan bij de Sumo is enorm scherpe contrast tussen de witte markers en de zwarte achtergrond. In een fractie van een seconde kun je exact zien hoe laat het is. En in mijn ogen is dat het belangrijkste aspect van een horloge. Geen enkel horloge in mijn verzameling leest zo makkelijk af.

Na ruim 48 uur looptijd loopt de M’master 4 seconden voor. Voor een automaat die heel lang niet is gedragen, vind ik dat niet slecht. Ik denk dat het nog wel beter gaat worden. Maar deze nauwkeurigheid haalt de Sumo ook wel. Daar zit geen verschil tussen. Het gaat meer om de ‘look and feel’ van de M’master in vergelijking met de Sumo. Een Sumo kost bij Rob iets meer dan 425 euro. Moet je nou doorsparen voor een nieuwe M’master die minstens 3 tot 4x duurder is voordat 'ie om je pols zit? Nee! Zo simpel is het. Hou het bij een Sumo of zelfs twee Sumo’s. Of je moet er -zoals ik- goedkoop tegenaan lopen. Je moet bovenstaande niet negatief zien, je moet het realistisch zien. Ik heb er geen spijt van. Sterker, ik vind het een fantastisch horloge voor het geld dat ik er voor betaald heb. Maar als ik de volle prijs had moeten betalen, zou ik er misschien wel minder positief over zijn. (En voor alle duidelijkheid: dat zou denk ik voor ieder horloge gelden, ongeacht het merk).

Menno

Leuke review van drie hele mooie horloges!

En een Sumo kan je opwinden :slight_smile:

Het 6R15 uurwerk is gewoon stukken beter dan het 8L35 uurwerk.
(en ook ruim 3x duurder om los te kopen).

De wijzers van de MM zijn wel het mooist, met geborsteld staal.

Sumo bezel en MM bezel zijn ongeveer even hoog, door de opstaande rand aan de zijkant van de Sumo valt dat alleen niet op. De metalen ring aan debinnenkant van de MM-bezel is ook een opvallend detail en erg fraai.

Dankjewel voor deze mooie vergelijking. Het is toch wel zo dat de Sumo en MM tot dezelfde serie (Prospex ofzo) behoren? Verder dacht ik dat de MM tot 30 atm WR is en de Sumo maar tot 20 atm.

bedankt en van harte met je trio (tu)

(tu)

Coole review (tu)

Bedankt voor de tijd en moeite die je er voor hebt genomen (tu)

gr. Roel

Nuttig! Ik vind het trouwens opvallend, ondanks de vele verschillen, oeveel paralellen er zijn tussen de oude 6105 en de moderne Marine Master!

Vind persoonlijk de kast en wijzers van de sumo het mooist. De bezel van de MM. Over de wijzerplaat twijfel ik. Het formaat van de Sumo spreekt me wel aan, maar de metalen ring van de MM lijkt me ook bijzonder… Mod?

Bedankt voor de review!
Dit heeft mij doen besluiten om een Sumo met zwarte plaat te kopen.

Groet,
Eddie

Ik wil er ook één. Zeg Eddie, blauw is toch véél mooier??

1 like

Ik geloof niet dat harder staal automatisch veel zwaarder is. Tussen hardheid en soortelijk gewicht zit geen verband. Dat kan zelfs zitten in een oppervlaktebehandeling.

ik denk eerder dat de massieve bodem en eventueel simpelweg dikkere wand van de kast voor het gewicht zorgen. (vind de MM wel de mooiste van het trio).

vindt ze alle 3 mooi ;). De sumo weert zich kranig en zou voor de gemiddelde drager voldoen, zeker qua uurwerk. Maar de MM heeft wel de ingetogen uitstraling van een echte klassieker in spe. Één van de allermooiste moderne duikers.

robbie409 Schreef:

En een Sumo kan je opwinden :slight_smile:

Het 6R15 uurwerk is gewoon stukken beter dan het
8L35 uurwerk.
(en ook ruim 3x duurder om los te kopen).

De wijzers van de MM zijn wel het mooist, met
geborsteld staal.

Sumo bezel en MM bezel zijn ongeveer even hoog,
door de opstaande rand aan de zijkant van de Sumo
valt dat alleen niet op. De metalen ring aan
debinnenkant van de MM-bezel is ook een opvallend
detail en erg fraai.

Ik heb nu zelf ook een Sumo en ben er uitermate tevreden over.
Maar wat maakt het verschil tussen het uurwerk van de Sumo en MM daar het van de Sumo zoveel beter is?
En is het niet raar dat ze in 4x duurdere MM een goedkoper uurwerk plaatsen.

2006 Schreef:

robbie409 Schreef:


En een Sumo kan je opwinden :slight_smile:

Het 6R15 uurwerk is gewoon stukken beter dan
het
8L35 uurwerk.
(en ook ruim 3x duurder om los te kopen).

De wijzers van de MM zijn wel het mooist, met
geborsteld staal.

Sumo bezel en MM bezel zijn ongeveer even hoog,
door de opstaande rand aan de zijkant van de
Sumo
valt dat alleen niet op. De metalen ring aan
debinnenkant van de MM-bezel is ook een
opvallend
detail en erg fraai.

Ik heb nu zelf ook een Sumo en ben er uitermate
tevreden over.
Maar wat maakt het verschil tussen het uurwerk van
de Sumo en MM daar het van de Sumo zoveel beter
is?
En is het niet raar dat ze in 4x duurdere MM een
goedkoper uurwerk plaatsen.

Ik denk dat het uurwerk in de Sumo, vooral moderner is, het is 1 van de nieuwste mechanische uurwerken van Seiko na tientallen jaren de oude vertrouwde uurwerken te hebben gebruikt zoals in de meeste Seiko duikers en Grand Seiko’s, welke laatste dezelfde uurwerken in zich bergen als de MarineMaster. De motor in een VW Golf zal ook zeker beter zijn dan die in de VW kever, voortschrijdende tecniek. Toch vind ik die dan in de kever leuker :slight_smile:

Inmiddels is Seiko wakker geworden en is het *L35 uurwerk verhoogd in prijs… 6 x duurder.

Zelfde geintje ook met bezels, die zijn 5 x duurder geworden. Je zal ze maar besteld hebben en dan met de 5 x hogere prijs uitgeleverd krijgen.
Want dat doet Seiko (mag volgens mij niet, maar wat doe je ertegen?)

robbie409 Schreef:

Inmiddels is Seiko wakker geworden en is het *L35
uurwerk verhoogd in prijs… 6 x duurder.

Zelfde geintje ook met bezels, die zijn 5 x
duurder geworden. Je zal ze maar besteld hebben en
dan met de 5 x hogere prijs uitgeleverd krijgen.
Want dat doet Seiko (mag volgens mij niet, maar
wat doe je ertegen?)

Dan zal het uurwerk ook vast 6x beter zijn geworden…:D(td)