Beste mede forummers,
Gisteravond had ik wat fotootjes gepost van een contemporary Valbray horloge, in de veronderstelling dat door gebrek aan interesse daarmee de kous af zou zijn. Niets blijkt echter minder waar, ik heb inmiddels wat vragen en zelfs enthousiaste PB-tjes ontvangen, dus welnu, bij deze een wat uitgebreidere NA met ook wat duidelijker fotootjes. Minder contemporary maar duidelijker, dat wel.
Het merk.
Enig speurwerk op internet levert de informatie op, dat het merk Valbray in 2009 is gestart door Côme de Valbray and Olga Corsini. De eerste is een enthousiaste ingenieur en verzot op fotograferen met Leica camera’s en de tweede is een aantrekkelijke designer die haar sporen al had verdiend bij merken als Bulgari en Gucci.
Over de afloop van het Merk Valbray is aanmerkelijk minder ophef gemaakt dan over de oprichting maar naar verluidt is het inmiddels failliet. In ieder geval is de website te koop en wordt nu alleen nog gevuld door links naar riemen, parfum en bloemen dacht ik.
Het ontwerp.
Het ontwerp van een belangrijk deel van het horloge, het beweegbare diafragma, vindt haar oorsprong in de liefde van Côme voor fotograferen met Leica camera’s. Daarin zijn deze diafragma’s uiteraard ook terug te vinden en het idee was geboren. Voor integratie in een horloge heeft Côme de tekentafel twee jaar nodig gehad en het ontwerp was een feit.
Het idee achter het diafragma was dat de individuele lamellen in open stand achter de bezel verdwijnen en in gesloten stand vrijwel de hele wijzerplaat afschermen. De uren-, minuten- en chronowijzer zijn op een verlengde as gemonteerd om de noodzakelijke hoogte te creëren en voor de hele lamellen contrapsie zijn niet minder dan maar liefst 60 onderdelen gebruikt. Bedienen van het diafragma gebeurd door de bezel een kwartslag te draaien.
Dit horloge is de VR 01 in 46 mm diameter en in meerdere varianten op de markt gebracht en u raadt het natuurlijk al, er bestaat ook een VR 02 die 43 mm in diameter bedraagt.
Van boven naar beneden.
Te beginnen met het saffier, deze heeft een blauw-paarse AR en een dikte waarmee een spijker in een muur kan worden geslagen. Waarom is me een raadsel want het horloge heeft een WR van maar 30 meter maar solide voelt het wel.
De draaibare bezel is radiaal geslepen en zoals het hele horloge, gemaakt van rvs. Het geeft het horloge een tool-achtige uitstraling maar misstaat naar mijn bescheiden mening zeker niet.
De uren- en minutenwijzer zijn van staal en hebben een contemporary stijl. Lume ontbreekt maar daarentegen zijn ze opengewerkt, hetgeen ik mooie vormen vind. De neurose om gedurende de nacht in bed te willen weten hoe laat het is, neemt met het klimmen der jaren gelukkig evenredig af, dus ik mis de lume niet.
De lamellen zijn er 16 in aantal en hebben een individuele dikte van 0,05 mm. Ook deze zijn geslepen en in gesloten toestand is het horloge zeer goed afleesbaar. Wel oppassen dat het zonnetje er niet in weerkaatst want enkele minuten groene bollen in uw zicht zijn dan uw deel.
De wijzerplaat is een kunstwerk op zich. Ze is handmatig gebouwd en alle gebruikte delen zijn geslepen staal. Ook hier enigszins tool uitstraling maar in detail bekeken gewoon met zorg gebouwd en erg mooi gemaakt allemaal.
Saillant detail is dat de secondenwijzer ontbreekt maar de aflezing wordt verzorgd door een wieltje, gemonteerd op de 9 uur positie. Dit wieltje draait naar hartelust en de punt rechts onderaan het balkje boven het wieltje vormt het punt om de seconden af te lezen. Jazeker, leest u deze laatste zin nog maar eens aandachtig door…
Een datum ontbreekt uiteraard niet.
De wijzerplaat is in meerdere lagen opgebouwd, hetgeen het horloge diepte geeft. Draait men het diafragma een tikkeltje dicht, ontstaat nog een extra laag, welke die diepte nog meer benadrukt. Tevens kan dan bijv de datum wel of niet aan het zicht worden onttrokken waardoor inmiddels 4 verschillende horloges kunnen worden samengesteld. Alleen wijzers, zonder datum, met datum en chrono.
Het uurwerk.
Het uurwerkje bestaat uit een ETA Valjoux welk type mij nog nooit in de steek heeft gelaten en dit exemplaar is rijkelijk gedecoreerd en van een contemporary rotor voorzien. Het oogt door het saffieren zichtvenster in ieder geval geweldig!
Het achterdeksel.
Het achterdeksel is met schroefjes aan het horloge bevestigd maar ooit openen om het horloge te servicen wordt wellicht nog een uitdaging. Ook deze schroefjes zijn namelijk voorzien van contemporary kopjes en ik ken geen standaard gereedschap dat hierop past. Misschien tegen die tijd toch Côme de Valbray maar eens zien op te sporen denk ik…
De lugs.
De lugs bestaan bovenop uit geslepen vlakken met aan de buitenkanten mooie taps toelopende facetranden. Aan de zijkanten zijn ze voorzien van, eveneens taps toelopende, kamers waarvan de bodems in hoogglans zijn afgewerkt. Op zich een knappe prestatie en ze geven het horloge een mooie en luxe uitstraling.
De band.
Het horloge kwam met twee banden, te weten een standaard lengte en een XL uitvoering. Mooie en comfortabele banden, kan niet anders zeggen maar met een vouwsluiting. Hoewel deze laatste een kunststukje op zich is, maakt het hem helaas niet geschikter voor mijn vlakke pols, dus ik heb maar een croco Hirsch gemonteerd en de combi draagt heerlijk comfortabel.
Over de originele banden valt overigens nog te weten, dat er stalen endlinks in zijn verwerkt die met een uitstekende lip in een uitsparing in de kast vallen om mooi aan te sluiten zonder te verdraaien. Dit gaat richting IWC mag ik wel zeggen…
Hoe het voelt.
Het gevoel bij dit horloge is wat lastig te omschrijven. Enerzijds is het groot en door door gebruik van rvs behoorlijk zwaar. Aangezien ik polsen heb als van een bootwerker, is dat voor mij geen probleem, maar het horloge is alleen al door deze eigenschappen zeker niet voor iedereen weggelegd.
Anderzijds draagt het horloge uitstekend in balans met een juiste presence, behorende bij de maat en het gewicht. Alle afwerkingen zijn tevens erg mooi gemaakt maar in verhouding met de totale afmetingen dus ook wat groter.
Eigenlijk oogt het horloge als een dresser on steroids, voor mij een leuke combinatie.
Mijn gevoel.
Hoewel, zeker in mijn geval, geen enkele garantie voor de toekomst, zou ik dit horloge wel eens een tijdje kunnen gaan dragen. Het is eindelijk eens wat anders, hetgeen me eerlijk gezegd uitstekend bevalt, draagt dus uitstekend en het loopt ook nog eens goed. We gaan het beleven beste mede horloge liefhebbers maar vooralsnog ben ik erg tevreden.
Zo beste mede forummers,
Ik hoop uw nieuwsgierigheid wat te hebben kunnen bevredigen en wens u nog een aangename dag verder. Wellicht inmiddels onnodig om te vermelden, maar ook met deze totale publicatie kunt u naar believen doen wat u wilt.
Vermoedelijk heeft u, hier aangekomen, hem dus gelezen en daarmee is het doel al bereikt.
Een fijne dag verder gewenst iedereen!