Richard Askham is een paar dagen in Nederland (dank aan Wim voor de heads up!) en hij neemt een paar horloges voor me mee naar Engeland. Aangezien het geen horloges zijn die je vaak ziet, hier even plaatje en een praatje.
Wittnauer:
Deze heeft een probleempje met de chrono-pusher: de chrono wil niet stoppen.
Binnenin een Landeron-uurwerk. Als vuistregel kun je aannemen dat je met een Landeron te maken hebt, als de bovenste pusher alleen als startpusher kan worden gebruikt. De onderste zijn voor stop en terugstellen. Zoals je wellicht weet, kun je een Valjoux starten en stoppen met de bovenste pusher en de onderste is alleen voor terugstellen.
Op de Wittnauer staat ‘Geneve’. Maar dat is eigenlijk onzin. Wittnauer is een Amerikaans merk, dat tegenwoordig onderdeel van Bulova is. Al in de eerste wereldoorlog maakte Wittnauer horloges voor Amerikaanse troepen en was voor de tweede wereldoorlog vooral beroemd om de ‘Aviation Timepieces’
De tweede is waarschijnlijk nog wat schaarser. Een Seiko/Seikomatic 6201. De Silverwave. Eigenlijk is dit Seiko’s eerste duiker (50m waterbestendig). Nog voor de 6217, de 62MAS!
In 1964 waren de Olympische Spelen in Tokio en Seiko deed de tijdwaarneming. Dat was het startpunt voor Seiko van de sportieve horloges. Zie hier de 6201!
Meestal zie je ze met een zwarte wijzerplaat. Ziet er duikerig uit, deze (van mijn vrouw…) heeft een schaarsere zilverkleurige wijzerplaat. Het ziet er sjiek uit, maar aflezen van de tijd is niet makkelijk…
De inwendige bezel draait niet makkelijk. Daarom is Richard de aangewezen persoon om er eens naar te kijken!
Maar Wittnauer is/was toch de amerikaanse naam voor Longines? Net zoals Wakmann de amerikaanse naam voor Breitling was. En zo waren er geloof ik nog een paar.
De reden hiervoor was als ik me niet vergis dat de merken in de VS geassembleerd werden om op deze manier import belastingen te vermijden en daarom hadden ze ook een andere merknaam nodig.
Zier bijvoorbeeld een caseback van een ander Wittnauer horloge:
Je hebt gelijk, ik heb een stuk historie overgeslagen. Onderstaand stuk is veel gedetailleerder dan ik heb geschreven. Het komt hier op neer dat ze in de jaren 30 zijn gefuseerd (om reden die je al noemt, denk ik). Later zijn ze weer gesplitst : Longines naar Omega, Wittnauer naar Bulova.
Menno
[b]…More aviators, Howard Hughes among them, wore Wittnauers in the 1930s, but the company struggled during the Depression, prompting its sale, in 1936, to a pearl manufacturer, who renamed the company Longines-Wittnauer. World War II provided Wittnauer with contracts for Weems wristwatches, as well as compasses and timers, and after the war it produced wristwatches that utilized technologies created for the conflict.
In the 1950s, Wittnauer turned some of its resources to fashionable dress wristwatches. As in years past, the lugs of Wittnauer wristwatches such as the Revue were almost as important to the design as the face. By now the company was offering slimmer self-winding watches than it had in the past, and in 1957 it released its first electric wristwatch.
Westinghouse bought Longines-Wittnauer in 1969, in 1994 Longines was sold to Omega owner SMH, and in 2001 Wittnauer was sold again to Bulova.[/b]
Prachtige Wittnauer Thieuster! Schitterend die oude chrono`s, ook in deze duikers uitvoering. Ik verwacht dat er een Landeron 248 in zit. Naar mijn ervaring erg goede werkjes.
Ook een zeer mooie Seiko! Prachtig vormgegeven, met de decentrale kroon.
Nadat ik de Seiko op het forum had gezet, begon het toch weer te jeuken: de bijpassende uitvoering met de zwarte plaat. Meteen raak! Op Thewatchsite.com trof ik er eentje die onverkocht is gebleven. Meteen gekocht.
Tjonge, jonge lijkt toverdoos :S eigelijk zijn we minder bedeeld met onze twee armpjes en hoe zou het zijn als we als een duizendpoot waren geboren…:S:S:S:S ach ik blijf :z:z
Menno het is prachtig om te zien :)-D
Groeten
Iwan