Op welke leeftijd ben je begonnen met verzamelen?

Toen ik me pas aanmeldde voor dit forum dacht ik dat er vooral 50-plussers op zaten. Inmiddels zie ik ook een hoop studenten op de forum. Zelf had ik altijd interesse voor horloges maar eigenlijk niet het geld als student. Na het afstuderen had ik weer andere prioriteiten zoals reizen. Daarna wilde ik sparen voor een eigen woning, een mooie auto, een bruiloft en werd ik vader. Ergens ben ik al die tijd bewust weggebleven van de hobby omdat ik wist dat ik verleid zou worden door (voor mij) duurdere stukken. Nu zijn we zo’n 10 jaar verder en is het leven iets stabieler en maak ik (financiële) ruimte voor deze hobby. Ik ben binnen anderhalf jaar van Plakmerken naar Seiko’s en vervolgens naar Tudor en Omega gegaan. Zoals verwacht had ik al snel de honger naar duurdere stukken. Nu ik die stukken heb is de honger voorlopig gestild.

Hoe is jullie collectie opbouw gegaan? Heb je eerst jaren in de Hamilton, Seiko regionen verzameld en toen de opstap gemaakt naar Zwitserse stukken of was je eerste aankoop meteen een Rolex? Of misschien wel een heel ander verzamelpad? En op welke leeftijd ben je eraan begonnen?

10 likes

Ik ben begonnen met verzamelen toen ik 15 was, met een quartz Lorus. Ik ben nu 19 en heb eigenlijk om de paar weken een ander vintage horloge aangezien ik steeds blijf flipperen. Het vaste deel van mijn collectie bestaat momenteel uit 2 Enicars, een Pontiac Nageur en de Lorus.

7 likes

Je bent er vroeg bij. Heb je een bepaalde grails waar je naar toe aan het werken bent? Of koop je vooral wat je nu mooi vindt.

Dat is toevallig.
Ik zet het net op Facebook.
Ik begon op mijn 13e met een Trafalgar LED en nu gisteren mijn Aquastar Deepstar.
Alles daartussen durf ik niet te noemen :slightly_smiling_face:

Trafalger


7 likes

De interesse is er al vanaf jongs af aan. Het begon met een Flik Flak horloge en op iedere kermis bij de grijpautomaten proberen een horloge te grijpen.

Zo’n 20 jaar geleden, op mijn 15de, kwam mijn eerste automaat in de vorm van een Seiko 5. Vanaf daar is het bergafwaarts gegaan…

3 likes

ik begon met horloges toen ik 16 was, een Tissot PRS Chrono quartz. leuk ding.

op mn 18e een Omega Speedy reduced gekocht maar die gaf na enkele maanden de geest en toen ingeruild op een Rolex Air King 5500.

1 like

op zeer latere leeftijd ben ik begonnen met verzamelen, ik heb me nooit echt verdiept in de horlogerie maar herinner me nog alsof het gisteren was dat mijn vader zijn horloge aan mij gaf.

de eigenlijke trigger is gekomen door een vriend die ik al heel mijn leven ken en die nooit een horloge heeft gedragen, plots een gouden Ro… liet zien, en dat heeft me gelijk terug naar het moment van mijn vader gebracht en me laten beseffen dat ik toch ook een horloge freak ben.

dus de huidige collectie telt nu ongeveer tussen de 45/50 horloges en dat op een tweetal jaartjes :ok_hand:

5 likes

Bij mij is het begonnen toen we met de LCF in Manilla aanmeerden en @anon50762135 en ik een dronken matroos op de kade zagen liggen met een 2254 om z’n pols. Ik weet nog dat we die voor een paar peso bij een tentje hebben verkocht en een ruig weekend hebben beleefd met vrouwen, tattoos, en een aapje dat Sanchez heette. Na een avondje pokeren in een of ander donker hol in Tondo, ben ik teruggegaan en heb de 2254 teruggekocht. Helaas heb ik die aan boord weer geruild voor een paar lijntjes, maar zo is het dus begonnen.

12 likes

Ik ben eigenlijk geen verzamelaar. Heb nooit meer dan 3 horloges. Denk dat ik een jaar of 18 was dat ik wel interesse kreeg in mooie horloges.

1 like

Roamer? Rodania?

2 likes

Royal Oak.

3 likes

De interesse is er al vanaf jongs af aan. Het begon met een Flik Flak horloge en op iedere kermis bij de grijpautomaten proberen een horloge te grijpen.

Ik heb zo’n vermoeden dat wij in exaxt dezelfde tijd zijn opgegroeid :slightly_smiling_face:

1 like

:flushed:

Bergafwaarts haha. Mooi aan deze forum. We houden van horloges maar zijn ook realistisch.

45 horloges in 2 jaar. Je houdt de tempo er goed in. Heb je die allemaal nog of is dat het aantal die je collectie heeft gepasseerd?

1 like

Dan kan ik je ‘Een programma over de jaren negentig’ op NPO 3 aanraden voor wat nostalgie.

1 like

34 :smiley: met de 147

daarna Hamilton


weer een seiko


en sinds gisteren de :eagle: 7

2 likes

Dit zijn de mooiere “a man and his watch” verhalen. Top!

1 like

Ik ben inmiddels 18 en heb een kleine verzameling om trots op te zijn. Bij mij is de liefde voor horloges er met de paplepel ingegoten. Ik kan mij nog goed herinneren toen ik 5 was en met mijn vader naar de juwelier ging. Hij kocht een Auquanaut en ik kreeg van de juwelier een flikflak.

Toen al werd ik volledig gegrepen door een dergelijk klokkie. Het jaar daarna kreeg ik van Sinterklaas de onderstaande swatch. Ontelbare uren heb ik naar het uurwerkje gekeken.


Sindsdien is het downhill (of uphill net hoe je het bekijkt :wink: )
Op mijn vijftiende van zelf verdiend geld een Tissot Visodate (mijn eerste automatische Zwitser) gekocht. Inmiddels gelukkig eigenaar van twee Longines een JLC en vintage Breitling. Ik denk dat de leeftijd sterk afhangt van ouders en omgeving.

3 likes

Mijn magic number is ook 3. Als ik iets anders wil dan upgrade ik liever dan toevoegen. Op deze manier krijgen ze allemaal wrist time en kan ik er een band mee opbouwen.

1 like