Recent zag ik een horloge waarvan drie foto’s gemaakt waren. Op elke foto had dit horloge een andere horlogeband. Ik moest goed kijken, het leek net of het verschillende horloges waren. ik wil eens gaan proberen bij een dresswatch of dit mooi is. Bij het begin van mijn zoektocht kom ik horlogebandjes tegen met quick release. Dit lijkt me erg handig maar is het ook zo? Is het even stevig bevestigd aan de horlogekast. Ik zag bij topics dat horlogebandjes beschadigen door quick release pins. Of dat er aanbevolen wordt kwaliteit pins met een vorkje te gebruiken i.p.v. quick release pins. Ik wil leren banden gebruiken en waarschijnlijk wel overgaan naar een systeem. Prioriteit is de stevigheid van de bevestiging. Gemak is fijn maar niet ten kostte van. Ben benieuwd naar jullie voorkeur en bevindingen.
Quick release pins zijn gewoon super.
Jammer dat niet alle bandjes ze hebben.
Dank je wel voor het delen van je bevindingen. Ik las pas een topic over het zelf maken van quick release gaten in standaard horlogebandjes. @peterhenry was op zoek naar zo’n apparaatje. Leuk om te volgen?
Ik kom een beetje terug op quick release pins, zal proberen uit te leggen waarom:
gebruikt in combinatie met stalen en leren banden zijn ze werkelijk fantastisch, omdat als je met regelmaat van band wilt wissen , dit type pin het wisselen super eenvoudig en snel maakt, en zonder krasjes aan de binnenkant van de lug en kleine beschadigingen aan de buitenkant kast in geval van pinholes.
Maar…als ik - echt mijn eigen persoonlijke ervaring hier - quick release pins gebruik in combinatie met nato of Zulu straps dan is het echt verschillende keren voorgekomen dat door frictie/ wrijving tussen strap , pols, horloge kast - beweging etc de strap tegen het quick release palletje van de pin kan komen en de pin los kan laten komen, zeer irritant vind ik dat. Dus voortaan met Zulu en nato straps voor mij geen quick release meer
Dank je wel voor het heldere verhaal. Ik wil het bij leren horlogebanden gebruiken. Dan zal het minder of niet voorkomen. Geen frictie zoals je beschrijft bij nato of zulu. Bedankt voor het delen.
Als ik er ff over nadenk vind ik het zo’n gek idee niet, maar in eerste instantie vond ik het gewoon raar. Waarom zou je bij nato’s überhaupt quick release pins gebruiken? Je trekt een standaard spring toch ook zó met je vingers los zodra het bandje eraf is? Ik vind het niet raar dat ze los kunnen komen, het palletje wordt op geen manier op z’n plek gehouden en kan inderdaad daardoor onbedoeld losschieten.
Normaal gesproken zit er volgens mij niet echt een nadeel aan quick release pins. Er zal her en der best kwaliteitsverschil zijn, maar ik kan niet bedenken waarom ze minder goed dan een reguliere pin zouden zijn. Voor de band en kast zelf zal het geen fluit uitmaken.
Dank je wel voor het delen van je ervaringen. Ik heb geen nato’s maar begrijp wel wat er wordt bedoeld.
Bij NATO altijd vaste pinnen. Ook bij een aantal dressers waarvan ik nooit de lederen band wissel tenzij deze helemaal versleten is.
Bij een paar duikers wissel ik wel eens en dan quick release wat best handig is.
Kwaliteit verschil heb je bij beide typen pins.
Quick release pins kunnen sommige horloges theoretisch beschadigen als je de band ver door draait maar op je pols of op een kussen in de horlogedoos gebeurt dat nooit.
Ik heb de laatste maanden diverse quick release bandjes gekocht en ben daar zeer tevreden over. Heerlijk makkelijk en dus regelmatig wisselen!
Dank wel wel voor het delen van de informatie. Ik ga eens kijken bij een juwelier in de buurt. Ik weet dat zij leverancier zijn van o.a. hirsch. Ook met hirsch sluitingen. Ben nog niet zo van de “bandenwissel”. Maar zoals geschreven het bandje kan het horloge totaal anders uit laten zien. Eens proberen kan geen kwaad. Maar je goed laten informeren, ervaringen delen is goed. Dank hiervoor.
Wanneer ergens quick-release op zit heeft dat altijd mijn voorkeur, geen gehark met vorkjes met kans op beschadigingen aan zowel band als lugs. En geen gepiel om een pin weer in te drukken en op zijn plek te krijgen.
Het voordeel van quick-release pins is dat ze doorgaans geen schouder hebben en strak tegen de lugs aan vallen. Ze zijn niet slapper dan gewone pins maar zien er wel strakker uit net als gewone shoulderless pins.
Daarom gebruik ik ze ook met nato’s, jawel. Wel de pins met mooi afgeronde knopjes, die blijven nergens achter haken.
Ik heb juist ongelukken gehad met natto’s (pin/pun intended) die in natte toestand dus vrolijk achter de schouders van gewone pins blijven hangen en hoepla, bungelen aan 1 poot.
Zo zie je maar, iedereen heeft een eigen voorkeur.
Zeker niet, het kan juist wat extra beleving toevoegen. Je kan met kleur een horloge beter bij een bepaalde outfit laten matchen, of met stijl een andere uitstraling. Hangt natuurlijk ook af welk horloge je hebt. Het is leuk om zoals je eerder zelf aangaf de look van je horloge te veranderen. Dat houdt de jeu erin Maar pas op, voor je het weet heb je weer 10 bandjes rondslingeren…
Trouwens, zelf erg tevreden met een bandje van Hirsch. Heb er maar één momenteel, maar die uit een drietal gekozen waarbij ik van alle drie een erg goede indruk had gekregen
Ik doe het altijd met veel lust en ijver…
Bedankt voor het delen van je bericht. Ik was vanmiddag geweest naar een juwelier. Dit verliep iets moeizaam. Had net een maand hirsch horlogebandjes in het assortiment. De maat die ik zoek is 19 mm. De juwelier had 18 mm, 20 mm. Hij bood aan om 20 mm te proberen. Dit wou ik niet. Door de juwelier werd gekeken in de catalogus van hirsch. Dit werd een probleem… kon wel op bestelling… werd dan duurder. Dit adviseerde hij uiteindelijk ook niet. Maar ik had toch banden gezien van 19 mm ? Terug naar huis, even op het web en er verschenen 19 mm. Hirsch banden. Wel ander type. Ook andere merken. Ik heb wel de hirsch kleuren gezien en twee kleuren spraken mij aan. Ik wil dit combineren met een vouwsluiting. Maar ik heb de sluitingen van hirsch nog niet in het echt gezien. Ik heb ook een advies gelezen dat de vouwsluiting even lang moet zijn dan het horlogeband gedeelte waar de buckle aan bevestigd is. Nog even kijken anders via internet bestellen. Maar je schrijft… voor je het weet heb je 10 bandjes rondslingeren. Ik begin het te geloven. Lijkt mij dat dit ook een virus kan zijn…net als horloges.
19mm is een wat lastiger maat, kan mij voorstellen dat een winkelier die niet standaard in z’n programma heeft. Online dan meer kans, maar ook daarbij is het soms mazzelen.
Ik twijfelde bij een Tissot ook sterk. Langsgaan was lastig dus contact opgenomen met -ik meen- horlogebanden.com, stel laten bezorgen, favoriet uitgekozen en de rest geretourneerd. Dat was niet kostenloos maar voor mij goedkoper dan een winkelbezoek. Je kan een internetaankoop natuurlijk in principe altijd retouren, maar vond het wel netjes even aan te geven, met een aantal banden wordt het best een prijzige bestelling.
Ik heb zelf een overigens een 19mm bandje van Rios, en ook een 18mm Rios; ook netjes spul, kun je ook eens checken. Bedenk net dat ik tegelijk met eerdergenoemde Hirsch ook een 22mm Rios heb gehouden. Knap bandje voor redelijk geld.
Mocht je nou echt ff willen experimenteren met bandjes dan kun je nog bij cnswatchbands.com kijken. Da’s altijd de beste kwaliteit, maar dat mag je voor de centen ook niet verwachten. Wél hebben bijna al hun banden quick release, en kun je voor een leuk bedrag wat dingen uitproberen.
Wat betreft vouwsluiting, geen ervaring mee. Heb er toen bij die Hirsch banden eentje bijbesteld, maar geretourneerd omdat het niet fijn zat bij mij. Ik zou überhaupt eerst een band kiezen, deze een poosje dragen en dan intussen misschien zoeken naar een vouwsluiting. Als de band toch niet bevalt, zit je niet ook met die vouwsluiting opgezadeld
Bedankt voor je tips. Ik ga je raad opvolgen. Er zijn vele bruikbare tips van jou, daar kan ik wat mee. In overleg een paar bestellen en de rest retourneren. Kijken bij rios. Draagcomfort vouwsluitingen is mede afhankelijk van de vorm, buiging en maat, vorm pols. Maar ik ga de tips ter harte nemen. Dank je voor de moeite.
Ik heb vandaag jou advies opgevolgd. Vandaag gaan winkelen in Aken Duitsland. Bij verschillende horloge zaken even binnen geweest. Twee zaken waarvan een ook filialen heeft in zwitserland zou hirsch leverancier zijn. Dus niet, hadden een ander duits merk " kaufmann" handgemaakt. Verschillende bandjes leken verdacht veel op hirsch… zelfde prijsklasse. In de laatste zaak hadden ze hetzelfde merk. Twee bandjes gekocht. Ik had gevraagd of ze ook vouwsluitingen hadden. Deze hadden ze ongevraagd er op gezet. Eraf laten halen. Deze hadden geen drukknopje om te openen maar hier moest je flink aan trekken… ging niet goed open. Moet dit ook niet te makkelijk gaan. Maar ga ze eerst eens dragen met doornsluiting. Kan altijd nog vouwsluitingen kopen of de originele vouwsluiting eventueel omzetten. Nog bedankt voor je advies.
Pics or it didn’t happen!!