Hallo allemaal,
Je kent het vast wel: je spreekt met jezelf af dat er eerst iets uit de collectie moet voordat je weer aan iets nieuws begint. Een soort morele afspraak met jezelf, als poging tot zelfbeheersing. Bij mij was dat niet anders. Twee horloges stonden al even op de schopstoel, en gisteren heb ik ze via dit forum te koop gezet. Binnen een halve dag – allebei verkocht. Mooi!
het is tijd voor iets nieuws.
En dus ben ik begonnen aan de leukste fase van elke horlogeverzamelaar: de zoektocht!
Over een paar weken vertrek ik naar Zuidoost-Azië voor een snorkel- en freedivevakantie. Geen duiken met flessen… maar wél snorkelen en freediven tot maximaal een meter of 10. Daar hoort een horloge bij dat dat soort uitstapjes aankan: robuust, waterdicht, functioneel én met een beetje karakter. Een horloge dat de reis overleeft en hopelijk ook een blijver wordt in de collectie.
Wat zoek ik precies?
- Automatisch uurwerk.
- GMT-functie – zodat ik tijdens het reizen ook even snel weet hoe laat het thuis is.
- Minimaal 100 meter waterdicht – voor snorkelen en freediven.
- Kastdiameter max 40 mm en lug-to-lug max 48 mm – liever iets compacter!
- Budget rond de €900 – het moet voelen als een goede ‘investering’, geen impulsaankoop.
Op dit moment heb ik mijn oog laten vallen op twee modellen:
1. Seiko 5 Sports SSK023K1
- Kastdiameter: 39,4 mm
- Lug-to-lug: 47,9 mm
- 100 meter waterdicht
- Sportief, robuust, GMT – een no-nonsense toolwatch.
2. Seiko Prospex Alpinist SPB379J1
- Kastdiameter: 39,5 mm
- Lug-to-lug: 46,4 mm
- 200 meter waterdicht
- Stijlvol met karakter, en tóch avontuurlijk.
Mocht het de Alpinist worden, dan ben ik uiteraard nog op zoek naar een andere band – het standaard leren bandje is geen vriend van zout water. Ik overweeg een canvas of rubberen bandje, of misschien zelfs een goed passende stalen band als ik iets moois vind.
Nu mijn vraag aan jullie, forumleden:
Hebben jullie nog goede suggesties voor andere horloges die passen binnen mijn wensenlijst? Dus: een horloge dat geschikt is voor snorkelen en freediven (minimaal 10 ATM), én voorzien is van een GMT-functie? Iets robuusts, iets reizends, iets met een verhaal.
Alle suggesties zijn welkom. Bij voorkeur met onderbouwing, maar een gevoelsmatige “doen” mag ook.
En alvast dank voor het meedenken.