Op zoek naar dé GMT-duiker

Hallo allemaal,

Je kent het vast wel: je spreekt met jezelf af dat er eerst iets uit de collectie moet voordat je weer aan iets nieuws begint. Een soort morele afspraak met jezelf, als poging tot zelfbeheersing. Bij mij was dat niet anders. Twee horloges stonden al even op de schopstoel, en gisteren heb ik ze via dit forum te koop gezet. Binnen een halve dag – allebei verkocht. Mooi!

het is tijd voor iets nieuws.

En dus ben ik begonnen aan de leukste fase van elke horlogeverzamelaar: de zoektocht!

Over een paar weken vertrek ik naar Zuidoost-Azië voor een snorkel- en freedivevakantie. Geen duiken met flessen… maar wél snorkelen en freediven tot maximaal een meter of 10. Daar hoort een horloge bij dat dat soort uitstapjes aankan: robuust, waterdicht, functioneel én met een beetje karakter. Een horloge dat de reis overleeft en hopelijk ook een blijver wordt in de collectie.

Wat zoek ik precies?

• Automatisch uurwerk.
  • GMT-functie – zodat ik tijdens het reizen ook even snel weet hoe laat het thuis is.
  • Minimaal 100 meter waterdicht – voor snorkelen en freediven.
  • Kastdiameter max 40 mm en lug-to-lug max 48 mm – liever iets compacter!
  • Budget rond de €900 – het moet voelen als een goede ‘investering’, geen impulsaankoop.

Op dit moment heb ik mijn oog laten vallen op twee modellen:

1. Seiko 5 Sports SSK023K1

• Kastdiameter: 39,4 mm
  • Lug-to-lug: 47,9 mm
  • 100 meter waterdicht
  • Sportief, robuust, GMT – een no-nonsense toolwatch.

SSK023K1

2. Seiko Prospex Alpinist SPB379J1

• Kastdiameter: 39,5 mm
  • Lug-to-lug: 46,4 mm
  • 200 meter waterdicht
  • Stijlvol met karakter, en tóch avontuurlijk.

SPB379J1

Mocht het de Alpinist worden, dan ben ik uiteraard nog op zoek naar een andere band – het standaard leren bandje is geen vriend van zout water. Ik overweeg een canvas of rubberen bandje, of misschien zelfs een goed passende stalen band als ik iets moois vind.

Nu mijn vraag aan jullie, forumleden:

Hebben jullie nog goede suggesties voor andere horloges die passen binnen mijn wensenlijst? Dus: een horloge dat geschikt is voor snorkelen en freediven (minimaal 10 ATM), én voorzien is van een GMT-functie? Iets robuusts, iets reizends, iets met een verhaal.

Alle suggesties zijn welkom. Bij voorkeur met onderbouwing, maar een gevoelsmatige “doen” mag ook.

En alvast dank voor het meedenken.

6 likes

Dat wordt doorsparen Chris. Beste keuze is immers de Tudor BB58 gmt

17 likes

Bingo! :wink:

Aan de andere pols dan nog een GMT… :innocent:

2 likes

Oeps, foutje… Geen GMT :see_no_evil:

1 like

Helaas… Ik heb geen tijd om door te sparen :pleading_face:.

Tegen HF gewoonte in, ga ik het budget niet veel verder oprekken…

Wel een mooie Tudor!!!

3 likes

op Chrono24 staan er behoorlijk wat GMT’s van Christopher Ward.

Deze heeft niet dat oude (imho lelijke) logo, is in Nederland dus wellicht nog te passen bij de verkoper als je het lief vraagt. Ietsjes boven je budget maar wellicht kan je daar nog over onderhandelen met de verkoper als je 'm lief vraagt.

3 likes

Of,

Met de escrow-service, ruim de helft goedkoper dan wat je budget is (en ik denk een beter uurwerk dan wat die Seiko5 te bieden heeft; weet ik vrijwel zeker). Iets groter dan wat je vraagt, dat dan weer wel.

Of deze in titanium:

Of deze, met de ceramic bezel in 39 millimeter:

dat is wel voldoende zo :slight_smile:

2 likes

Die tudor is trouwens een millimeter dikker dan de Steinhart. Vind ik niet insignificant…

1 like

2 likes

Kijk eens bij Glycine Zelos en Nordic marine instruments

1 like

Was nou niet precies de divers GMT een heel populair genre de afgelopen tijd, tenminste onder microrbands. Volgens mij is er volop keus, maar mijn ding is het niet echt dus moet ernaar graven. Je kunt in ieder geval terecht bij:

Nodus
Venezianico
Jack Mason
Wise
Aigi
Marloe

…enzovoorts

Je moet misschien weleens accepteren dat de bezel een andere tijdschaal betreft en niet een klassieke dive bezel, maar volgens mij wel zo te gebruiken is.

6 likes

Tot 900 Euro? Ik zou de Alpinist pakken. Het vijfje voelt drukker, zeg maar.

Traska heeft geen verhaal, en sommige van hun styling ligt verdacht dicht tegen een Rolex aan, maar ze zijn wel traveler’s GMT’s want het zijn Miyota uurwerken.

Mooi ding, zeker. Maar wel inaccuraat en met rivets. :slight_smile: Er zijn alternatieven.

Voor minder geld ook nog. Is het een automaat? Nee zeker niet. Moet dat? Absoluut niet. Hij heeft wel een gangreserve van 3 jaar.

Ik zou zelf wel weg blijven bij openlijke 1:1 hommages, zeg maar. Nergens voor nodig.

6 likes

OX Frog300

Voldoet niet aan je criteria van prijs (€ 1.570) en afmetingen, maar wil hem toch even noemen. Een echte duiker, wat de meeste modellen die je zelf noemt, en die in deze post genoemd worden niet zijn. Dat zijn voornamelijk GMT-toolwatches, geen duikers (en daar vraag je wel naar in de titel).

En ik denk ook dat het daar een beetje mis gaat met je genoemde voorwaarden. Binnen de genoemde afmetingen vind je misschien wel een prima toolwatch, maar een duiker met GMT wordt lastig denk ik. Nou heb je natuurlijk niet per sé een duikhorloge nodig om mee te kunnen snorkelen, dat kan inderdaad prima met ieder robuust horloge met een drukvastheid van 10 bar.

11 likes

Dan deze? Import dat wel
https://www.chrono24.nl/seiko/ref-sbsc009.htm

3 likes

Mooi al die reacties en suggesties. Dank daarvoor!

Ik ga vanmiddag even bij Kremer de

en de Seiko5 explorer passen.

Maar eerlijk is eerlijk die Traska is ook wel erg lekker.

2 likes

Bijzonder horloge. Deze kende ik nog niet!

heb ik wel…

Het gaat me nu vooral om de combi; goede waterdichtheid en GMT.

2 likes
1 like

Klopt, dat zijn allemaal goeie en mooie duikers. De combinatie met een GMT is - met het verlanglijstje dat je aangeeft - een lastige. Vandaar dat is de Frog300 toch even wilde noemen, want die heeft de combi wel.

1 like

Verhip ik zie het nu pas dat dit ook een GMT is. Excuses :pray:

1 like