Op zoek naar een horloge met dag/datum

Tijdje minder bezig geweest met horloges maar nu toch weer aan het rondkijken. In het verkoopgedeelte heb ik mijn Nivrel te koop staan omdat ik een ander horloge zoek. Ik ben niet een groot verzamelaar maar wil graag een paar verschillende modellen hebben om af te wisselen.

Mijn vaste horloge is een Omega Seamaster 300M die ik in 2007 nieuw gekocht heb en die nooit meer weg gaat. Deze heeft een stalen band en ter afwisseling zou ik graag een horloge met een leren bandje willen hebben. De Nivrel heeft dat maar is met 37,7 mm te klein voor mijn pols en dan draag je hem toch minder graag.

Op dit moment ben ik op zoek naar een horloge met dag/datum aanduiding van een goed merk in staal met leren band of staal wat vervangen kan worden door leer. Meestal vind ik een lichte wijzerplaat mooier dan een donkere maar er zijn zeker uitzonderingen. Eventueel gecombineerd met een chronograaf, het ontwerp moet me aanspreken. Voorbeelden van horloges waar ik naar aan het kijken ben met een diameter tussen 40-44 mm.

Baume & Mercier Clifton
Breitling Transocean (met dagaanduiding bovenin)
Longines Master Collection Chronograph (met dagaanduiding bovenin en maan onderin)
Nivrel Heritage Grand Chronograph Mondphase (De grotere versie van mijn Nivrel)
Oris Artix Complication (met dagaanduiding bovenin en maan onderin)
Oris Big Crown Pointer Date (buitenbeentje maar vind ik ook mooi)
TAG Heuer Carrera Calibre 16
Union Glashütte 1893 Johannes Dürrstein Edition (met dagaanduiding bovenin en maan onderin)
Union Glashütte Belisar Chronograph Mondphase (met dagaanduiding bovenin en maan onderin)
Omega Speedmaster Day/Date (ik heb een zwak voor Omega’s :wink: )

Ik denk dat bovenstaande lijst wel een indruk geeft van wat ik zoek maar wellicht heeft iemand nog goede suggesties voor horloges die ook in deze stijl zijn.

Als iemand ervaring met bovenstaande horloges heeft en tips of advies heeft hoor ik dat natuurlijk ook graag. Alvast bedankt voor het meedenken!

Guus

3 likes

Tudor Prince?

Ook verkrijgbaar met chrono, dag of dag/datum.

2 likes

Hoi Guus,

PB is onderweg. :slightly_smiling_face:

3 likes

Bedankt voor jullie suggesties, ik zal de Tudor eens bekijken.

Groet,

Guus

iwc pilot chronograph nieuw model 41mm , vorig model 43mm

1 like

5 likes

De zoektocht…

Allereerst hartelijk dank voor jullie suggesties!

De afgelopen 2 weken waren verdeelt tussen grote drukte op het werk en tussendoor puzzelen wat ik graag zou willen. Daar komt bij dat ik aan de ene kant vanuit mijn gevoel iets mooi moet vinden of er een klik mee moet hebben maar dat mijn rationele kant dat helemaal gaat onderzoeken. Het waren dus best wel wat gestreste 2 weken :wink:

Misschien vinden jullie het interessant om te lezen wat ik daarbij allemaal de revue heb laten passeren.

Twee basis criteria zijn voor mij erg belangrijk; het horloge mag tweedehands zijn maar geen beschadigingen hebben en ik wil graag een complete set met doos en papieren. Het tweede is geen ratio maar vind ik gewoon leuk om hebben.

Startend met de horloges hierboven.

Baume & Mercier Clifton Baumatic 5-day COSC (adviesprijs 3050)
Dit vond ik meteen een mooi horloge om te zien. B&M spreekt sommige mensen aan en sommigen vinden het niets. Wat ik gelezen heb ik dat de afwerking vaak op een heel hoog niveau ligt maar dat je het zeker met korting moet kopen omdat je anders te veel afschrijft. Er zijn twee versies van dit horloge waarbij de COSC een meerprijs is maar ook anders is met een andere wijzerplaat en band met vouwsluiting. De gewone versie spreekt me niet aan maar met wat zoeken kun je ook de COSC versie vinden zo rond de 2-2,2k. Een prachtig horloge maar er zijn nog meer interessante kandidaten…

Breitling Transocean (met dagaanduiding bovenin) (adviesprijs rond 5000)
De bekende Breitlings zijn me meestal wat te druk maar deze is een stuk rustiger en heeft een datum. Het is wel wat meer een rationele keuze omdat ik zou verwachten dat hij wat beter waardevast zou zijn. De aanschafprijs is echter ook wel hoger vanaf 2,7k zijn ze nieuw te koop. Sprak met toch onvoldoende aan voor de prijs dus viel van de lijst.

Longines Master Collection Chronograph (met dagaanduiding bovenin en maan onderin) (adviesprijs 3210)
Een populaire keuze voor een horloge met veel functionaliteit tegen een schappelijke prijs. Nieuw vanaf 2,5k en gebruikt rond de 2k te krijgen. Ook ik vond het een mooi horloge maar begon steeds meer dingetjes te zien die me minder aanspraken waardoor deze uiteindelijk van de lijst viel.

Nivrel Heritage Grand Chronograph Mondphase (De grotere versie van mijn Nivrel) (adviesprijs 2580)
Een mooie klok maar teveel gelijkenis met de Nivrel die ik weg doe. Gaat van de lijst.

Oris Artix Complication (met dagaanduiding bovenin en maan onderin) (ouder model, adviesprijs onbekend)
Dit vond ik meteen een mooi horloge. Het blijkt trouwens dat er diverse varianten bestaan met datum aanduiding (31 getallen op de schaal) of maanaanduiding (29,5 dagen op de schaal) en limited Editions. Prijzen liggen rond de 1,7-2,0k voor ongedragen modellen. Oris heeft ook een goede naam qua merk maar eigenlijk zijn ze toch minder bekend om deze modellen dan om hun duikers en Big Crown modellen. Daar komt bij dat de Artix dus een ouder model is en dat die aangeboden worden min of meer de nieuwprijs gevraagd wordt, zonder garantie of met de claim dat het een 2021 horloge is. Dit terwijl ze een paar jaar geleden in de uitverkoop voor 1,2k soms te koop waren. Wel een prachtig horloge maar het wordt hem niet.

Oris Big Crown Pointer Date (buitenbeentje maar vind ik ook mooi) (advies 1900)
Echt iets bijzonders maar staat nog even op reserve voor een toekomstige aanschaf als gebruikt model. Er zijn er genoeg van te koop.

TAG Heuer Carrera Calibre 16
Rationeel past het maar het spreekt onvoldoende aan dus niet verder naar gekeken.

Union Glashütte 1893 Johannes Dürrstein Edition (met dagaanduiding bovenin en maan onderin) (adviesprijs 2750)
Het verhaal van Glashütte spreekt me zeer aan en er worden mooie merken gemaakt. De 1893 serie is een heel klassiek horloge met een emaille witte wijzerplaat en een prachtig (handopwind) uurwerk om te zien en dan vooral de versie met chronograaf, dat uurwerk is echt prachtig. Chronograaf versie heeft een adviesprijs vanaf 2900 euro en is weinig te koop met korting.

Union Glashütte Belisar Chronograph Mondphase (met dagaanduiding bovenin en maan onderin) (adviesprijs 2980)
Dit is een model wat ik mooi vind en trouwens in meerdere Belisar varianten. Het probleem is echter dat het 44 mm groot is en ik ben tot de conclusie gekomen dat dit te groot wordt voor mijn pols. Jammer maar helaas.

Omega Speedmaster Day/Date
Er zijn hier heel vaal varianten van maar om het een beetje betaalbaar te houden zou het dan toch een gebruikte moeten worden. Er stond er eentje te koop in nette staat met doos en papieren maar daar werd toch nog 2,7k voor gevraagd. Dan gaat het toch wringen of dit is wat je wilt en voor die prijs.

Tudor
Ik heb helemaal niets met Rolex en zag Tudor als een goedkope kloon maar bij verder verdiepen in het merk ben ik hier wel veel meer waardering voor gaan krijgen. Er zijn echter maar een beperkt aantal modellen wat me aanspreekt en ik kwam in een spagaat terecht tussen wat ik mooi vind, wat betaalbaar is en of het rationeel verstandig is. De genoemde Prince en Royal vielen me niet echt op dus ik vermoed dat ze me onvoldoende aanspreken.

Tudor Black Bay 41, zonder datum. (adviesprijs 2590)
Nieuw te koop in de aanbieding bij een goede handelaar voor 1900 euro op leren band. Volgens mij een top aanbieding maar net niet wat ik eigenlijk zoek met datum.

Tudor Glamour Big Date (adviesprijs 3140)
Een naam met Glamour erin is niet echt mijn ding maar het is een mooi horloge met een prachtige complicatie met een grote datum. Er zijn er trouwens twee versies van, met een roos op het voorblad (oudere versie uurwerk) en te koop vanaf 2,2k en een nieuwe met zelf ontwikkeld uurwerk welke te koop is vanaf 2,7k. Mooi maar ik was nog niet overtuigd of dit verstandig was.

IWC Pilot chronograph
Een zeer goed bekend staand merk maar ik heb er niet veel mee.

Er zijn nog talloze horloges door me bekeken maar het viel me steeds meer op dat heel veel horloges, ook in de hogere prijsklassen, me eigenlijk niet aanspreken en dat ik het zonde voor het geld begon te vinden. Daarom heb ik uiteindelijk met mezelf afgesproken toch te gaan voor een horloge wat me gewoon aanspreekt tegen een redelijke prijs.

Het probleem is ook dat je niet even gemakkelijk ergens een horloge kunt gaan bekijken dus daarmee kwamen er nog 2 criteria bij. Het moest van een handelaar komen zodat het eventueel weer retour mocht en ik ga toch voor een nieuw horloge met garantie omdat het prijsverschil tussen een goede nieuwe aanbieding of een gebruikte vaak minimaal is.

Er is een keus gemaakt en er is een horloge besteld…maar ik vertel nog even niet wat.

Guus

Als ik je relaas zo eens lees, valt me op hoe makkelijk ik voor een horloge kies. Bij mij staat de looks op nr 1 en dan zie ik zaken als afschrijving, wat mindere waterdichtheid, iets minder caliber bijvoorbeeld wat gemakkelijker door de vingers.

Natuurlijk kan een technisch beter caliber mij best bekoren, maar “je moet er ook mee over straat kunnen” zoals Theo Maassen het eens verwoordde.

Ik ben het met je eens dat een hogere prijs niet vanzelfsprekend inhoudt dat je dan een mooier of beter horloge zou kopen.

Ik ben nu wel benieuwd wat er onderweg is.

2 likes

Ik snap wat je bedoelt maar zo zit het beestje nu eenmaal in elkaar :wink:

Heeft ook met mijn werk te maken waarbij rationaliteit een grote rol speelt (techniek). Wat dan wel grappig is, is dat ik juist wel veel interesse in art en design heb wat ik bij mijn collega’s dan vaak weer niet zie.

Tot een bepaald bedrag neem je ook gemakkelijker een besluit om iets te kopen. Ik heb ook nog wat andere hobby’s waar ik mijn geld gemakkelijk in kwijt kan dus er moeten toch wel keuzes gemaakt worden.

Guus

Gisteren was ik nog even in een grotere stad en mocht ik bij een juwelier even de Baume et Mercier Baumatic met stalen band proberen. Mooi afgewerkt maar met stalen band wat te glimmend voor mij. Wat me echter vooral opviel was hoe licht het horloge is. Het blijkt dan ook 73 gram te wegen versus de 150 gram van mijn Seamaster. De B&M zal kwalitatief qua uurwerk misschien zelfs beter zijn maar het voelt wel minder indrukwekkend.

Guus

De nieuwe aanwinst stel ik hier voor.

Guus

1 like