Op zoek naar een vintage Omega: tips?

Ik ben al een hele tijd aan het kijken naar vintage Omega’s. Er zijn al heel wat uurtjes doorheen gejaagd en er wordt nogal wat te koop aangeboden. Er zit veel mooi spul tussen, maar ik ben geen kenner en advies zou welkom zijn. Waar moet ik op letten? Welke uurwerken zijn bijzonder interessant of aantrekkelijk?

Alle tips zijn welkom!

Hoi Edwin,

Tips…, Ja tips. Ben geen grote Omega kenner, maar heb in de vintage wereld wel eea geleerd de afgelopen tijd.

Hoe begeerlijker het merk hoe groter de kans dat ermee gerotzooid is.

Kijk bij Omega vooral uit voor re-dials, of opgemaakte wijzerplaten en samengestelde horloges.
Als “leek” zie je dit niet of nauwelijks.

Koop niet overzee!! Zuid Amerika, India en Zuid Oost Azië doen vaak alle alarmbellen rinkelen.

Bij twijfel post een foto van het horloge hier op het forum voordat je het aankoopt, er zijn hier diverse experts die er wel wat van kunnen vinden.

Vraag ook eventueel zsm een foto van het uurwerk!! Adhv het uurwerk nummer en caliber kan veel herlijd worden.

Koop eventueel hier op het forum, vaak wat meer vertrouwd en wat meer kennis en achtergrond van het betreffende horloge. Regelmatig wordt hier wel een vintage Omega aangeboden.

Verder zijn bij vintage Omega horloges al makkelijke punten te bekijken zoals, origineel glas aanwezig?? dmz van logo in glas. En zit er een originele kroon op met het Omega logo??

Als dit is, is de kans al wat kleiner dat ermee gerotzooid is, echter is dit natuurlijk geen garantie.

Hopelijk kun je hier al wat mee???

Succes

4 likes

Vintage omega is nog al een breed begrip? Als je een geliefd uurwerk wil moet je een speedmaster caliber 321 zoeken, maar die zijn behoorlijk aan de prijs.

Kan me goed vinden in het antwoord van Thijs. Ik probeer me zelf altijd te houden aan de volgende 3 punten

-Originaliteit over conditie. Iets in originele conditie is veel meer waard dan iets dan later is opgeknapt. Geld voor lumen op de wijzerplaat, redials, polijsten etc. Ook belangrijk om te kijken of de onderdelen matchen qua conditie. Als de wijzerplaat bijvoorbeeld afgeleefd uit ziet en de case niet zit daar natuurlijk een discrepantie en gaan de alarmbellen rinkelen bij mij. Je kan opzich wel een opgeknapt model kopen als je dat mooi vind maar je moet daar in plaats van meer dus minder voor betalen dan een originele.

-Solid over plated. Plating bladerd af en is vaak niet mooi egaal meer. Stainless steel case is veel geliefder dan chroom of gold plated bijvoorbeeld.

-Geduld. Er zijn vrij veel vintage Omega’s. Geen enkele haast dus om een keuze te moeten maken. Het aanbod is groot r komt wel weer wat nieuws langs. Bij twijfel niet doen en door zoeken.

2 likes

De vraag is allereerst wat voor type horloge je zoekt (twee- of driewijzer, chrono, etc. etc.), naar welke periode je belangstelling uitgaat, welk materiaal eventueel (staal, goud of goldcap - de opmerking hierboven over ‘solid over plated’ snijdt geen hout als je het hebt over deze dikke laag goud over staal, die bladdert nooit ofte nimmer af) en welk budget je in gedachten hebt. Als je dat voor jezelf helder hebt, kunnen we je hier gemakkelijker verder helpen.

2 likes

Bij nader inzien inderdaad nogal breed. Ik kijk vooral naar De Ville’s, de Speed- en Seamasters liggen buiten mijn budget op het moment.

Wat is dan je budget? Een mooie Seamaster uit de fifties of sixties vind je nog wel eens voor een schappelijke prijs.

Zou je ook vooral de Omega Geneve’s aanraden of de “gewone” 1960’s/1970’s seamaster. Geneve’s zijn er ook vaak wel in bijzondere, iets afwijkende ontwerpen mocht je dat aanspreken.

Na de Speedmaster Pro is de Constellation toch ook wel een icoon, onlangs heeft Omega met de Globemaster een herinterpretatie van dit model uitgebracht.

Bij voorkeur met pie-pan wijzerplaat, een Constellation is chronometer gecertificeerd en loopt mits geserviced extreem nauwkeurig. Ik heb er zelf één met Omega 501 uurwerk met zwanenhals regulering, helaas wel met bolle plaat. Persoonlijk zou ik er eentje zoeken zonder datum, maar dat hangt van je eigen voorkeur af.

Omega 2852-4SC uit 1955

2 likes

Goede tip, daar ga ik ook naar kijken.

Ben ook van de Constellations, maar zoals gezegd kunnen we pas echt goede tips geven als we weten wat je budget is. Anders word je overstelpt met zoektips die daar misschien helemaal niet bij passen. Heb je 400 te besteden, dan kun je een Constellation als de bovenstaande vergeten. Heb je pakweg 1000 of meer ter beschikking, dan wordt het aantal keuzemogelijkheden heel wat groter. Er is een hoop behulpzaamheid op het forum, maar om je gericht te kunnen helpen is het handig te weten wat je wilt uitgeven en naar welk type horloge je belangstelling ongeveer uitgaat.

Het eerste wist ik al, het tweede snap ik. Maar het kon zijn dat er algemene zaken naar boven zouden komen. Als ik meer weet wat ik wil vraag ik nog wel een keer.

Bedankt alvast allemaal.

OK, happy hunting! :relaxed:

Mocht je voor de speedy gaan dan deze even lezen;

Als je 1000 of meer tot je beschikking hebt zou ik voor een speedmaster reduced gaan. Laatst werd er hier ook 1 aangeboden!!!

Zal dan rond de 1200-1500 uitkomen schat ik zo.

Aan een Speedmaster reduced had ik ook gedacht, maar dan moet ik nog wel even doorsparen…