Beste lotgenoten,
Na een klein jaartje lidmaatschap alhier ben ik wat horloges en stadia verder…
Ik kwam hier regelmatig terecht bij het zoeken naar info dus ben maar lid geworden en redelijk actief deelgenomen. Zo ook ben ik meer gaan aankopen en anders dan voorheen, en ook weer gaan verkopen
Wat een beetje lezen en lid zijn van het mooiste forum van horloges allemaal met je kan doen.
Waar ik tot nog toe op ben uitgekomen is het volgende:
Het uurwerk moet mechanisch zijn en het liefste handwinder
Het formaat moet tussen de 36 t/m 39mm liggen
Het liefste geen datum- en dagaanduiding
Bovenstaande is nog vrij vaag en laat nog veel open. Ik zou graag wat input zien en ben al redelijk op zoek geweest naar handwinders. Echter zijn die er gewoon niet zo veel als automaten.
Voor ik hier lid werd had ik heel vroeger wat handwinders omdat er alleen mechanisch was. Dat was in een tijd dat het mij nog niet zo veel uitmaakte en ik alleen de tijd er op hoefde af te lezen. En ik had een jaartje of 6 geleden impulsief een automaatje gekocht van Palerma. Daartussen eigenlijk enkel quartz horloges gehad.
Nu heb ik dus vorig jaar juni mijn eerste Zwitserse automaat gekocht en er aantal gehad. Welke ik nu nog over heb is de Steinhart ovm 39mm. Die blijft nog wel even, gewoon lekkere klok en perfect uurwerk. Geen datum maar wel automaat. Kan tegen water en een stootje. Sinds kort nog een Seiko 5 voor het dagelijkse werk en sinds vorige week een Hamilton Field.
De Hamilton is mijn eerste handwinder, ik had de vorige al in het vizier maar die had een datum. Nu heb ik de laatste versie zonder datum. Heerlijk klokje ook. Echter niet geschikt voor waterse omstandigheden,
Verder heb ik nog wat in de verkoop en mijn eerdere quartz horloges welke ik ook zal houden.
De reden dat ik een handwinder zonder datum wil is het gemak. Staat die stil dan is het even opdraaien en gelijk zetten. En anders is het gewoon even bijhouden als je hem in roulatie hebt. En deze handelingen doe ik met plezier, ik vind dat wel leuk. Het opwinden heeft wel iets, niet dat het mij opwind maar wel bevredigd
Ik zou dan ook in het afgelopen jaar niet zo veel horloges hebben gehad of mijn smaak verder hebben ontwikkelt zonder jullie input. Door al deze input ben ik tegen zoveel moois aangelopen en ik hoop dat jullie input mij nu aan een volgende handwinder kan helpen.
Dus qua maat en type uurwerk ben ik er wel uit. Ik kan alleen erg weinig handwinders vinden. Het budget is zo rond de €500. Maat 36 t/m 39mm en geen dag of datum.
Type en merk, nieuw of vintage maakt niet zo veel uit. Ik zie graag de tips.
Overigens ben ik alleen bekend met de ETA uurwerken en hoor ook graag welke andere handwinders degelijk en accuraat zijn.
Dank voor het lezen en de tips!