Op zoek naar handwinders

Beste lotgenoten,

Na een klein jaartje lidmaatschap alhier ben ik wat horloges en stadia verder…
Ik kwam hier regelmatig terecht bij het zoeken naar info dus ben maar lid geworden en redelijk actief deelgenomen. Zo ook ben ik meer gaan aankopen en anders dan voorheen, en ook weer gaan verkopen :slight_smile:

Wat een beetje lezen en lid zijn van het mooiste forum van horloges allemaal met je kan doen.
Waar ik tot nog toe op ben uitgekomen is het volgende:
Het uurwerk moet mechanisch zijn en het liefste handwinder
Het formaat moet tussen de 36 t/m 39mm liggen
Het liefste geen datum- en dagaanduiding

Bovenstaande is nog vrij vaag en laat nog veel open. Ik zou graag wat input zien en ben al redelijk op zoek geweest naar handwinders. Echter zijn die er gewoon niet zo veel als automaten.

Voor ik hier lid werd had ik heel vroeger wat handwinders omdat er alleen mechanisch was. Dat was in een tijd dat het mij nog niet zo veel uitmaakte en ik alleen de tijd er op hoefde af te lezen. En ik had een jaartje of 6 geleden impulsief een automaatje gekocht van Palerma. Daartussen eigenlijk enkel quartz horloges gehad.

Nu heb ik dus vorig jaar juni mijn eerste Zwitserse automaat gekocht en er aantal gehad. Welke ik nu nog over heb is de Steinhart ovm 39mm. Die blijft nog wel even, gewoon lekkere klok en perfect uurwerk. Geen datum maar wel automaat. Kan tegen water en een stootje. Sinds kort nog een Seiko 5 voor het dagelijkse werk en sinds vorige week een Hamilton Field.

De Hamilton is mijn eerste handwinder, ik had de vorige al in het vizier maar die had een datum. Nu heb ik de laatste versie zonder datum. Heerlijk klokje ook. Echter niet geschikt voor waterse omstandigheden,
Verder heb ik nog wat in de verkoop en mijn eerdere quartz horloges welke ik ook zal houden.

De reden dat ik een handwinder zonder datum wil is het gemak. Staat die stil dan is het even opdraaien en gelijk zetten. En anders is het gewoon even bijhouden als je hem in roulatie hebt. En deze handelingen doe ik met plezier, ik vind dat wel leuk. Het opwinden heeft wel iets, niet dat het mij opwind maar wel bevredigd :wink:

Ik zou dan ook in het afgelopen jaar niet zo veel horloges hebben gehad of mijn smaak verder hebben ontwikkelt zonder jullie input. Door al deze input ben ik tegen zoveel moois aangelopen en ik hoop dat jullie input mij nu aan een volgende handwinder kan helpen.

Dus qua maat en type uurwerk ben ik er wel uit. Ik kan alleen erg weinig handwinders vinden. Het budget is zo rond de €500. Maat 36 t/m 39mm en geen dag of datum.
Type en merk, nieuw of vintage maakt niet zo veel uit. Ik zie graag de tips.

Overigens ben ik alleen bekend met de ETA uurwerken en hoor ook graag welke andere handwinders degelijk en accuraat zijn.

Dank voor het lezen en de tips!

4 likes

Volgens mij roep je heel hard Aevig Thor.

2 likes

Is vintage misschien een optie? Als je een handopwinder vraagt met een formaat tussen 36 en 39 mm ga je volgens mij hier (een stuk) meer keuze hebben.

3 likes

Dank voor de tip! Absoluut mooi horloge maar net te groot, zeker voor het type vind ik. Goed dat ze zo een lekker basic handwinder hebben. Hopelijk volgt er meer.

Jazeker!

1 like

Dit dus. Sinds afgelopen maandag te pre-orderen voor €499 dus nu nog onder je budget (full retail €579, levering in September). Wel 40mm maar geen dag/datum, en wat mij betreft vrij gorgeous.

5 likes

Paar voorbeelden van Citizen handwinders zonder datum rond de 36mm…

10 likes

Mooi :stuck_out_tongue_winking_eye::star_struck:

1 like

Nieuw zou je trouwens ook wel bij Christopher Ward iets kunnen vinden (bv. een C5 Malvern) of evt. bij Zeno-Watch Basel.

Vintage uiteraard veel meer, van allerlei vage merken die de quartz-crisis niet overleefd hebben, tot aan Certina en Tissot. Misschien kun je (net) onder je budget ook nog een leuke Longines of Doxa dress watch vinden, of een verdwaalde Omega Cosmic of zo.

1 like

Ook mooie horloges. Maar ik kom ze altijd voor hogere prijzen tegen dan rond de €500.
En die onderste is dat een vintage?

Zeker een beauty en heel jammer van de maat. Anders zou ik hem morgen besteld hebben waarschijnlijk en tot september in twijfel gezeten of ik nou wel de juiste kleur zou hebben gekozen :joy::joy::joy:

1 like

Domme vraag mijnerzijds: zijn er handwinders met hacking second mechanisme?

2 likes

Jazeker!
De ETA 2801-2 in mijn Hamilton heeft hacking. Andere handwinders zijn mij niet bekend maar het kan.

1 like

Ja onderste is precies hetzelfde als de tweede maar dan wit/zilver i.p.v grijs…maar niet onder de €500?
Deze zijn te vinden tussen de €100-€200 of nog minder…

Ok, das niet duur maar ik vind ze niet bij chrono24 iig. Of zoek ik dan verkeerd?

1 like

Nee…ebay afstruinen :+1::grin:

Op Chrono24 vragen ze echt woekerprijzen vind ik…

1 like

Doe ik mee met dom zijn…zou ik ook wel willen weten, zal misschien bij nieuwe modellen zijn :thinking:

2 likes

De ETA 2801-2 heeft hacking in ieder geval en van andere uurwerken zou ik het niet weten.

1 like

Oke, nog een paar tientjes extra sparen.

https://www.chrono24.nl/search/index.htm?dosearch=true&manufacturerIds=134&maxAgeInDays=0&pageSize=60&priceTo=-1&redirectToSearchIndex=true&referenceNumber=027370000$134&sortorder=0&usedOrNew=new

1 like

Mag rechthoekig ook?

Tissot Lisboa:
Handwinder, geen datum, 27 x 42mm

3 likes

Als chronografen ook een optie zijn is er een hele wereld aan horloges met Seagull ST-19 uurwerk met die eigenschappen.

Qua prijs zeker een optie, thanks!
Alleen te clean voor mij.

Al vind ik deze wel mooi is het niet het horloge wat ik zou dragen. Het trekt mij niet zo. Als kastvorm heeft rond wel de voorkeur.

2 likes