Op zoek naar inspiratie

Ha horloge connaisseurs,

Een hele goede avond!

Mooi verhaal kort: oom en tante vonden het tof om voor me een gouden tientje te kopen toen ik nog een baby was met de gedachten deze te schenken op mijn 18e verjaardag. Inmiddels ben ik 30 en heb ik hem sinds kort in mijn bezit, omdat ze dat ding helemaal vergeten waren.

Nu hecht ik er verder geen waarde aan en wil ik hem verkopen en daarvan een mooi horloge kopen waar vervolgens een mooie herinnering aan zit. Ik heb zelf geen fatsoenlijk dagelijkse horloge en draag nu een Fitbit (met plaatsvervangende schaamte). Verder heb ik nog een mooie Casio G-shock unit met geweldige herinneringen aan m’n diensttijd, maar ik draag die alleen soms in het weekend.

Mijn budget (met wat bijleg) is max. € 500 - € 600. En ik heb de voorkeur voor een toffe duiker of een gave field/flieger. Mijn lijstje bestaat uit de volgende modellen:

• Sea-Gull 1963
  • Poljot Sturmanski (de naam alleen al!)
  • Hamilton Khaki Field
  • Squale 1545
  • Seiko SKX007/009
  • Seiko Prospex SRPF03K1 (toffe wijzerplaat)

Bijna alle modellen heb ik gekozen via andere draadjes op het forum, maar ik ben benieuwd of jullie nog leuke suggesties hebben in deze categorieën. Misschien ook goed om te vermelden: mijn polsomtrek is 18cm.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

9 likes

Ja, hij overschrijd het budget maar toch als idee. Voor 1k moet hij toch wel in een uitvoering te vinden zijn. Vette Zwitserse automatische duiker met sunburst dial👌

6 likes

Iets boven budget maar een heerlijk horloge.
Baltic Aquascaphe.

5 likes

Inderdaad een prachtig horloge! Zelf ben ik meer op zoek naar neutrale/aarde kleuren voor een wat rustigere look. Maar deze gaat wel op het lijstje voor de volgende hehe

Geweldig dit! Thanks voor de tip.

1 like

Hoewel ik van het Poljot kamp ben, weet ik niet of ik gezien jouw weinige eisen zou kiezen voor een Shturmanskie als dagelijks horloge. Mocht je dat toch doen, dan zou ik een stalen ipv chromen variant adviseren.

Dus niet deze

Maar deze bijv

Mijn inbreng, de Glycine Combat Sub, bijv de GL0076.

https://glycine-watch.ch/collection/combat/combat-sub/

1 like

Hi sq,

Ik neem aan, omdat staal beter tegen een stootje kan dan chroom?

Dank voor je inbreng. Die mag ook zeker op het lijstje! Ook dit merk ken ik niet, dus leuk om daar in te duiken. Dankjewel.

De chromen variant zal zijn coating verliezen, afhankelijk van diverse factoren kan dit al dan niet meevallen (stoten, zweten).

1 like

Als je voor Seiko gaat zou ik er 200 euro bovenop doen en gaan voor een SPB143 of een Willard. Dat is zo’n stap omhoog :ok_hand::ok_hand:

2 likes

De Tissot Gentleman.
Als automaat iets boven budget.

3 likes

Zou de SKX links laten liggen en voor een SPB143 gaan. Neutrale/aarde kleuren, tijdloos en geschikt voor alle momenten in je leven. Tevens een goede banden swapper. Hier wat :camera_flash: van mijn pols.

1 like

Kijk naar Christopher ward, de c65 of de c60 modellen. Past tweedehands in nieuwstaat prima in budget. Anders wachten tot er een sale is of je wordt gespamt met kortingcodes.

Uit het huidig lijstje misschien wel het meeste horloge voor het minste geld. Daarnaast zijn er zo veel uitvoeringen qua kleur, look en formaat. Voor iedereen zit er wel wat tussen.

De squale is ook een topper, zelf de root beer gehad.

Hamilton Khaki field is super, maar wel wat ingetogen, mocht daarom weer snel weg.

€ 500,- vind ik een lastig prijspunt voor een (Seiko) duiker. Bij de instap-Seikos (SKX007/009, Samurai, Turtle) krijg je wat mij betreft niet echt waar voor je geld, of je zou voor €200 een SKX moeten kunnen kopen of voor rond de €250 een Samurai/Turtle.

Het enige wat ik kan bedenken is een King Turtle. Dan heb je voor rond de €500 nog steeds ‘maar’ een 4R36, maar wel saffierglas en een keramische bezel insert.

Zoals anderen aangeven komt voor ongeveer

meer het volgende Seiko niveau binnen bereik. Ook komen dan Zwitsers als de Longines Hydroconquest, Certina Action Diver en PH200 in beeld.

Als ik naar je lijstje kijkt zijn dit de gedachten die als eerste bij me opkomen:

• Sea-Gull 1963
    Niet robuust/betrouwbaar genoeg als enige/dagelijkse horloge

• Poljot Sturmanski (de naam alleen al!)
    Gave optie, maar wel echt iets waar je even in moet duiken. Er zijn veel verschillende versies en onderhoud van het uurwerk is niet vanzelfsprekend

• Hamilton Khaki Field
    De beste optie uit je lijstje naar mijn mening, vooral de handwinder is top

• Squale 1545
    Ik vond het een fijn horloge, maar knap op termijn altijd af op homages. Werd er telkens aan herinnerd dat ik geen Rolex Submariner heb :grin:

• Seiko SKX007/009
    Onvoldoende waar voor je geld.

• Seiko Prospex SRPF03K1
    Tof horloge maar niet voor €500.

2 likes

Hi Tijner,

Zijn mooie modellen! De Willard heeft een bijzonder kast. De SPB143 valt ook erg in de smaak, maar ik krijg hem niet gevonden voor rond de € 800,-. Denk je dat deze inmiddels niet door (mogelijke) populariteit in prijs omhoog is gegaan?

Bedankt voor je inbreng! :smiley:

Mooi klokje inderdaad. Denk dat hij op een nato of rubber band ook mooi staat. @Tijner kwam ook al met deze suggestie. Misschien met wat doorsparen en/of goed opletten wellicht wel een leuke optie.

Aan de munt blijft de herinnering zitten, die kun je niet evenaren met een horloge, of het moet wel een heel bijzonder horloge zijn Succes met uitzoeken.

Ik vind de Chrstopher Ward lijn echt tof met de trident seconde wijzer, maar om een of andere reden vind ik het erg jammer dat ze hun logo op de 9 hebben staan. Maar wellicht dat oudere modellen dit niet hebben. Ik ga eens kijken.

En de Squale Root Beer is een vette klok man! Meeste Squale horloges vallen helaas buiten budget, maar het merk staat zeker op m’n vloglijstje. :wink:

1 like

Enerzijds jammer dat ik die had verkocht, maar dat vind ik ook van de cw c60 38 mm wit met de versie waar het logo boven stond. Er zijn gewoon te veel leuke horloges.

Ik heb nu een Christopher Ward c65 groen. De kast, glas en dial is echt super. Het logo aan de linkerzijde ben je zo aan gewend. Beetje van de standaard afwijken kan prima.

Als ik nu moest kiezen zou ik voor die nieuwe ‘doorzichtige dial c60’ gaan. Wel net buiten budget TP.

Hartelijk dank voor je uitgebreide uitleg.

De eerste voorlopige conclusie die ik trek is dat ik voor een duiker beter kan doorsparen, omdat er een stuk meer kwalitatief goede opties te vinden zijn voor rond de € 800,-. Field watches en Fliegers zijn er wel wat meer te vinden binnen m’n budget denk ik. Moet ik me dit weekend nog maar eens verder in verdiepen.

Genoeg stof om over na te denken in ieder geval. :smiley:

1 like

Het hoeft niet altijd duurder te zijn. Alles wat je hier ziet heeft mij tussen de 250 en 500 gekocht. In veel gevallen via het blauwe gedeelte hier.

808cef2e60345e97f4a16bcc0236e2a29066ad41_1_690x459

2 likes