Op zoek naar mijn eerste horloge

Welkom Daan .

1 like

Welkome Daan! Longines maakt prima horloges, ik zou vooral gaan voor wat je mooi vindt en veel denkt te gaan dragen.

2 likes

Voor een budget van 500 euro kun je geweldig veel leuke horloges nieuw kopen, ook mechanische (automaat of handopwinder) maar niet van bepaalde, duurdere, merken. Longines is er daar een van. Kijk eens naar Tissot, Certina, Seiko of horloges met Seiko-uurwerk en de keuze is reuze.

2 likes

Maar ik begrijp dat TS een horloge zoekt dat zoveel mogelijk lijkt op zijn vader’s voormalige horloge?
Tenzij ik het verkeerd begrepen heb.

2 likes

Hoi Daan, welkom op het forum!

Je kan, zoals meerdere mensen al aangeven, op zoek gaan naar een identiek exemplaar, maar ik weet niet of je daar dezelfde voeling mee krijgt, aangezien het niet specifiek dat van je vader was. Dat is natuurlijk iets heel persoonlijk. Je kan bij wijze van eerbetoon ook een nieuwe conquest kopen, met de herinnering aan dat horloge dat je vader ook nieuw kocht maar dan in de jaren 1990-2000. Uiteraard kan je dan je eigen herinneringen maken met je horloge.

Ik vermoed dat je deze Conquest s100 niet als automaat zal vinden, aangezien veel merken in de jaren tachtig en negentig zich toespitsen op kwarts. Kwarts hoeft daarom niet ‘slecht’ te zijn, Longines kwam in 1984 uit met het 276 VHP (Very High Precision) kaliber, en deze werden specifiek gebruikt in de Conquest-reeks. Dus ze waren er best wel trots op, tegenwoordig hebben ze deze reeks nog steeds. Ik zoek altijd graag een beetje naar de historie en het verhaal achter iets :slightly_smiling_face:
In ieder geval succes naar de zoektocht van je eerste horloge!

Welkom hier!

Onterecht. Quartz is super tof. Het is het ultieme resultaat van 5000 jaar onderzoek naar het meten van de tijd, en van de wetenschapsgeschiedenis.

Wat ironisch is, want juist Longines heeft een naam hoog te houden op het gebied van high accuracy quartz.

Longines maakt bij mijn weten deze jaren negentig ontwerpen niet meer. Het is trouwens net een Liebeskind van een TAG Heuer link en een jaren negentig Breitling Colt, dus als je iets in de stijl zoekt wat toch mechanisch is zou je daar kunnen kijken.

3 likes

Welkom Daan, succes met je zoektocht

1 like

Welkom Daan, happy hunting😁

1 like

Beste Felix,

Dank voor je bericht ben dit inderdaad helemaal met je eens. Enige nadeel is dan denk ik dat als het horloge defect raakt. Het waarschijnlijk een zoektocht gaat worden naar een horloge maker die het Quartz uurwerk kan herstellen. Maar dat is iets wat is dan voorlief moet nemen kan hem altijd nog inlijsten als zijnde eerste horloge als eer geen onderdelen meer leverbaar zijn voor dit model.

Beste Jan,

Dank voor je bericht. Ik heb mij ook georiënteerd op de seiko modellen omdat dit merk mij het meeste aanspreekt binnen de €500 prijs klassen. Maar denk dat ik deze aan ga schaffen na mijn longines ben toch wel echt verkocht door de emotionele waarden die dit merk mij geeft.

Dat is zeker een voordeel!

1 like

Beste Johan,

Dank voor je bericht. Als klein jongetje pakte ik vroeger altijd mijn vaders horloge uit zijn kast om er mee te spelen en zag de wijzers van van het horloge altijd tikken waardoor ik ervan uit ga dat dit ook een quartz was.

En ja vindt het ook een risico dat de onderdelen in de toekomst evt niet meer leverbaar zijn. Maar maakt het ook weer een mooie zoektocht in de toekomst om het horloge evt te herstellen.

Dankjewel!

1 like

Zeker waar!

Beste Nobler,

Bedankt voor je bericht,

Heb mij ook verdiept in deze merken hierbij spreekt seiko mij erg aan. Maar denk dat ik voor mijn eerste horloge toch wel echt voor een longines wil gaan omdat ik altijd al een emotionele waarde met dit merk heb gehad.

Klopt helemaal eigenlijk een 38 mm, cleane wijzerplaat zonder cijfers, metalen band, lume op de wijzers en plaat, en automatische zou mooi zijn maar geen pre,

Beste Ferry,

Bedankt voor je bericht. Voordeel van de nieuwe modellen is natuurlijk de garantie en dat het uurwerk nieuwe is. Nadel vindt ik echter dat er niet veel keuze is voor mijn voorkeur maat 38. En dat een nieuwe horloge voor mij een andere beleving mee geeft dan een gebruikt horloge.

Beste Ferry,

Wat bedoel je precies met blauw? Ik ben eigenlijk ook opzoek naar een gebruikt horloge.

Beste Drumstof,

Bedankt voor je bericht. Ben er eigelijk wel over uit dat het me niet zou moeten tegen houden dat een horloge een quartz is als het een emotionele waarden voor je heeft. Interessant om te horen over het quartz uurwerk van de conquest modellen in 1984. Heb je misschien een link van een website waar ik hier meer info over kan vinden?